کد خبر: 902459
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پويانمايي عرصه كشف استعداد‌هاي ايراني شده است
انيميشن «فيلشاه» به كارگرداني هادي محمديان روي پرده سينماست؛ اثري كه به اذعان مخاطبان توانسته قدم در مسير استانداردهاي جهاني گذارد ...
محمدرضا پورصفار

انيميشن «فيلشاه» به كارگرداني هادي محمديان روي پرده سينماست؛ اثري كه به اذعان مخاطبان توانسته قدم در مسير استانداردهاي جهاني گذارد و اكران آن در ديگر كشورهاي منطقه و فروش خوب آن نيز گواهي بر اين مسئله است، اين اثر سينمايي كه در مؤسسه «هنر پويا» توليد شده، نشان داده مي‌توان با مفاهيم انساني از مرز‌هاي جغرافيايي عبور كرد و تأثيرگذار بود.
فيلشاه بعد از موفقيت انيميشن شاهزاده روم، اثر موفق ديگري از جوانان ايراني در عرصه صنعت پويانمايي است؛ استعدادهايي كه يكي از آنها كارگردان جوان «فيلشاه» است. هادي محمديان فارغ التحصيل رشته گرافيك از دانشگاه هنر است، نخستين ورود جدي او به عرصه پويانمايي جمع‌آوري آرشيوي از بهترين انيميشن‌هاي جهان و تماشاي آنها بود.

«پرواز تا بي‌نهايت» سكوي پرتاب

«پرواز تا بي‌نهايت» را مي‌توان اولين كار جدي محمديان در كارنامه كاري‌اش دانست؛ اثري كه به واسطه آن توانست فانوس دومين جشنواره مردمي فيلم عمار را كسب كند و پس از اين موفقيت بود كه قرار گرفتن اين اثر در بخش اكران‎هاي مردمي جشنواره عمار مخاطبان بسياري را پاي فيلم او در سراسر كشور نشاند و انگيزه‌اي شد براي او تا با قدرت بيشتري به حركت در مسيري كه براي خود ترسيم كرده است، ادامه دهد. هادي محمديان كه از بدو ورودش به عرصه انيميشن فرم و محتوا را به شايستگي در هم آميخت و به مخاطب تقديم كرد، در گفت‌و‌گويي چنين گفته است: «ما در تيم كاري خود معتقديم اگر مي‌خواهيم براي اهل بيت(س) كار كنيم بايد اثرمان بهترين كيفيت را داشته باشد، چراكه اگر درباره موضوعات ديني به شكل بدي كار شود باعث مي‌شود اصل موضوع زيرسؤال برود. در واقع اگر از موضوعي بد دفاع شود، بدترين حمله به آن خواهد بود.» همين نگاه كيفي محور و تمركز بر عرصه انيميشن سبب شده تا آثار در خور توجهي از اين كارگردان جوان شاهد باشيم. او پس از «پرواز تا بي‌نهايت» انيميشن «آي‌كيو پانصد و هفتاد» را ساخت كه به خاطر آن نيز توانست لوح تقدير از چهارمين جشنواره مردمي فيلم عماركسب كند. «مردي كه خودش را كشت» ديگر ساخته خوب و خوش فرم اين كارگردان جوان بود كه زندگي عمر سعد، فرمانده سپاه يزيد بن معاويه را روايت مي‌كند؛ اثري كه به جشنواره‌هاي بسياري از جمله چهل چراغ راه يافت.

«شاهزاده روم» جرقه‌اي براي بيداري از خواب غفلت

در سال 1393 محمديان با انيميشن «شاهزاده روم» كه نخستين بار در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد نگاه‌هاي بسياري را متوجه خود كرد و سينماي ايران را بار ديگر متوجه ظرفيتي مغفول كرد؛ اثري كه قصه‌اي جهانشمول را در فرمي در حد و اندازه استانداردهاي جهاني به مخاطب عرضه كرد و توانست لوح تقدير سي و سومين جشنواره فيلم فجر را دريافت كند و به پديده‌اي در اكران عمومي تبديل شد و با جذب بيش از 5/1ميليون مخاطب به پرفروش‌ترين اثر انيميشن تاريخ سينماي ايران تبديل شد. پس از «شاهزاده روم» بود كه سينماي ايران متوجه ظرفيتي شده بود كه مي‌توانست رونق را به سينماي كودك و نوجوان بازگرداند. گروه «هنرپويا» با شعار «فرزندان خود را آسوده خاطر به سينما بياوريد» اين نويد را به خانواده‌هاي ايراني داد كه هر سال ميزبان يك اثر شاد و جذاب باشند.
انيميشن «فيلشاه» كه تازه‌ترين اثر گروه هنري پويا است نيز در اكران نوروزي 97 توانسته جايگاه خوبي در جدول فروش داشته باشد و در فقدان اقتباس در سينماي ايران و ضعف قصه‌گويي كه خلأ آن حسابي به چشم مي‌آيد فيلشاه تا حدودي همانند شاهزاده روم اقتباسي آزاد از داستان‌هاي صدر اسلام است، اين فيلم توانسته ماجرايي تكراري را با رويكردي تازه و جذاب را روايت كند.
آثاري مانند ««فيلشاه» و «شاهزاده روم» نشان داده است داستان هايي با ريشه مذهبي به همراه پرداخت مناسب درام در كنار استعدادهاي جوانان ايراني در توليد انيميشن مي‌تواند مخاطب را به سالن سينماها بكشاند و به همين واسطه فيلم‌هاي پرفروش ساخت بدون اينكه منتظر كمك مالي و اسپانسر و سفارش بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار