کد خبر: 902423
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نگاهي به رويدادهاي مهم پيش روي ورزش ايران در سال 97
ورزش ايران سالي شلوغ و حساس را پيش رو دارد. پس از پشت سرگذاشتن يک سال پرفراز و نشيب حالا زمان آن رسيده که تيم‌هاي مختلف ورزشي با تمام قوا به رقابت‌هاي مختلف بين‌المللي اعزام شوند و از اعتبار ورزش کشورمان دفاع کنند.

شيوا نوروزي

ورزش ايران سالي شلوغ و حساس را پيش رو دارد. پس از پشت سرگذاشتن يک سال پرفراز و نشيب حالا زمان آن رسيده که تيم‌هاي مختلف ورزشي با تمام قوا به رقابت‌هاي مختلف بين‌المللي اعزام شوند و از اعتبار ورزش کشورمان دفاع کنند. با توجه به اينکه زمان زيادي تا آغاز بازي‌هاي آسيايي و جام‌جهاني باقي نمانده اين انتظار مي‌رود که با حمايت همه‌جانبه مسئولان وزارت و کميته ملي المپيک با آمادگي بالا به جنگ رقباي آسيايي و جهاني برويم.
بازي‌هاي آسيايي جاکارتا
بزرگ‌ترين رويداد ورزشي قاره کهن 27 مردادماه رسماً در جاکارتاي اندونزي آغاز مي‌شود و کاروان ورزشي ايران نيز به عنوان يکي از مدعيان به اين بازي‌ها اعزام مي‌شود. با وجود اينکه هنوز تعداد نفرات و تيم‌هاي اعزامي به اندونزي مشخص نشده‌اند اما ورزشکاران کشورمان با تمام قوا خود را براي حضوري موفق در اين بازي‌ها آماده مي‌کنند. در بسياري از رشته‌ها نمايندگان ايراني شانس زيادي براي درو کردن مدال‌هاي خوشرنگ دارند. کشتي، تکواندو، کاراته، وزنه‌برداري، دووميداني، واليبال، بسکتبال و تيراندازي از جمله رشته‌هايي هستند که رسيدن به سکو و کسب عنوان قهرماني برايشان دور از دسترس نيست. به رغم تلاش‌هاي ورزشکاران و تحمل مشکلات و کمبودهاي فراوان هنوز جو ورزش ايران براي درخشش در بازي‌هاي آسيايي مهيا نشده است! تأخير در اعلام تيم‌هاي اعزامي، بي‌برنامگي و سردرگمي تيم‌ها از جمله دغدغه‌هايي است که مي‌تواند تأثير منفي در عملکرد کاروان ايران در جاکارتا داشته باشد. در دوره گذشته اين بازي‌ها عنوان پنجمي بازي‌ها به ايران رسيد و با گذشت چهار سال ارتقاي جايگاه و پيشي گرفتن از رقبا انتظار جامعه ورزش و مردم کشورمان است.
جام‌جهاني و جام ملت‌هاي آسيا
استارت بيست و يکمين دوره جام‌جهاني فوتبال 24خردادماه به ميزباني روسيه زده مي‌شود و شاگردان کارلوس کرش در اين رقابت سخت و حساس محکي جدي مي‌خورند. قرار گرفتن تيم ملي کشورمان در گروه مرگ جام 2018 نگراني‌هاي زيادي براي اهالي اين رشته و کادر فني به همراه دارد. از يک سو مردم فوتبال‌دوست ايران براي شروع بازي‌ها و تماشاي بازي يوزپلنگ‌ها در روسيه لحظه‌شماري مي‌کنند و از سوي ديگر سرمربي پرتغالي معتقد است بازيکنان کشورمان به آمادگي لازم نرسيده‌اند و سطح بازي لژيونرها با بازيکنان داخلي تفاوتي چشمگير دارد. همين مسئله چالش بزرگي را در بين مربيان ليگ برتري ايجاد کرد. ديدارهاي تدارکاتي با حريفان آسان و بعضاً گمنام يکي ديگر از مشکلات پيش روي تيم ملي فوتبال است. ضمن اينکه در روزهاي اخير قرارداد مشکوک با آديداس و انتخاب پيراهن‌هاي معمولي براي ملي‌پوشان در جام‌جهاني حواشي زيادي را ايجاد کرد. تيم ملي ايران علاوه بر اينکه بايد با تيم‌هاي اسپانيا، پرتغال و مراکش در جام‌جهاني مسابقه دهد، در فصل زمستان نيز جام ملت‌هاي آسيا را در پيش دارد. جام ملت‌هاي 2019 دي ماه آغاز خواهد شد و افزايش تعداد تيم‌ها از 16 به 24 تيم مهم‌ترين تغيير در اين دوره خواهد بود. از آنجا که در دوره قبلي جام ملت‌ها تيم کشورمان با شکست مقابل عراق همه اميدها را نااميد کرد، انتظار مي‌رود ناکامي دوره قبل در امارات جبران شود و پس از سال‌ها عنواني از جام ملت‌ها به فوتبال ايران برسد.
هيجان واليبال
رشته‌اي که چند سالي است هواداران زيادي پيدا کرده و نتايج آن براي مردم بسيار مهم است. تيم ملي واليبال در دهه 90 رشدي چشمگير و جهاني داشته تا جايي که حالا يکي از قدرت‌هاي دنيا به حساب مي‌آيد. ليگ جهاني واليبال با اعتبار بين‌المللي که دارد بين مردم ايران جايگاه ويژه‌اي دارد. ليگ سال 2018 چهارم خرداد ماه آغاز مي‌شود و 16 قدرت برتر جهان واليبال طي پنج هفته و به صورت دوره‌اي با هم رقابت مي‌کنند. بر اين اساس بلندقامتان ايراني بايد با 15 تيم مسابقه دهند و در نهايت شش تيم برتر به فينال ليگ جهاني مي‌رسند. برگزاري هفته پنجم ليگ تيرماه در تهران و به ميزباني ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود و يک بار ديگر هيجان واليبال در کشورمان به اوج مي‌رسد. واليبال ايران به غير از ليگ جهاني رقابت‌هاي قهرماني جهان را هم در پيش دارد. شاگردان کولاکوويچ شهريورماه يکي از 24 تيمي هستند که در ايتاليا و بلغارستان به ميدان مي‌روند. بلغارستان، لهستان (قهرمان دوره قبل)، اکوبا، فنلاند و پورتوريکو حريفانمان در رقابت‌هاي قهرماني جهان هستند.
وزنه‌برداري قهرماني جهان
پولادمردان ايراني باز هم بايد در ميدان جهاني به مصاف رقباي خود بروند. تيم ملي وزنه‌برداري کشورمان که در دوره قبل روي سکوي قهرماني ايستاد آبان ماه بايد در عشق‌آباد دوباره قدرتش را به رخ دنيا بکشد. طبق اعلام فدراسيون جهاني (IWF) ترکمنستان ميزبان اين دوره است و باز هم بحث دوپينگ اصلي‌ترين چالش رقابت‌ها خواهد بود. در حال حاضر کاهش سهميه‌ها در المپيک به دليل دوپينگ حرف و حديث‌هايي را به وجود آورده و مسئولان فدراسيون تلاش مي‌کنند تا اين مسئله را با رايزني حل کنند.
بوداپست ميزبان کشتي جهان
سالي سخت و پرترافيک در انتظار ورزش اول ايران است. در شرايطي که هنوز اوضاع فدراسيون کشتي سروسامان نگرفته و مشکلات گذشته پس از بازگشت رسول خادم نيز ادامه دارد، تيم‌هاي ملي کشتي آزاد و فرنگي بايد مهرماه در مجارستان مقابل حريفان جهاني روي تشک بروند. طبق برنامه‌اي که اتحاديه جهاني کشتي اعلام کرده است، اين رقابت‌ها 30 مهر شروع مي‌شود. حضور در بازي‌هاي آسيايي جاکارتا محک خوبي براي کشتي‌گيران ايراني است ضمن اينکه مسئولان اين فرصت را دارند تا در زمان باقي مانده کمبودهاي گذشته را برطرف کنند و نگاهشان به کشتي تغيير کند.
رزمي‌کاران مدعي
تيم‌هاي ملي تکواندو و کاراته دو آوردگاه بين‌المللي در پيش دارند. رزمي‌کاران ملي‌پوش سال‌هاست جور رشته‌ها پرخرج و کم‌بازده را مي‌کشند و با مدال‌هايشان دل مردم را شاد مي‌کنند. هوگوپوشان ايراني 9 مردادماه در بوينس‌آيرس روي شياپ چانگ مي‌روند تا ثابت کنند هنوز قدرت برتر تکواندوي جهان هستند. از طرفي رقابت‌هاي جهاني کاراته که براي نخستين بار به بازي‌هاي المپيک راه يافته نيز پاييز امسال در مادريد برگزار خواهد شد. بدون شک کاراته‌کاران کشورمان از اين فرصت استفاده خواهند کرد و مدال‌هاي خوشرنگ را به گردن خواهند آويخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار