کد خبر: 902422
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با بيژن ذوالفقارنسب به بهانه سال شلوغ فوتبال ملي ايران
انتظاري که از تيم ملي در چنين رقابت‌هايي مي‌رود، بازي خوب است و نبايد انتظاري خارج از ظرفيت خودمان داشته باشيم. صعود به مرحله دوم جام‌جهاني با توجه به حريفاني که پيش رو داريم خيلي سخت است اما بازي آبرومندانه و قابل قبول مي‌تواند براي اهالي فوتبال رضايت‌بخش باشد.

سعيد احمديان

سال 97 با توجه به حضور تيم ملي فوتبال کشورمان در رقابت‌هاي جام‌جهاني و جام ملت‌هاي آسيا يک سال ويژه است. در همين راستا در گفت‌وگو با بيژن ذوالفقارنسب کارشناس و مربي فوتبال کشورمان وضعيت تيم ملي را براي حضور در اين رقابت‌هاي مهم بررسي کرده‌ايم.

سال 97 يک سال ويژه براي فوتبال ايران است؛ هم جام ملت‌ها و هم جام‌جهاني را پيش رو داريم. با توجه به پتانسيلي که داريم چه انتظاري بايد از تيم ملي در اين رقابت‌ها داشت؟
سال 97 را به فال نيک مي‌گيرم و با توجه به پتانسيل و جايگاهي که فوتبال کشورمان در آسيا دارد، اميدوارم در سال جاري تيم ملي فوتبال در مسابقاتش عملکرد خوبي داشته باشد، به خصوص در جام‌جهاني که آوردگاه بسيار مهمي است. انتظاري که از تيم ملي در چنين رقابت‌هايي مي‌رود، بازي خوب است و نبايد انتظاري خارج از ظرفيت خودمان داشته باشيم. صعود به مرحله دوم جام‌جهاني با توجه به حريفاني که پيش رو داريم خيلي سخت است اما بازي آبرومندانه و قابل قبول مي‌تواند براي اهالي فوتبال رضايت‌بخش باشد. جام ملت‌ها براي ما بيشتر حائز اهميت است. در آنجا با حريفاني در سطح خودمان بازي مي‌کنيم. تيم بايد خوب مديريت شود و عملکرد مناسبي داشته باشد که اين مسئله به حفظ تيم پس از جام‌جهاني بستگي دارد تا ما بتوانيم بر خلاف يک يا دو دوره اخير ضعيف ظاهر نشويم و نتيجه خوبي بگيريم.

اولين رقابت فوتبال ملي در سال 97 در خردادماه و بازي‌هاي جام‌جهاني است و با تيم‌هاي قدرتمندي مانند اسپانيا، پرتغال و مراکش روبه‌رو مي‌شويم. ارزيابي‌تان از عملکرد فوتبال در جام‌جهاني چيست؟ آيا مي‌توانيم مانند جام‌جهاني گذشته که مقابل آرژانتين تقريباً نمايش خوبي داشتيم، اين نمايش را مقابل اسپانيا و پرتغال هم تکرار کنيم؟
اولين بازي تيم ملي که با مراکش خواهد بود، در جام جهاني مي‌تواند حساس‌ترين مسابقه‌مان باشد. اين تيم يک فوتبال مدرن بازي مي‌کند و اکثر بازيکنان مراکش در ليگ‌ها و تيم‌هاي معتبر اروپايي بازي مي‌کنند ولي در هر صورت انتظار مي‌رود با توجه به قدرتي که تيم‌هاي همگروهمان دارد، مقابل مراکش بايد بازي پاياپايي را انجام دهيم. بازي با آرژانتين شرايط ويژه‌اي داشت، قطعاً آقاي کرش با توجه به اينکه پرتغالي هستند و در اسپانيا مربيگري کرده‌اند، شناختي کافي از هر دو حريف قدرمان دارند. اينکه مانند بازي با آرژانتين تيم کشورمان با يک سيستم دفاعي وارد زمين شود و 98 درصد دفاع کند، من زياد پسنديده نمي‌بينم.

با توجه به روند آماده‌سازي که تيم ملي قبل از جام جهاني داشته، بازي‌هاي تدارکاتي بزرگ براي مصاف با تيم‌هايي مانند اسپانيا و پرتغال نداريم، اين روند آماده‌سازي را مناسب مي‌بينيد؟
به هر حال تيم کشورمان نياز به بازي‌هاي سخت و آزمايش‌هاي بهتر دارد. بازي با تونس و الجزاير مسابقات خوبي بود، البته شنيده شد که الجزاير تيم اصلي‌اش نبود و تنها دو بازيکن از تيم اولشان حضور داشتند. به هر حال اين معادلاتي است که مربيان براي بازي‌هاي تدارکاتي در نظر مي‌گيرند. با اين حال تيم ملي فوتبال بايد حداقل دو يا سه بازي تدارکاتي در سطحي برگزار کند که 80 تا 90 درصد با سطح حريفاني که قرار است در جام‌جهاني با آنها بازي کنيم، مطابقت داشته باشد.

هدف بزرگ تيم کشورمان صعود به مرحله دوم جام‌جهاني است، با توجه به پتانسيل ايران و تيم‌هاي همگروهمان، رسيدن به اين هدف دست يافتني است؟
اين آرزوي هر ايراني و خانواده فوتبال ايران است که با توجه به حريفاني که پيش رو خواهيم داشت تيم کشورمان به مرحله بعد صعود کند اما رسيدن به اين هدف با توجه به روند آماده‌سازي و سطح فوتبال ملي و باشگاهي‌مان، يک اتفاق فوق‌العاده نادر خواهد بود. با توجه به کيفيت ، امکانات و زيرساخت‌هايي که داريم، اينکه بتوانيم يکي از تيم‌هاي اسپانيا و پرتغال را حذف کنيم ، عدالت فوتبال زير سؤال خواهد رفت. با اين حال آرزوي هر ايراني صعود به مرحله بعد و موفقيت فوتبال کشورمان در رقابت‌هاي بزرگي مانند جام جهاني است.

پس از جام جهاني به فاصله چند ماه و در دي ماه امسال در جام ملت‌ها حضور پيدا مي‌کنيم. با وجود اينکه در سال‌هاي اخير همواره در رنکينگ فيفا در رده اول آسيا بوده‌ايم و مقابل تيم‌هاي آسيايي روند شکست‌ناپذيري داشته‌ايم اما در جام‌ملت‌ها موفق نبوده‌ايم، چرا؟
براي بيان دليل اصلي اين ناکامي بايد صادقانه صحبت کرد. من اعتقادي به رنکينگ فيفا ندارم، اين رنکينگ بر اساس برخي معادلات صورت مي‌گيرد و مهندسي مي‌شود. در اين رنکينگ مشاهده مي‌شود تيم‌هايي که از نظر فوتبال، امکانات و نظام باشگاهداري شرايطي به مراتب پيشرفته‌تر از ما دارند، پشت سر فوتبال ايران قرار گرفته‌اند و شايد اگر با 10، 12 تيم که پس از ايران هستند، مسابقه بدهيم، اين تيم‌ها نمايش با کيفيت‌تري داشته باشند. متأسفانه ما در ايران به رنکينگ خيلي فکر مي‌کنيم و بر اساس معادلاتي که اين رنکينگ دارد، بازي‌هاي دوستانه برگزار مي‌کنيم تا اين رنکينگ را حفظ کنيم. در جام ملت‌ها به ياد داشته باشيد که چه بازي ضعيفي مقابل عراق در دوره گذشته انجام داديم و حذف شديم. ما به ناحق هيچ موقع حذف نشديم و در همان سطحي که بوديم، در جام ملت‌ها شرکت کرده و کنار رفته‌ايم. فوتبال ما بسيار ويژه و متفاوت از ساير کشورهاست و از بازي‌هاي دوستانه براي بهره‌وري استفاده نمي‌کنيم و به دنبال رنکينگ هستيم.

با توجه به اين مسئله مي‌توانيم پس از سه دهه طلسم قهرماني در جام ملت‌ها را بشکنيم؟ افق فوتبال ايران در سال 97 را چطور پيش‌بيني مي‌کنيد؟
فوتبال ملي کشورمان پس از جام جهاني آبستن يکسري حوادث و حواشي و اتفاقات مثبت و منفي خواهد شد. توسعه فوتبال ايران در گرو يکسري اصلاحات بنيادي و اساسي است، بايد تکليف فوتبال حرفه‌اي‌مان روشن شود که آيا فوتبال ايران مبتني بر اساس اصول بين‌المللي است يا خير؟ فوتبال ما تا زماني که وابسته به بودجه دولت باشد، در عرصه ملي، باشگاهي در سطح آسيا و دنيا نمي‌تواند هيچ پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته باشد و براي يک حرکت رو به جلو به يک تغييرات اساسي و يک رنسانس احتياج دارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داوود سهند زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
سلام . موفقیت تیم ملی موفقیت همه ماست و موجب خوشحالی فراوان . لازم است همه در صفی متحد پشت سرمربی باشیم تا میزان توفیق فوتبالمان در عرصه جهانی افزایش یابد . با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار