کد خبر: 902418
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
دیدار وليعهد سعودي با سران منافقين در فرانسه به چه معناست؟
ديدار محمد بن سلمان وليعهد سعودي با سران منافقين در فرانسه را مي‌توان آغاز فصل جديدي براي همكاري اين دو جهت اجراي برنامه‌هاي مخرب عليه نظام جمهوري اسلامي ايران دانست كه محورهاي گوناگوني از جمله ايجاد نا امني در ايران و سوء استفاده از مسئله حج را در برمي گيرد.
مهدی پورصفا

پول مهم‌ترين سوخت براي فعاليت گروهي همچون منافقين است كه سال هاست عليه ايران و باهمكاري مستقيم دشمنان نظام جمهوري اسلامي فعاليت مي‌كند. امروز كمتر كسي شك دارد كه بدون اين وابستگي عملاً گروهك تروريستي منافقين شانسي براي ابراز وجود ندارد. در حقيقت امروز منافقين نه تنها كوچك‌ترين پايگاه مردمي در بين مردم ايران به دليل سال‌ها جنايات خود ندارند، بلكه تنها به عنوان يك ارائه دهنده خدمات تروريستي به كشورهاي متخاصم با ايران مي‌توانند به حيات خود ادامه دهند.
شايد واضح‌ترين نمونه چنين فعاليتي را بتوان مشاركت اين گروه تروريستي در عمليات سازمان‌هاي جاسوسي بر ضد مهره‌هاي علمي برنامه هسته‌اي ايران عنوان كرد؛ سلسله عمليات هايي كه باعث شهادت چندين تن از دانشمندان هسته‌ای ايران از جمله شهيد رضايي‌نژاد و شهيد شهرياري شد. حالا و در آستانه تشديد تنش‌ها بين ايران و محور غربي- عربي به نظر مي‌رسد گروهك منافقين حامي مالي تازه‌اي يافته است كه مي‌تواند روي آن تكيه كند. اين پشتيبان جديد برخلاف برخي همپيمانان قبلي اين گروه در بين كشورهاي اروپايي يا غربي جا ندارد و اتفاقاً دقيقاً در بين همسايه‌هاي ايران جا دارد.

عربستان و همكاري با اپوزیسيون ايراني

پيوند بين عربستان سعودي و اپوزیسيون ايران چندان غريب و دور از ذهن نيست. در سال‌هاي دهه 80 عربستان سعودي تلاش كرد از طريق ارتباط با برخي ايرانيان كه نقش اپوزیسيون را در كشورهاي غربي بر عهده دارند، عمده نفوذ اطلاعاتي و امنيتي خود را افزايش دهد.
شايد واضح‌ترين نمونه اين ماجرا كه اتفاقاً از تريبون رسانه‌اي نيز برخوردار بوده است، عليرضا نوري‌زاده فعال سياسي و رسانه‌اي لندن نشين است، البته بماند اينكه گاه سعودي‌ها از اين ارتباط براي برقراري روابط غير رسمي با طرف‌هاي ايراني استفاده مي‌كردند.
با اين حال به دليل اينكه ايران چنين طرف هايي را به رسميت نمي‌شناسد، عملاً تير سعودي‌ها به سنگ برخورد مي‌كرد.
در دهه 90 با بهبود روابط ايران و عربستان ارتباط سعودي‌ها با چنين گروه هايي در حاشيه قرار گرفت و مواجب مالي آنها نيز قطع شد، اما با مطرح شدن برنامه هسته‌اي ايران و همچنين برهم خوردن توازن منطقه‌اي در منطقه خاورميانه ضرورت ارتباط با چنين گروه هايي در داخل حاكميت سعودي بار ديگر احساس شد. نشست‌هاي پياپي گروهك منافقين براي افشا كردن برخي از جنبه‌هاي برنامه هسته‌اي ايران با تكيه بر اطلاعات نهادهاي جاسوسي غربي همچون موساد و سي.آي.‌اي اين گزينه را در ذهن سعودي‌ها تقويت كرد كه واقعاً شايد منافقين از نفوذ گسترده‌اي در ايران برخوردار باشند. نقطه اصلي اتصال سعودي‌ها به گروهك منافقين نيز برخي سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي بودند كه در پي تقويت منافقين جهت فعاليت در ايران بودند.
با اين وجود حضور منافقين در فهرست سياه تروريستي ايالات متحده امريكا و اروپا كار را براي دو طرف سخت مي‌كرد، از این رو تلاش فراواني براي خروج منافقين از فهرست منافقين آغاز شد؛ تلاشي كه نياز به پول فراوان براي جلب نظر مقامات غربي داشت، اما منبع تأمين اين پول چه كسي مي‌توانست باشد.

پول سعودي منافقين را از فهرست سياه غربي‌ها خارج كرد

اينكه چه كساني در پشت پرده خروج منافقين از فهرست سياه تروريستي در امريكا و اروپا بوده‌اند، هنوز روشن نيست اما سخنراني‌هاي پیاپي مقامات غربي در خصوص اينكه منافقين گروهي مظلوم و تحت فشار است، در اين ماجرا نقش مؤثري داشت.
با اين حال هيچ كس باور ندارد سخنراني مقامات امريكايي بدون دريافت پول و تنها با تكيه بر حقانيت دروغين اين گروه صورت گرفته باشد. مدتي زمان لازم بود تا پرده از رشوه‌هاي كلان به مقامات كشورهاي غربي برداشته شود. در سال 2012 ناگهان اخباري در رسانه امريكايي منتشر شد كه بخش مبارزه با تروريسم وزارت خزانه داري امريكا در حال بررسي مبالغي است كه به عنوان هزينه سخنراني به يكي از رهبران قديمي حزب دموكرات امريكا و از مدافعان سرسخت گروهك تروريستي منافقين پرداخت شده است.
در همين باره ادوارد رندل فرماندار سابق ايالت پنسيلوانيا گفت: بازرسان وزارت خزانه داري هفته گذشته خواستار ارائه اسناد و سوابق مربوط به دريافت‌هاي اينجانب در ازاي انجام سخنراني‌هاي عمومي براي دفاع از اين گروهك شدند.
رندل يكي از اعضاي كنگره امريكاست كه در قبال سخنراني براي حذف گروهك تروريستي منافقين از فهرست گروهك‌هاي تروريستي امريكا از اين گروهك مبالغي را دريافت كرده است.
توجيه وي و ديگر حاميان گروهك تروريستي منافقين اين است كه اين گروهك در طول دو دهه گذشته دست به هيچ خشونتي نزده و به واسطه نگرش ستيزه جويانه آن با ايران وجه اشتراكي با امريكا دارند و بايد از فهرست گروهك‌هاي تروريستي وزارت خارجه حذف شود.
بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داري امريكا رندل كه تاكنون پنج بار براي حضور در كنفرانس‌هاي گروهك تروريستي منافقين به پاريس و ژنو سفر كرده است، تأييد كرده علاوه بر دريافت مبالغ هنگفتي پول در ازاي سخنراني تمامي هزينه‌هاي سفرش نيز به طور كامل توسط اين گروهك پرداخت شده است.
منبعي آگاه در مورد هزينه‌هاي گروهك تروريستي منافقين، در گفت‌وگو با واشنگتن تايمز گفته است كه «رندل» براي حضور و سخنراني در هر گردهمايي 20هزار دلار دريافت مي‌كند.
اين خبر، گزارشي ابتدایي از مجموعه تحقيقاتي است كه طي آن وزارت خزانه‌داري امريكا به بررسي موارد تخلف آن دسته از شهروندان امريكايي مي‌پردازد كه با دريافت هزينه‌هاي هنگفت به حمايت از گروهك منافقين پرداخته‌اند.
چندي بعد در گزارش رسانه‌هاي امريكايي به اين حقيقت اشاره شد كه اغلب اين پول‌ها بر اساس گزارش وزارت خزانه داري امريكا از عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي تأمين مي‌شوند. يكي از اشخاصي كه بر اساس اين گزارش بيشترين سهم از پول‌هاي اعطايي منافقين را به جيب زده است، مشاوركنوني دونالد ترامپ در امور امنيت ملي يعني جان بولتون بوده است.
جان مك كين نيز يكي ديگر از اشخاصي بوده كه براي سخنراني از منافقين مبالغ كلاني را از گروهك منافقين دريافت كرده است. همين سخنراني و احتمالاً لابي‌هاي پشت پرده بود كه زمينه را براي خروج منافقين از فهرست تروريستي كشورهاي اروپايي و امريكايي خارج كرد و براي فعاليت‌هاي گسترده آنها مهيا كرد.

برنامه‌های منافقين برای حجاج

حالا به نظر می‌رسد انتشار خبر ديدار محمد بن سلمان وليعهد سعودي با سران منافقين در كشور فرانسه مسيرهاي جديد براي همكاري دو طرف را باز كرده است؛ همكاري هايي كه مي‌تواند از بحث همكاري‌هاي مالي فراتر رفته و به بحث‌هاي امنيتي نيز ختم شود.
بدون شك عربستان سعودي به دليل دشمني‌هاي عميق خود با ايران به دنبال ايجاد آشوب و گسترش بلوا در ايران است و با توجه به تلاش اين سازمان در اعتراضات دي ماه سال گذشته براي به خشونت كشاندن اعتراضات اقتصادي مردم به دنبال استفاده از ظرفيت منافقين در انجام چنين اقداماتي است.
اخبار جدي وجود دارد كه عربستان سعودي به دنبال اجازه به گروهك منافقين براي افتتاح دفتر در عربستان سعودي است. با توجه به اينكه هرسال نزديك به 100هزار ايراني براي انجام مناسك حج به اين كشور سفر مي‌كنند، سعودي‌ها به دنبال بهره‌گيري از اين فرصت براي نفوذ و يارگيري از بين حجاج ايراني هستند.
اين نكته زماني جذاب‌تر مي‌شود كه بدانيم تعداد زيادي از مسئولان نيز براي انجام اعمال حج به عربستان سعودي سفر مي‌كنند و بدون شك سعودي‌ها و منافقين براي سوء استفاده از اين مسئله برنامه دارند.
منافقين هيچ بهره‌اي از چنين اقداماتي نخواهند، برد. تاريخ تاكنون ثابت كرده كه منافقين هيچ گاه مهره جدي در مقابل نظام جمهوري اسلامي ايران نبوده‌اند، اما مسئولان داخلي بايد به دنبال پاسخي درست و قاطع به سعودي‌ها براي چنين اقداماتي باشند، از سوي ديگر برخي تدابير لازم است تا از هرگونه شيطنت منافقين با بهره‌گيري از منابع پولي سعودي و استفاده از مسائلي همچون حج جلوگيري شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار