کد خبر: 902337
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
نشست امضای تفاهم‌نامه مشترک مابین بانک شهر و سازمان ثبت احوال کشور در جهت ارائه خدمات به بازدیدکنندگان در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
 
فارس: نشست امضای تفاهم‌نامه مشترک مابین بانک شهر و سازمان ثبت احوال کشور در جهت ارائه خدمات به بازدیدکنندگان در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست حمید درخشانی‌نیا رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور، حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر و حسین صفری حسین صفری؛ مدیر اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند.

پارسایی: پروژه بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی در نمایشگاه کتاب

پارسایی معاون فناوری و اطلاعات سازمان ثبت در ابتدای این نشست اظهار داشت: مدت‌هاست در فرایند استعلام، همکاری نزدیکی با نهاد‌های مختلف داریم، اما بنا به تقاضایی که امسال برای مشارکت در امر نمایشگاه کتاب ارائه شد وارد این پروژه شدیم.

وی افزود: قرار بر این است در حوزه نمایشگاه کتاب و بخش پرداخت از کارت هوشمند ملی استفاده کنیم بنابراین پروژه کلید زده شده و امروز انعقاد تفاهم‌نامه و اجرایی شدن مسیر را شاهد خواهیم بود و خوشحالیم می‌توانیم کارت هوشمند ملی را در یکی از حوزه‌های پرداخت در نمایشگاه کتاب بهره‌برداری کنیم.

پورزرندی: استفاده از ظرفیت‌های کارت ملی هوشمند از سوی بانک شهر

پورزرندی مدیرعامل بانک شهر نیز ضمن تبریک سال نو و اعیاد ماه رجب، اظهار داشت: در سالی قرار داریم که با تدبیر رهبر انقلاب مسأله حمایت از کالای ایرانی و تولیدات ملی مدنظر است. البته در سال‌های گذشته نیز معظم‌له بر موضوع اقتصاد مقاومتی نیز تأکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک رخداد مهم فرهنگی است، اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رخداد بزرگ فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب می‌شود و تمایل مردم به کتابخوانی و حضور اندیشمندان در این پروژه فرهنگی باید همراه با تسهیلات باشد. از این رو با همکاری سازمان ثبت احوال کشور قرار است در دوره سی و یکم نمایشگاه کتاب تهران و کلیه نمایشگاه‌ها خدمات درخشانی ارائه شود.

مدیرعامل بانک شهر ضمن بیان اینکه این بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران و استانی محسوب می‌شود، گفت: واقعیت این است که اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، دانش‌آموزان جزو اقشاری هستند که مخاطب نمایشگاه کتاب هستند، از سوی دیگر این قشر اغلب مورد عنایت رهبری و دولت بوده‌ایم لذا باید در جهت تسهیلات دقت نظر بیشتری صورت می‌گرفت.

مدیرعامل بانک شهر افزود: بانک شهر در این رخداد بزرگ فرهنگی دو سالی است برحسب توافق بانک شهر با وزیر ارشاد وقت، به عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب معرفی شد.

وی افزود: شاید در ابتدای مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطمینان کنونی را نداشت، اما با توجه به سابقه و فعالیت بانک شهر این عاملیت را پذیرفتیم و با همت همکارانم این نمایشگاه را در سنوات گذشته برگزار کردیم و امیدواریم در سال جاری بهتر از سال‌های گذشته حضور داشته باشیم.

پورزرندی با بیان این مطلب که می‌خواهیم نمایشگاه کتاب را به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ فرهنگی در کشور و منطقه برجسته کنیم، افزود: به لحاظ مادی نمایشگاه کتاب سودی برای بانک ندارد، اما از جهتی یک رخداد فرهنگی مهم شمرده می‌شود، از این رو مسأله تسهیلات برای بازدیدکنندگان و مخاطبان آن برای ما در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به زمان اندک مذاکره با سازمان ثبت احوال در جهت استفاده از کارت هوشمند ملی اظهار داشت: در ایام عید مذاکره‌ای با ریاست سازمان ثبت احوال صورت گرفت تا این مسأله در نمایشگاه اردیبهشت ماه اجرایی و عملیاتی شود. بنا به درخواست وزارت ارشاد به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب استانی در ۳۲ استان و نمایشگاه کتاب تهران، ریاست سازمان ثبت احوال پذیرفت که این تفاهمنامه در نمایشگاه کتاب تهران و تمامی نمایشگاه‌های کتاب استانی اجرایی شود.

مدیرعامل بانک شهر در ادامه ضمن اشاره به کارت هوشمند ملی اظهار داشت: مهمترین اتفاق این است که کسانی که کارت هوشمند ملی در دست دارند و حتی (کارت‌های قبلی) این دست از افراد دیگر احتیاج به ایستادن در صف‌های بن‌کارت نمایشگاه کتاب را نخواهند داشت چرا که با تدبیر اتخاذ شده افراد با در دست داشتن کارت ملی هوشمند می‌توانند از مزایای بن‌کارت هوشمند استفاده کنند.

پورزرندی اعلام کرد: سازمان ثبت احوال کشور با تدبیر باجه‌های سیار کارت ملی هوشمند را نیز در نمایشگاه کتاب صادر می‌کند. امیدواریم این نمایشگاه الکترونیکی‌تر از سایر نمایشگاه‌ها برپا شود.

این مقام مسئول گفت: ما در این دوره قصد داریم با همکاری سازمان ثبت و ارشاد یکی از محاسن کارت ملی هوشمند را اجرایی کنیم و باید در این راستا از این سازمان تقدیر کرد چرا که شاهد اقدامی بزرگ خواهیم بود و بزرگترین افتخار این است زمان بهره‌برداری از کارت ملی هوشمند همزمان با نمایشگاه کتاب است. البته این امر با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.

وی در پایان اعلام کرد از دو روز آینده ثبت‌نام برای بن کارت نمایشگاه کتاب آغاز خواهد شد.

صفری: نمایشگاه کتاب مانور فرهنگی جمهوری اسلامی است

حسین صفری حسین صفری؛ مدیر اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران نیز ضمن بیان اینکه در اتفاق بزرگی، چون نمایشگاه کتاب ۷۰ نهاد همکاری دارند، ابراز داشت: خوشحالیم چنین اتفاقی اولین بار در حوزه کارت ملی هوشمند در حوزه فرهنگ رقم می‌خورد چرا که حوزه فرهنگ یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در کشور محسوب می‌شود.

مدیر اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران افزود: حضور اصحاب قلم در نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی بی‌مانند را در جهان رقم زده است و به لحاظ بازدید نظیر آن را نداریم.

صفری نمایشگاه کتاب تهران را مانور فرهنگی جمهوری اسلامی خوانده و تصریح کرد: نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان یارانه خرید کتاب است که با مشارکت مردم ۱۰۰ میلیارد یارانه در نمایشگاه کتاب تهران و استانی توزیع می‌شود.

 درخشانی‌نیا: نخستین بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی در نمایشگاه کتاب

درخشانی‌نیا ریاست سازمان ثبت‌احوال نیز که مجری اصلی این اقدام شمرده می‌شود، گفت: در مدت کوتاهی با همکاری بانک شهر در جهت ارائه خدمات کارت هوشمند ملی موافقت شد ما این کار را به لحاظ فنی استارت زده‌ایم و قرار است به زودی به مرحله اجرا برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه امروز میان بانک شهر و سازمان ثبت احوال و همچنین ارشاد قدمی رو به جلو در جهت تسهیل برای بازدیدکنندگان است، گفت: در تعطیلات نوروز سال جاری جلسه‌ای با مدیرعامل بانک شهر داشتیم که در آن این موضوع مطرح شد و با توجه به توانایی‌ها، اعلام آمادگی کردیم و استارت بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی زده شد.

درخشانی‌نیا ضمن تأکید بر اینکه سازمان ثبت احوال کشور طی سالیان اخیر تحولات بسیاری داشته و جزو سازمان‌ها و اداراتی است که به لحاظ فناوری و توسعه الکترونیکی در رتبه نخست قرار دارد، گفت: در این سازمان همه چیز از مسیر سنتی خارج شده و با سامانه اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های وزارت کشور و سازمان ثبت احوال کارت هوشمند ملی بود؛ ما موفق شدیم کارت‌های ملی سابق را به کارت هوشمند مبدل کنیم. این پروژه‌ای بود که از سالیان گذشته آغاز شده بود، اما همواره با وقفه همراه بود، ولی از سال ۹۴ کار تسریع شد و امروز بیش از ۴۲ میلیون پیش‌ثبت‌نام، حدود ۴۰ میلیون ثبت‌نام تکمیل شده و ۳۸ میلیون کارت ملی هوشمند را نیز تولی کردیم.

درخشانی‌نیا با تأکید بر این نکته که حدود ۶۰ میلیون نفر واجد کارت ملی هوشمند هستند، اظهار داشت: به لطف خدا اگر امسال سازمان برنامه و بودجه هم کاری کند ضمن تخصیص ویژه، موفق خواهیم شد پایان پروژه کارت هوشمند ملی را تا پایان سال اعلام کنیم. ما ظرفیت تولید کارت ملی هوشمند را بالا برده‌ایم و در ماه حدوداً ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون کارت را داراییم.

این مقام مسئول افزود: این کارت قابلیت‌های بسیاری خواهد داشت مهمترین مسأله در ارائه آن سهولت، سرعت و متقن بودن آن است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه طی چند ما آینده نیز حدود ۵۰ میلیون نفر این کارت هوشمند را دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: بهره‌برداری از این کار ملی هوشمند به قدری برای ما مهم بود که بر آن شدیم نخستین بهره‌برداری را در نمایشگاه کتاب از آن داشته باشیم البته امور دیگری نیز با این کارت اجرایی خواهد شد.

وی گفت: برای تمام نمایشگاه‌های سراسر کشور این کار تا پایان سال جاری محقق خواهد شد یعنی یکی از برنامه‌هایمان این است که بهره‌برداری کامل از کارت ملی هوشمند را داشته باشیم. به زودی بهره‌برداری از این کارت که بخش آزمایشی آن انجام شده، در دفاتر اسناد رسمی در تنظیم سند با کارت هوشمند و اثر انگشت محقق خواهد شد در این صورت اسناد آنلاین تنظیم خواهند شد. این کار در مبارزه با جعل و فساد خواهد بود تا این آفت کلاً برچیده شود.

وی گفت: پیش از ۱۲۰ وزارتخانه، اداره به پایگاه اطلاعات جمعیت متصل هستند و استعلامات در حال ارائه است. حدوداً در ثانیه ۷ هزار استعلام پاسخ داده می‌شود و این نشان از اهمیت پایگاه دارد.

درخشانی‌نیا افزود: استفاده‌کنندگان از کارت ملی هوشمند در نمایشگاه کتاب جمعیت زیادی خواهند بود و استفاده از آن آمار‌های مفیدی را می‌تواند برای مدیران داشته باشد تا در نمایشگاه‌های آتی بر اساس این آمار تصمیمات مثبتی را اخذ کنند. من از همین جا از مردم می‌خواهم سریعاً به دفاتر مراجعه کنند و مانند روز‌های پایانی ۹۶ برای این کارت‌ها ثبت‌نام داشته باشند تا ما کارت‌ها را در مهلت معین تقدیم آن‌ها کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما ایستگاه سیاری را نیز در نمایشگاه کتاب جهت ثبت‌نام برای کارت ملی هوشمند خواهیم داشت.

نمازی: ثبت نام بن کارت نمایشگاهی از سوی ارشاد انجام می‌شود/ گزینه استفاده از کارت هوشمند ملی فعال است

نمازی مدیر آی تی بانک شهر درباره فرایند ثبت‌نام اظهار داشت: ثبت‌نام از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بن‌کارت‌ها انجام می‌شود و دانشجویان، طلاب، اساتید و محققان با مراجعه به سامانه اعلامی وزارت ارشاد می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند. داخل این سامانه امکانی فراهم شده که هر یک از ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند انتخاب کنند که بن‌کارت فیزیکی دریافت خواهند کرد یا با کارت ملی هوشمند؛ در واقع در حال تشویق هستیم تا دارندگان این کارت‌های هوشمند کل عملیات پرداخت خود را از این طریق انجام دهند.

وی گفت: البته گروهی ممکن است کارت هوشمند ملی نداشته باشند این دسته از افراد می‌توانند مطابق سنوات گذشته هم روش فیزیکی داشته باشند و هم بن‌کارت مجازی را NFC که قابلیت استفاده از گوشی‌های همراه را دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: از طریق پیامک اطلاعات به مخاطبان ارسال می‌شود و آنان می‌توانند از این بن‌کارت‌ها داخل نمایشگاه کتاب استفاده کنند. همه پایانه‌های فروش نمایشگاهی هم قابلیت پذیرش کارت ملی هوشمند را دارا هستند.

درخشانی‌نیا : طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند ۱۱ میلیون نفر کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند

درخشانی‌نیا در پایان این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه می‌توان ایستگا‌ه‌های سیار را به داخل دانشگا‌ه‌ها برد تا جامعه مخاطب دانشجو برای کارت هوشمند ملی ثبت‌نام داشته باشند آیا این کار اجرایی شده یا نه، گفت: از ابتدای فعالیت ایستگاه‌های سیار یکی از نقاط مدنظر ما دانشگاه‌ها بودند مثلاً یک ایستگاه در دانشگاه علامه طباطبایی یک ماه مستقر شده بود و برای چندین هزار نفر کارت صادر کرد، اما از احتیاجات این ایستگاه سیار استقرار دستگاه‌ها و امکانات عکاسی است، چون باید کار با دقت انجام شود تا حقوق شهروندان به درستی رعایت شود بنابراین درخواست دانشگاه‌های متقاضی بلافاصله اجابت خواهد شد و این مستلزم ارائه درخواست از سوی دانشگاه‌هاست تا ما بلافاصله اجابت کنیم.

وی گفت: در طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند ۱۱ میلیون نفر کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند، اما نمازی مدیر بخش IT بانک شهر در پایان این مراسم، گفت: طبق جلسات با سازمان ثبت‌احوال و بانک مرکزی همچون آسان‌پرداخت در داخل نمایشگاه کتاب امسال می‌خواهیم سرویس ویژه‌ای به دارندگان بن‌کارت‌ها ارائه دهیم تا از کارت ملی هوشمند برای عملیات پرداخت داخل نمایشگاه کتاب استفاده کنند، اما این به هیچ عنوان به معنای جایگزین کارت ملی هوشمند با کارت بانکی مخاطبان نیست. به جای فیزیک بن‌کارت از کارت ملی هوشمند استفاه می‌شود. رئیس سازمان اسناد هم مأموریت اصلی کارت هوشمند ملی را اولاً احراز هویت افراد و دوم امضای دیجیتال دانست که در حال گذران مراحل آزمایشی است.

وی گفت: امضای الکترونیکی به بهره‌برداری نرسیده، ولی در حال انجام مراحل فنی آن هستیم، ولی از این کارت می‌توان بهره‌برداری‌های دیگری نیز داشت، اما در این روش سعی می‌کنیم سطح کارت هوشمند ملی را بالا نگه داشته و برای هر کار معمولی از آن استفاده نکنیم.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار