کد خبر: 902326
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد سیاست‌های یکجانبه تجاری آمریکا در برابر کشور‌های دیگر به کل دنیا و اقتصاد جهان ضربه می‌زند.
العالم: 'هوا، چون اینگ' در مصاحبه مطبوعاتی در پکن خاطر نشان کرد موضوع یکجانبه گرایی آمریکا فقط منحصر به چین نیست و خسارتی برای دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت استرالیا نیز از افزایش تعرفه بر روی کالا‌های وارداتی کشور‌های دیگر به آمریکا ابراز نگرانی کرده است، گفت: چین از منافع خود حراست خواهد کرد.

سخنگوی چین گفت: کشورش با جامعه بین المللی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا همکاری‌های خواهد کرد و تلاش می‌کند تا از نظام تجاری عادلانه و باز جهانی حفاظت شود.

همزمان وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است این کشور همچنان بر مواضع خود مبنی بر مخالفت با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا تاکید می‌ورزد.

بیانیه می‌افزاید اقدامات آمریکا در تناقض با اصول و مقررات بین المللی و همچنین اساسنامه و ضوابط سازمان تجارت جهانی است و جامعه بین المللی باید یکجانبه گرایی را تحریم کند.

چین امروز خاطر نشان کرد که در‌ها را پس از ۴۰ سال توسعه و اصلاحات به روی کشور‌های دیگر برای تجارت باز کرده است و از تاسیس موسسات خارجی در کشور استقبال می‌کند.

آمار‌های جدید نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۵ هزار موسسه با سرمایه خارجی تاسیس شده و شمار خارجیان ۶۰ هزار نفر بیشتر شده و به ۹۶۰ هزار نفر رسیده است.

این کشور افزوده است که نزدیک به ۶۴ درصد از ۴۱۱ شرکت و موسسه آمریکایی فعال در چین در سال ۲۰۱۷ میلادی سوددهی قابل توجهی در بازار چین داشته اند.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در سخنرانی خود در مجمع آسیایی بوآئو در ماه جاری میلادی اعلام کرد در‌های این کشور به روی واردات کالا‌های خارجی بازتر خواهد شد.

آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشور‌ها از جمله چین ۲۵ درصد و بر واردات آلومینیوم نیز ۱۰ درصد تعرفه اعمال کند.

به دنبال این اقدام آمریکا، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام کرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریکا بر روی کالا‌های چینی، این کشور نیز بر ۱۲۸ قلم کالای وارداتی از آمریکا از جمله گوشت خوک و میوه‌ها تعرفه اعمال کرده است.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا موسوم به (USTR) نیز در ادامه جنگ تجاری با چین، یک روز بعد، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی ۱۳۰۰ کالای وارداتی دیگر از چین از جمله کالا‌های صنعت هوافضا، تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین آلات به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را منتشر کرد.

چین نیز مجددا مقابله به مثل کرد و یک روز بعد از این تصمیم آمریکا، در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی آمریکا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی، تعرفه اعمال کرد.

در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریکا این بار خیلی جدی‌تر از قبل روی چین متمرکز شده است و این نشان می‌دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حال عمل به وعده‌ای است که در کارزار انتخاباتی داده بود.

او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی کالا‌های چینی را تا ۴۵ درصد افزایش می‌دهد او تا کنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی کرده است و از یک ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

چین می‌گوید مازاد تجاری ۲۷۵ میلیارد دلاری در برابر آمریکا دارد، ولی آمار واشنگتن رقم ۳۷۵ میلیارد دلار را ثبت کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار