کد خبر: 902316
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
سمنان توجه مي خواهد
رونق کشاورزی سمنان نیازمند اصلاح ساختار موجود است به طوری که اکنون باید توسعه کشت گلخانه ای، سامانه آبیاری نوین و راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی به عنوان نیاز اساسی این بخش، بیش از پیش مدنظر برنامه ریزان استان قرار گیرد.

در راستای حفظ، احیا و پایداری منابع و توان تولیدی کشور، در 2 سال گذشته سامانه های نوین آبیاری در سطح 270 هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی در سطح 200 هزار هکتار به اجرا درآمده است.
در سمنان 960 هزار مترمربع گلخانه با تولید سالانه حدود 19 هزار تن محصول فعالیت دارد، بر اساس برنامه ششم توسعه در این استان سالانه هفت هکتار و در دوره پنج ساله باید 35 هکتار طرح کشت گلخانه ای اجرا شود.
حدود 200 هزار تُن از محصولات کشاورزی سمنان در سال زراعی گذشته به کشورهای مختلف جهان ارسال شد و این بخش از اقتصاد استان با ساخت واحدهای فرآوری قابل توجه ظرفیت حدود 500 هزار تُن را هم دارد.
در سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و حدود 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزی فعالیت دارد، تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی 95-96 در استان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به 2 میلیون هزار تُن رسید.
استان سمنان با وجود برخورداری از آبهای مطلوب برای کشت انواع محصولات کشاورزی، اما کشت 60 درصد محصولات به صورت غرقابی و تناسب نداشتن ظرفیت های اقتصادی در این بخش با تعداد واحدهای فرآوری مانع توسعه بیشتر کشاورزی استان بوده است.
استاندار سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای رونق بخش کشاورزی سمنان در مرحله اول باید ساختارهای موجود اصلاح شود و کشاورزان را کشت غرقابی به تولید محصولات کشاورزی در گلخانه ها سوق داد.
سیدشهاب الدین چاوشی افزود : تاکنون برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت برای تغییر الگوی کشت در استان مطلوب بوده و باید توسعه کشت گلخانه ای و همچنین نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی به میزان قابل توجه ای افزایش یابد.
وی ادامه داد : بومی‌ سازی این سامانه باید با توجه به شرایط آب و هوایی و متناسب با هر اقلیم این سامانه اجرا شود و دولت بر اجرای آن باید نظارت کافی و جدی داشته باشد.
وی اضافه کرد : رویکرد اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، خوداتکایی به تولید داخلی با بهره گیری از بسته های حمایتی دولت است که تاکنون رونق اقتصادی قابل توجهی در بخش کشاورزی به وجود آمده است.
چاوشی با بیان این که دولت تمام تلاش خود را برای رونق کشاورزی در سمنان انجام می دهد، تصریح کرد : به دلیل محدودیت منابع آب در استان، باید کشاورزان کشت سبزیجات سازمان دهی شده و استفاده از سامانه های نوین آبیاری در بخش های مختلف را در دستور کار قرار دهند.
استاندار سمنان با اشاره به این که تسهیلات به سرمایه گذاران برای توسعه کشاورزی گلخانه ای و کاهش هزینه آب و رونق صنایع تبدیلی موثر است ، اضافه کرد: تاکنون دولت برای رونق بخشی بخش کشاورزی، حدود 800 میلیارد ریال در اختیار بهره برداران قرار داده است.
وی ادامه داد : در دولت تدبیر و امید حدود 50 واحد فرآوری و گلخانه ای در بخش های مختلف کشاورزی در استان به بهره برداری رسید و برای افزایش اشتغال در این بخش از اقتصاد سمنان راه اندازی 150 واحد فرآوری دیگر برنامه ریزی شده است.
وی بیان داشت : پسته، انگور از محصولات مهم کشاورزی استان هستند که اکنون در سمنان 2 واحد فرآوری این محصولات وجود دارد و با وجود تولید سالانه بیش از 2 هزار تن انواع این محصولات راه اندازی 10 واحد فرآوری دیگر در استان اجتناب ناپذیر است.
استاندار سمنان اضافه کرد : شهرک کشاورزی نیاز کنونی این بخش از اقتصاد سمنان است و باوجود اینکه استان قطب تولید گندم، عدس، انگور، سیب و پسته کشور به شمار می رود، راه اندازی این شهرک به افزایش اشتغال پایدار در سمنان می انجامد.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر