کد خبر: 902282
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در گفت‌وگو با «جوان» تشريح كرد
ستاد بازسازي عتبات طي ۱۲سال گذشته در حوزه بازسازي حرمين ائمه اطهار موفقيت‌هاي ارزشمندي داشته و طي چند سال گذشته هم تمام توان خود را روي بازسازي حرم امام علي (ع) و امامين عسكريين (ع) معطوف كرده است.
عليرضا سزاوار

ستاد بازسازي عتبات طي ۱۲سال گذشته در حوزه بازسازي حرمين ائمه اطهار موفقيت‌هاي ارزشمندي داشته و طي چند سال گذشته هم تمام توان خود را روي بازسازي حرم امام علي (ع) و امامين عسكريين (ع) معطوف كرده است. رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه ديگر در عتبات عاليات بازسازي نداريم به «جوان» گفت: از آنجايي كه حرم حضرت علي بسيار كوچك بود، اولويت اول ما در نجف بنا گذاشته شد. امروز ۳۰۰ هزار متر به فضاي حرم افزوده‌ايم كه اين كار در طول ۱۴۰۰ سال هيچ وقت رخ نداده است، زيرا ما با يك توسعه ۲۰ برابري روبه‌رو هستيم.
حسن پلارك‌ با اشاره به اينكه سال ۹۷ سال پاياني طرح صحن حضرت زهرا(س) است، افزود: اكنون طرح صحن حضرت زهرا(س) در حرم حضرت علي (ع) مراحل پاياني را طي مي‌كند و ما كمتر از شش سال اين طرح را با بهترين معماري و مصالح ايجاد كرده‌ايم. در اربعين امسال هم قسمت‌هاي غير‌زيارتي را طوري بهره‌برداري مي‌كنيم كه زائران در آن قسمت‌ها مستقر شوند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: اولويت سوم ما در حرم امامين جوادين در كاظمين است كه عمليات آن اجرايي شده است و دو شبستان به حرم اضافه كرديم كه به‌عنوان شبستان‌هاي شرقي و غربي در باب قريش و باب‌المراد حرم كه هر كدام ۶ هزار متر به حرم اضافه كرده‌اند، شامل مي‌شود.
اين طرح فضاي حرم را تا چهار برابر توسعه مي‌دهد. طرح توسعه جامع حرم حضرت صاحب‌الزمان و امام رضا(ع) را هم دنبال مي‌كنيم كه در اين طرح زمين‌هايي تملك شده است و تا پنج سال آينده تمام مي‌شود.
پلارك با تأكيد بر اينكه اولويت چهارم ما در سامرا و توسعه بيت حضرت ولي عصر (عج) است، افزود: در طول سال گذشته حرم امامين عسكريين، زائران محدودي داشت؛ به‌طوري‌كه در طول روز كمتر از ۱0۰ نفر زائر مي‌توانستيم در حرم ببينيم، اما امسال ديگر سامرا با انبوهي از جمعيت روبه‌رو است و مراحل تكميل حرم تمام و از قبل هم زيباتر شده است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات در خصوص برنامه‌هاي ستاد براي بازسازي حرم حضرت زينب (س) و حضرت رقيه(س) در سوريه افزود: بازسازي اين دو حرم در دستور كار است و از سال قبل هم برنامه‌هاي توسعه آنجا را برنامه‌ريزي كرده‌ايم. البته طرح توسعه آنجا با نظر توليت شرايط خاصي دارد؛ متولي حرم حضرت زينب(س) شخصي است و ما طرحي داريم تا آن را توسعه دهيم. حرم حضرت رقيه (س) در گذشته توسط ايرانيان كمي توسعه پيدا كرده است، چون اماكن اطراف حرم تاريخي است، در حال مذاكراتي با يونسكو هستيم.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه همه مصالح از جمله سنگ و سيمان از معادن درجه يك ايراني است، گفت: ۱۰ درصد از كل هزينه‌ها خارجي و بقيه آنها ايراني است. به‌منظور عمل به اقتصاد مقاومتي، ۸۰ درصد اقلام طرح‌ها از طريق كارخانه‌هاي ايراني از جمله ذوب‌آهن و كارخانه كابل‌سازي ايران انجام شد. ما با اين تدبير همچنين توانستيم برخي كارخانه‌ها را كه در حال ورشكست شدن بودند، نجات دهيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار