کد خبر: 902279
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
غيبت كرباسيان و سيف در آيين افتتاحيه يك نمايشگاه مالي
غيبت وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي در آيين افتتاح يازدهمين نمايشگاه بورس، بانك‌و‌بيمه تهران، ميزان اهميت بازار سرمايه را براي مديران پول‌محور دولت يازدهم به خوبي نشان داد.
هادی غلامحسینی

غيبت وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي در آيين افتتاح يازدهمين نمايشگاه بورس، بانك‌و‌بيمه تهران، ميزان اهميت بازار سرمايه را براي مديران پول‌محور دولت يازدهم به خوبي نشان داد. اين در حالي است كه بسياري از اقتصاددانان توسعه‌نيافتگي بازار سرمايه را يكي از آسيب‌هاي جدي و خطرناك اقتصاد ايران آن هم در شرايطي كه حجم نقدينگي سر از ارقام هزار و 500 ميليارد تومان درآورده است، معرفي مي‌كنند.
به گزارش «جوان»، ديگر بر كسي پوشيده نيست كه مديريت كلان اقتصاد مشكل دارد و متأسفانه در تيم اقتصادي دولت نيز در بعد سياستگذاري يك اختلاف نظر جدي وجود دارد و در بعد اجرايي و عملياتي نيز هر يك از وزرا گويا در روزمرگي افتاده‌ و مسير مورد علاقه خود را در پيش گرفته‌اند. نتيجه آن شده است كه در سايه ريسك‌هاي موجود جهاني و منطقه‌اي، شاهد يك بي‌ثباتي، بي‌نظمي و مخدوش‌شدن چشم‌انداز در بخش اقتصاد هستيم.
در شرايطي كه بازار سرمايه حال و روز خوشي ندارد و ريسك‌هاي خارجي و داخلي بر سر اين بازار سنگيني مي‌كند، روزگذشته آيين افتتاح يازدهمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه در غيبت دو تن از ميهمان مهم برنامه يعني وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي برگزار شد كه اين غيبت از نظر دنبال‌كنندگان وقايع اقتصاد ايران به منزله آشفتگي و بي‌نظمي در بخش اقتصاد دولت ارزيابي شد و در شلختگي در باب افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بانك، بيمه و بورس گفتند «سالي كه نكوست از بهارش پيداست.» رشد قابل حجم نقدينگي در بازار پول در دولت يازدهم و دوازدهم، ريسكي با عنوان خروج سرمايه از بانك را در اقتصاد پديد آورده است كه نوسان‌هاي اخير در بازار ارز تنها نشانگر بخشي از قدرت گرفتن پتانسيل دلالي و سوداگري در اقتصاد ايران بود. حال با نزديك‌شدن حجم نقدينگي به مرز هزار و 500 هزار ميليارد تومان اگرچه دولت چندين بسته پولي براي كنترل حجم نقدينگي در اقتصاد تهيه و رونمايي كرد، اما حجم نقدينگي بسيار بالاست و نقدينگي بايد از طريق بازارهاي مختلف كنترل شود كه يكي از مهم‌ترين اين بازارها جهت هدايت پول به بخش توليد بازار سرمايه است.
اگرچه انتظار مي‌رفت، روزگذشته با حضور وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي بسته جديدي براي هدايت نقدينگي به بازار‌هاي كار و سرمايه رونمايي شود، اما با غيبت كرباسيان و سيف در اين مراسم آيين افتتاح نمايشگاه بورس، بانك و بيمه تهران مشخص شد كه يا اين برنامه، برنامه مهمي نبوده است كه ميهمانان حضور پيدا نكردند يا اينكه توسعه بازار سرمايه جزو برنامه‌هاي دولت نيست. رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در آيين آغاز يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه تهران گفت: در سال گذشته در حالي رشد 25درصدي بازدهي بورس و فرابورس نسبت به سال 95 رقم خورد كه حجم معاملات از 195هزار ميليارد تومان به 247هزار ميليارد تومان افزايش يافت. در ميانه سخنراني رئيس سازمان بورس، وي در پاسخ به اعتراض يكي از معترضان به توقف نماد معاملاتي «هاي‌وب» گفت: نماد معاملاتي با تعديلاتي در صورت‌هاي مالي مواجه خواهد شد كه به محض انجام اين تعديل‌ها نماد معاملاتي آن آماده بازگشايي خواهد بود. وي درخصوص توقف نماد معاملاتي كنتورسازي نيز گفت: در اين نماد معاملاتي هم‌اكنون از حدود 4 هزار سهامدار به قيمت 2 هزار و 107 تومان خريداري شده و همزمان پيگيري‌هاي قضايي در اين نماد ادامه دارد. محمدي در ادامه افزود: بازگشايي نماد معاملاتي بانك‌ها در سال گذشته در حالي صورت گرفت كه اميد مي‌رود امسال نماد معاملاتي بانك پاسارگاد نيز از حالت تعليق خارج شود.
شايد بهترين تحليل وضعيت نظام پولي و مالي ايران را در سال 1397 را بتوان رفتار امروز وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي دانست.

هزينه‌‌تراشي براي سهامداران شركت‌ها

به اعتقاد برخي از منتقدان، شايد بتوان به جرئت اينگونه نتيجه گرفت كه نمايشگاه يازدهم به هيچ‌كدام از اهداف پايه‌اي خود دست نيافت و برگزاري آن در اين هياهوي خبري داخلي و بين‌المللي تنها هزينه‌اي بي‌ثمر روي دست شركت‌كنندگاني گذاشت كه در چندماه آينده براي ريال به ريال آن در ترازنامه بايد به سهامدار پاسخگو باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار