کد خبر: 902264
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
كشورهای اروپایی از تحریم می‌گویند اتحادیه اروپا از ادامه اجرای تعهدات
كمتر از چهار هفته مانده به تصمیم رئیس‌جمهور امریكا در مورد برجام، منابع امریكایی گفته‌اند كه برای تغییر برجام با طرف‌های اروپایی به یك توافق نزدیك شده‌اند.

كمتر از چهار هفته مانده به تصمیم رئیس‌جمهور امریكا در مورد برجام، منابع امریكایی گفته‌اند كه برای تغییر برجام با طرف‌های اروپایی به یك توافق نزدیك شده‌اند. منابع اروپایی هم می‌گویند اتحادیه اروپا در حال مشورت درباره گسترش فهرست‌تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران است ولی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه خود مستقیماً در مذاكرات ایران و 1+5 حضور داشته گفته كه اروپا به برجام پایبند خواهد ماند و انتظار ندارد كه تحریم جدیدی علیه ایران تصویب شود.
سایت آلمانی «‌اشپیگل‌» با استناد به اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه گفته بود كه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دو‌‌‌شنبه (دیروز) خود در لوکزامبورگ قصد دارند به پیشنهاد کمیته سیاسی و امنیتی،شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کنند. به نوشته اشپیگل دلیل این اقدام ادامه حمایت‌های ایران از بشار اسد و عملیات نظامی حکومت سوریه علیه شهروندانش است. اشپیگل در گزارش خود نوشته اتحادیه اروپا با گنجاندن اسامی جدید به فهرست تحریم‌های ایران تلاش دارد تا از این طریق قدمی برای نجات برجام بردارد. این در حالی است كه فدریكا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا پیش از نشست دیروز گفت كه انتظار ندارد در جلسه وزرای خارجه اروپایی، آنها تصمیمی درباره تحریم علیه ایران بگیرند:‌« من پیش‌بینی نمی‌كنم امروز تصمیمی در این مورد گرفته شود.» ‌موگرینی گفته است:‌« ما همین حالا تحریم‌‌‌هایی غیرهسته‌ای در مورد ایران داریم و من انتظار ندارم كه وزرا (ی خارجه) در این مورد امروز تصمیمی بگیرند.» ‌مشخص نیست كه كاربرد لفظ «امروز» از سوی موگرینی به این معنا است كه ممكن است اروپایی‌‌‌ها طی روزهای آتی در مورد افزودن تحریم‌های ایران تصمیم بگیرند یا نه، ولی در تهران، در مورد تصمیم اروپاییان در مورد برجام سیگنال‌های متعارضی در حال مخابره شدن است. موگرینی به عنوان هماهنگ‌كننده اتحادیه اروپا خود در روند مذاکرات ایران و 1+5 حضور داشته و زیر سؤال رفتن این توافق از سوی دولت ترامپ را‌، آن‌هم در فاصله كوتاه حدود 25 ماهه از زمان اجرای آن، نه تنها ضربه‌ای به اعتبار اتحادیه اروپا قلمداد می‌كند، بلكه مورد پرسش قرار گرفتن حیثیت كاری خود نیز تلقی می‌کند، به همین دلیل در واكنش به سؤالی درباره موضع برجامی ترامپ گفته است:‌«ما هر كاری بتوانیم برای همكاری با دوستان امریكایی انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم همه طرف‌‌‌ها به اجرای كامل این توافق پایبند بمانند.» ‌سخنگوی موگرینی هم دیروز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از برگزاری یک جلسه هماهنگی میان موگرینی و ژان ایو لودریان، بوریس جانسون و هایکو ماس وزیران امور خارجه فرانسه،‌ انگلیس و آلمان در حاشیه نشست شورای روابط خارجی اروپا در لوکزامبورگ خبر داد؛ نشستی كه به گفته او «شرکت‌کنندگان درباره ادامه حمایت از اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام) گفت‌وگو کردند.»‌آنگونه كه منابع اروپایی گفته‌اند، قرار است صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه نیز به ترتیب، روزهای 24 و 27 آوریل، در آخرین ملاقات اروپایی قبل از تصمیم ترامپ، با او در مورد لزوم حفظ این توافق گفت‌وگو كنند.
هرچند منابع اروپایی می‌گویند كه آنها تلاش خواهند كرد رئیس‌جمهور امریكا را درباره حفظ برجام متقاعد كنند، ولی گزارش‌‌‌هایی درباره نزدیك شدن دو طرف به توافق، نگرانی‌‌‌ها را افزایش داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دو دیپلمات امریکایی نوشته كه مذاکرات نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان برای «‌اصلاح‌» برجام پیشرفت‌‌‌‌هایی داشته است و آنها از هفته گذشته مشغول مذاکره با وزارت خارجه امریکا هستند تا راهی برای برطرف کردن «‌ایرادهای برجام‌» پیدا کنند كه ترامپ آنها را مطرح کرده است. دیپلما‌ت‌های امریکایی و دو مشاور خارج از مجموعه کارمندان دولت امریکا به آسوشیتدپرس گفته‌اند که طرف‌های مذاکره‌کننده در مورد برنامه موشکی و بازرسی از تأسیسات ایران به توافق «‌نزدیک» ‌شده‌اند. اما هنوز در مورد تغییر سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اختلاف نظر وجود دارد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزرات خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق صورت گرفته بین اروپا و امریکا درباره بازرسی‌‌‌ها و برنامه موشکی ایران عنوان کرد: از تعداد نشست‌های برخی کشورهای اروپایی با امریکا اطلاعی نداریم و در مورد اینکه چه موضوعاتی را مطرح کرده اند، اطلاعی نداریم. قاسمی گفته است: برجام موضوعی است بین ایران و ١+٥ که در این خصوص توافق شده و بقیه مطالبی که در رسانه‌‌‌ها مطرح می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است. اطلاع رسمی از این نشست‌‌‌ها و موضوعاتی که ممکن است مطرح شده باشد نداریم تا اطلاع رسمی نداشته باشیم اتخاذ موضع کار درستی نخواهد بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار