کد خبر: 902249
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
«حميد حسام» نويسنده حوزه دفاع مقدس به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامي در سال ۹۶ معرفي و تقدير شد. در مراسم اختتاميه «هفته هنر انقلاب» که به همت حوزه هنري برگزار مي‌شود، معرفي و تقدير از چهره هنر انقلاب اسلامي در سال 1396 انجام گرفت و...

«حميد حسام» نويسنده حوزه دفاع مقدس به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامي در سال ۹۶ معرفي و تقدير شد.
در مراسم اختتاميه «هفته هنر انقلاب» که به همت حوزه هنري برگزار مي‌شود، معرفي و تقدير از چهره هنر انقلاب اسلامي در سال 1396 انجام گرفت و نشان هنر انقلاب به «حميد حسام» رسيد. وي نويسنده کتاب‌هاي تحسين‌شده «وقتي مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمي‌ميرد» است. در اين مراسم چهره سال 96 هنر انقلاب از ميان حميد حسام (نويسنده دفاع مقدس)، حسن روح‌الامين (نقاش و گرافيست)، محمدرضا دوست‌محمدي (گرافيست)، محمدحسين مهدويان (کارگردان) و مهدي نقويان (مستندساز)‌ معرفي و تقدير شد.
شرط انقلابي ماندن چيست؟
حجت‌الاسلام سيدمهدي خاموشي در ابتداي اين مراسم با اشاره به آيه کريمه‌اي که جهاد در راه خدا و بجا آوردن حق آن را بيان مي‌کند، گفت: جهاد در فقه معاني مختلفي دارد که مهم‌ترين معني آن جهاد دروني و بيروني است که به جهاد اکبر (نفس) و جهاد اصغر تعبير مي‌شوند. وي افزود: انقلاب اسلامي يکي از مصاديق جهاد و مبارزه عليه طاغوت بود. شرط انقلاب کردن دليل بر انقلابي ماندن نيست، بايد استقامت ورزيده و مسير را درست طي کنيم. در اين صورت انقلابي خواهيم ماند وگرنه ضرورت ندارد کسي در صدر انقلاب حضور داشته و اکنون هم انقلابي باشد. رئيس سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري بر بينش و بصيرت انقلابي اظهار داشت: بصيرت يعني دشمن را با دوست اشتباه نگيريم، ضمن اينکه در طول زمان اين بينش را حفظ کنيم و با فرسايش زمان در شناخت دشمن دچار اشتباه نشويم. خاموشي با اشاره به مدافعان حرم گفت: هر وقت درباره آنها مطالعه مي‌کنم مي‌بينم خيلي از ما جلوتر هستند، چون بصيرتي دارند که نقشه و طراحي جديد دشمنان عليه جهان اسلام را مي‌شناسند و تشخيص مي‌دهند. وي با اشاره به آيه‌اي از سوره «طلاق» گفت: در آيات پاياني اين سوره به رعايت حريم‌ها تأکيد و بيان مي‌شود اگر کسي حريم‌ها را بشکند به عذاب شديد دچار مي‌شود. سپس مي‌فرمايد بايد به وحي توجه داشت و از ولي‌خدا تبعيت کرد تا از ظلمت به نور برويم، بنابراين راه برون‌رفت از مشکلات، داشتن بصيرت و تبعيت از رهبر انقلاب است.
تقدير از متوليان برج هنر ايلام
در ادامه، مجري مراسم توضيح داد که طراحي و ساخت برج هنر ايلام در دست اجراست و به همين جهت «قاسم سليماني» استاندار ايلام به همراه جعفريان مديرکل راه و شهرسازي استان، احمد کرمي معاون عمراني استانداري و فرهادي مشاور استانداري مورد تقدير قرار گرفتند. سليماني در سخناني کوتاه گفت: ايلام يک ايران کوچک است و مردمش در کوه و دشت هشت سال پابه‌پاي مردم ايران مقابل دشمن بعثي ايستادگي کردند. ايلام سرزمين عجيبي است و با داشتن نفت، مرز و. . . دچار فقر و محروميت است و اين فقر در حوزه فرهنگ هم وجود دارد و نخستين حرکت براي رفع آن، تصميم بر ساخت برج هنري ايلام است. همچنين در حرکت دوم، زمين مناسبي براي ساخت فرهنگسرا در ايلام در نظر گرفتيم.
شيريني قلم حسام
بخش بعدي مراسم به معرفي کانديداهاي چهره سال هنر انقلاب از زبان دوستان و در قالب کليپ اختصاص داشت. در ابتدا مرتضي سرهنگي، نويسنده و چهره برگزيده هنر انقلاب اسلامي در سال 93 درباره حميد حسام گفت: با اينکه با بخش زيادي از سختي‌هاي جنگ در کتاب‌هاي آقاي حسام مواجهيم، اما شيريني قلم او اين دشواري‌ها را براي ما قابل تحمل و دلپذير مي‌کند. سپس مسعود نجاتي، هنرمند گرافيست درباره دوست‌‌محمدي گفت: آقاي دوست‌‌محمدي در فضاي رسانه و مطبوعاتي شناخته شده است و به عنوان مدرس تمام‌عيار هم در دانشگاه تهران تدريس مي‌کند. وي ادامه داد: ايشان متخلق به اخلاق اسلامي است، چيزي که کمتر از هنرمندان انتظار مي‌رود. آقاي دوست‌محمدي مانند يک طلبه به شدت از رفتار و گفتارش مراقبت مي‌کند و اين شايد به دليل تربيت در خانواده‌‌اي روحاني و سال‌ها زندگي در شهر قم است.
ویژگی‌های هنرمند مؤلف
در ادامه کورش زارعي، کارگردان و بازيگر تئاتر متني با مفهوم شهيد آويني قرائت و اجرا کرد. سپس آريا عظيمي‌نژاد، آهنگساز درباره حسن روح‌الامين سخناني ايراد کرد و گفت: خداوند به برخي بندگان خاص خودش لطف مي‌کند و اجازه مي‌دهد براي لحظاتي چشم و گوش و زبان براي معرفي انسان‌هاي بزرگ باشند و روح‌الامين يکي از آنهاست. وي افزود: پس از آشنايي با حسن روح‌الامين او برايم توضيح داد که نقاشي‌هاي عاشورايي‌اش را با شنيدن آلبوم «ساقي سرمست» بنده و الهام از آن کشيده است. عظيمي‌نژاد در پايان خاطرنشان کرد: مي‌توان هنرمند مؤلف را از هنرمندي که از جامعه و دولت و حکومت طلبکار نيست، جدا کرد.
سه ويژگي محمدحسين مهدويان
سيدمحمود رضوي، تهيه‌کننده فيلم‌هاي محمدحسين مهدويان درباره اين کارگردان جوان گفت: روزي به ما و امثال جمع حاضر در اين مراسم، ايراد وارد مي‌کردند که شما وقتي مي‌خواهيد حرف خوب بزنيد، هنر آن را نداريد يا اگر حرف خوب هم بزنيد، نمي‌توانيد مردم را پاي سخنانتان بياوريد. وي افزود: فکر مي‌کنم ويژگي مهدويان اين است که هم حرف خوب مي‌زند، هم هنرمندانه حرف مي‌زند و هم مردم را پاي سخنش مي‌نشاند. آخرين فردي که درباره مهدي نقويان به عنوان آخرين کانديدا سخن گفت، سليم غفوري مدير شبکه مستند بود که اظهار داشت: «مستند» يکي از عرصه‌هايي است که پس از پيروزي انقلاب اسلامي، هنرمندان انقلابي در آن خوش درخشيدند.‌ از نسل قديم مانند رضا برجي تا نسل جديد که در سال‌هاي اخير توانستند آثار ماندگاري را خلق کنند و مهدي نقويان هم جزو اين مستندسازان توانمند و دغدغه‌مند است. وي با اشاره به وقايع سال 88 افزود: در شرايطي که غبار فتنه کشور را فرا گرفته بود، نقويان با «خارج از ديد» خود نقش مهمي در رفع ترديدها و بيان تاريخ درست کشور داشت.
نحوه انتخاب هنرمند برگزيده سال
محسن مؤمني‌شريف هم در ادامه اين مراسم طي سخناني گفت: در آستان چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي لازم است رجعتي به آرمان‌ها و فرمايشات امام(ره) داشته باشيم. رئيس حوزه هنري ضمن اشاره به شهيد محسن حججي و شهادت هنرمندانه‌اش اظهار داشت: شهيد حججي يک «آتش به اختيار» به تمام معنا بود و در معرفي ادبيات انقلاب در زادگاهش نجف‌آباد نقش به‌سزايي داشت. وي درباره چگونگي انتخاب هنرمند برگزيده سال توسط حوزه هنري توضيح داد: 55 نفر از صاحبنظران و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، 14 کانديدا را در همه رشته‌ها انتخاب کردند. در مرحله دوم بار ديگر از اين بزرگان نظرسنجي کرديم که پنج نفر بيشترين رأي را آوردند و مجدداً از ميان اين کانديداها، نفر برگزيده انتخاب شد. مؤمني ادامه داد: انتخاب چهره سال هنر انقلاب با شاخص‌ها و ملاک‌هايي انجام مي‌شود که جريان‌سازي و اقبال عمومي از جمله آنهاست.
دهه 60 افراد شهرت‌گريز بودند
در ادامه کانديداهاي معرفي ‌شده به ترتيب حروف الفبا از آخر روي صحنه آمدند و با تنديس و پنج سکه بهار آزادي مورد تقدير قرار گرفتند. نوبت به آخرين نفر يعني «حميد حسام»‌ که رسيد، مجري مراسم او را به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفي کرد و وي با تشويق حاضران، تنديس و معادل ريالي 22 سکه بهاري آزادي را دريافت کرد.
وي سپس در سخناني با ذکر نام شهيد شهبازي از فرماندهان دوکوهه و از همرزمان شهيد همت، شهيد همداني و حاج احمد متوسليان گفت: در دهه 60 ديده‌نشدن يک دغدغه نبود بلکه يک عشق بود، اما اين عشق با گذر زمان کمرنگ شده است. اين نويسنده دفاع مقدس ادامه داد: کسي مي‌تواند از سيم‌‌هاي‌خاردار دشمن عبور کند که در سيم‌هاي‌‌خاردار نفسش گير نکرده باشد. حسام در پايان گفت: به چهار کانديداي ديگر تبريک مي‌گويم که جنگ‌ ناديده، عاشق شدند؛ مانند اويس قرني که پيامبر(ص) را نديد اما با صداي حضرت عاشق شد. از سال 1393 و به ابتکار حوزه هنري، روز بيستم فروردين همزمان با سالروز شهادت سيدمرتضي آويني، هفته هنر انقلاب برگزار و طي آن «چهره سال هنر انقلاب اسلامي» با اهداي 22 سکه بهار آزادي تجليل مي‌شود. در ادوار پيشين به ترتيب مرتضي سرهنگي (نويسنده و پژوهشگر)، مجيد مجيدي (کارگردان) و سيدمسعود شجاعي طباطبايي (کاريکاتوريست) به اين عنوان دست يافته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار