کد خبر: 902248
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در حاليکه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزوده شدن کاغذ به ليست کالاهاي اساسي بهره‌مند از تفاوت ارزي را خبري خوشايند مي‌داند، برخي فعالان عرصه کاغذ آن را زمينه‌ساز ايجاد دوباره مفسده‌ها در بازار کاغذ عنوان مي‌کنند اما از سوي ديگر برخي ناشران و مؤسسه‌هايي که با کاغذ سروکار دارند از اين موضوع استقبال مي‌کنند.

فرزين ماندگار
در حاليکه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزوده شدن کاغذ به ليست کالاهاي اساسي بهره‌مند از تفاوت ارزي را خبري خوشايند مي‌داند، برخي فعالان عرصه کاغذ آن را زمينه‌ساز ايجاد دوباره مفسده‌ها در بازار کاغذ عنوان مي‌کنند اما از سوي ديگر برخي ناشران و مؤسسه‌هايي که با کاغذ سروکار دارند از اين موضوع استقبال مي‌کنند.
سيدعباس صالحي در صفحه شخصي توئيت خود نوشته است: «کاغذ در ليست کالاهاي اساسي چون مواد غذايي و دارويي قرار گرفت و از تفاوت ارزي که دولت تأمين مي‌کند، برخوردار خواهد بود.» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اين توئيت نوشته است: «براي ناشران، نويسندگان و اصحاب مطبوعات خبر خوشايندي است که دولت نياز فرهنگي را همچون غذا و دارو براي کشور مهم و اساسي مي‌داند.» آيا افزوده شدن کاغذ به فهرست کالاهاي اساسي «خبري خوشايند» است؟ سيد‌عباس صالحي اين موضوع را خبري خوش براي ناشران و اهالي مطبوعات دانسته است اما در اين ميان برخي از فعالان بازار کاغذ اين اقدام را موجب ايجاد مفسده در بازار کاغذ عنوان مي‌کنند. رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا اين اتفاق را ناخوشايند دانسته و به تسنيم مي‌گويد: قرار شد، دلار با نرخ 4200 تومان عرضه و ارز مبادله‌اي حذف شود که شاهد سوءاستفاده‌ها در بازار نشويم، وقتي دلار تک نرخي شود، خيال همه راحت است. ما افزايش قيمت را در يک مقطع داريم و ديگر نخواهيم داشت، مگر اينکه آن کالا با افزايش قيمت جهاني روبه‌رو شود.
معافيت از ماليات بر ارزش افزوده
سيد‌حسين ميرباقري ادامه مي‌دهد: وقتي دلار ثابت است، هيچ بهانه‌اي دست هيچ واردکننده يا بازرگاني نيست که بخواهد سوءاستفاده کند‌، بازار خود را پيدا مي‌کند. خيلي سريع جنب و جوشي که بايد در بازار باشد ايجاد مي‌شود، اما اگر باز هم بخواهيم براي کاغذ سوبسيد قائل شويم يا ارز با نرخ ديگري ارائه کنيم، من فکر مي‌کنم باز هم دچار مشکل شويم. ميرباقري درباره امکان ايجاد مفسده گفت: با توجه به اينکه به برخي از انواع کاغذها تعرفه تعلق مي‌گرفت، برخي افراد سودجو کاغذهايي با انواع ديگر را که بايد با ارز آزاد وارد مي‌کردند‌، با شکل‌ها و ترفندهاي خاص با ارز مبادله‌اي وارد مي‌کردند و اين موجب فساد مي‌شد. واکنش‌ها به توئيت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در توئيتر نيز در نوع جالب است. يکي از کاربران نوشته است: «تجربه نشان داده که اگرسازوکاري در ارشاد ايجاد نکنيد تا اين مزيت فقط در اختيار اهلش قرارگيرد‌، مي‌تواند سريعاً‌ به يک رانت مفسده‌انگيز مبدل شود! پيشنهاد مي‌کنم با دولت هماهنگ کنيد که فقط با تأييد ارشاد اين امتياز به يک واردکننده داده شود و کميته ويژه‌اي براي بررسي و تأييد درخواست‌ها و صدور مجوز ايجاد کنيد.» گران شدن غيرمعمول ارز و عدم خريد و فروش در بازار کاغذ موضوعي است که بسياري از ناشران نيز در شبکه‌هاي مجازي به آن اذعان کرده‌اند؛ موضوعي که ميرباقري البته آن را نمي‌پذيرد و مي‌گويد:‌چنين نبوده است که کاغذ از بندي 80 هزار تومان به بندي 120 هزار تومان برسد، در روزهاي پاياني سال ما با افزايش قيمت جهاني کاغذ روبه‌رو شديم که طبيعتا‌ً‌ قيمت را به بندي 105 هزار تومان افزايش داد، تلاطم در بازار ارز نيز موجب شد که در روزهاي ابتدايي سال جديد قيمت کاغذ با افزايش 10 تا 15 هزار توماني روبه‌رو شود. وي از عادي بودن خريد و فروش در بازار کاغذ خبر داده و مي‌گويد: خريد و فروش مطابق معمول انجام مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار