کد خبر: 902245
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
تجمع دلالان منوچهري و استانبول در فرودگاه امام
اين روزها، فرودگاه‌هاي بين‌المللي به چهارراه استانبول و سه راه منوچهري و برخي ليدرهاي تور به دلالان جديد ارز تبديل شده‌اند؛ به‌طوري‌كه ارز مسافران خارجي 4 هزار و 100 خريداري مي‌شود و به قيمت 4هزار و 300 تا 4 هزار و 700 تومان به مسافران ايراني فروخته مي‌شود!
بهناز قاسمی

چند ماهي است كه بحران ارزي كشور را فرا‌گرفته و اين بحران طي روزهاي اخير به قدري وسيع شد كه به نقطه اوج خود رسيد؛ به‌طور‌ي‌كه دلار 3 هزار و 700 توماني در پاييز سال 96 به نرخ بي‌سابقه 6 هزار و 100 تومان در اَوايل هفته قبل رسيد و همه مردم را مات و مبهوت و نسبت به آينده كار و زندگي خود نگران كرد.
در طي اين چند ماه، دولت و مسئولان بانك مركزي روزه سكوت گرفتند و چندان اقدام درست و اساسي‌اي جهت رفع بحران و تثبيت بازار ارز انجام ندادند تا اينكه نرخ دلار به مدار 6 هزار و 100 تومان وارد شد و در نهایت دولتمردان بالاخره گردهم جمع شدند و طي جلسه‌اي به رياست جناب آقاي روحاني، نابساماني‌هاي ارزي كشور را بررسي و نهايتاً در جهت رفع بحران و تثبيت بازار ارز تصميماتي را اتخاذ و مصوبه‌اي را ابلاغ كردند.
براساس دستورالعمل جديد ستاد اقتصادي دولت، مقرر شد تا از صبح روز 21 فروردين، دلار تك نرخي و قيمت هر دلار براي مردم و تمام فعالان اقتصادي و جهت رفع همه نيازهاي قانوني و اداري آنان، همچنين نيازهاي خدماتي مسافران، دانشجويان، محققان و دانشمنداني كه براي كارهاي تحقيقاتي خودشان به ارز نياز دارند، 4هزار و 200 تومان باشد. همچنين ارز مسافرتي براي كشورهاي نزديك فقط 500 يورو و براي كشورهاي دور هزار يورو به مسافران فروخته خواهد شد. براساس اين دستورالعمل، اگر مسافري بخواهد مازادِ نياز ارزي خود را از بازار آزاد تهيه كند بايد دلار را بيش از نرخ 4هزار و 200 تومان بخرد كه كارش به نوعي تخلف است و قاچاقچي محسوب مي‌شود. اكنون دلار در بازار ناياب شده است، هرچند كه از ابتداي هفته تاكنون بسياري از صرافي‌ها تعطيل يا نيمه تعطيل شده‌اند، اما برخلاف وعده دولت همچنان دلار با قيمت 6 هزار تا 6 هزار و 500 تومان در بازار آزاد معامله مي‌شود و مسافراني كه هزار يوروی دولتي كفاف هزينه سفرشان را نمي‌دهد به ناچار از بازار آزاد دلار مورد نيازشان را تأمين مي‌كنند. اما اين روزها برخي از دلالان از چهارراه استانبول به فرودگاه بين‌المللي امام خميني منتقل شده‌اند و از اين بازار سودهاي هنگفتي به جيب مي‌زنند.
اکنون يك هفته‌اي از آن حال و هواي پرالتهاب بازار ارز گذشته است و طرح‌هاي جديد بانك مركزي از جمله يكسان‌سازي قيمت ارز و كنترل خريد و فروش قيمت آن را تثبيت كرده است. خريد و فروش ارز در صرافي‌ها هم غيرقانوني شده و تهيه آن منوط به داشتن مدارك مسافرتي و تنها در باجه‌هاي فرودگاه ممكن است.
از این رو سري به فرودگاه بين‌المللي امام خميني زديم تا از نحوه عرضه ارز به مسافران پرس‌وجو كنيم، در آنجا باجه‌هايي توسط شعب بانك‌هاي عامل ارائه ارز ايجاد شده كه در قبال گرفتن حواله‌هاي ارزي؛ ارز موردنياز مسافران را به آنها تحويل مي‌‌دهد.
نه صفي بود و نه كسي ناراضي از جلوي باجه‌ها كنار مي‌آمد، اما در حين مصاحبه با يكي از مسافرها، يكي از تور ليدرهاي فرودگاه به سراغ مسافري آمد و پرسيد: مسافر خارجي دارم دلار مي‌خواهید؟ كمي آنطرف‌تر از باجه بانك، عده‌اي دورهم جمع شده بودند، كارمندان بانك مي‌گفتند اين تجمع جديد دلالان دلار است.
با اينكه بانك‌ها در فرودگاه‌هاي بين‌المللي باجه‌هايي براي تبديل ارزهاي مختلف به ريال دارند تا مسافران خارجي در بدو ورود به كشور ريال ايراني براي استفاده در كشور داشته باشند، اما حالا دوگروه در فرودگاه‌هاي بين‌المللي هستند كه جلوي اين كار را مي‌گيرند و اين ارز را به جيب خود مي‌زنند.
دلالان با سوء‌استفاده از عدم ارائه خدمات ارزي در صرافي‌هاي فرودگاه‌ها به دروغ به مسافرهاي خارجي مي‌گويندكه ديگر در ايران نمي‌توانند ارز خود را به ريال تبديل كنند، اما در صورت تمايل همين دلالان مي‌توانند ارز آنها را زير‌قيمت دولتي از آنها خريداري كرده و ريال به جايش پرداخت كنند.
مسافران و توريست‌هاي خارجي هم بي‌اطلاع از همه جا اعتماد مي‌كنند و هرچه دارند را در اختيار اين سوداگران بازار ارز قرار مي‌دهند.
البته اين يك طرف ماجراست، همه مي‌خواهند از اين بازار سهمي ببرند، راهنماي توري را در نزديكي يكي از دلالان ديدم كه اصرار مي‌كرد بيش از اين حق من است، من مي‌خواهم 31 مسافر خارجي را پيش تو بياورم و به قيمت 4هزار و 100 تومان ارزشان را خريداري كنم، مبلغي كه به من پيشنهاد مي‌كني كمتر از آن است كه خطر را قبول كنم!

صف دلالان ارز در ورودي فرودگاه‌امام

به گزارش واحد مركزي خبر، يكي از مسافران ايراني كه قصد سفر به خارج داشت و براي دريافت ارز خود به بانك مراجعه كرده بود، در خصوص فعاليت اين دلالان گفت: جلوي در ورودی فرودگاه راهنماهاي تور و دلالان صف كشيده‌اند و حتي نمي‌گذارند مسافران ايراني وارد فرودگاه شوند و مصرانه اصرار دارند كه اين مقدار ارز كه دولت براي سفرهاي خارجي تعيين كرده بسيار كمتر از آن است كه كفاف سفري سياحتي را بدهد و مي‌خواهند ارزهاي خريداري شده خود را از توريست‌ها بين 4هزار و 300 تا 4 هزار و 700 تومان به ما بفروشند.
البته شايد علت اين كار عدم اطلاع‌رساني دقيق در فرودگاه توسط خود فرودگاه يا بانك‌هاي عاملي باشد كه بايد اين ارزها را گرفته و تبديل به ريال كنند؛ چراكه حتي براي خود ما هم پيدا كردن باجه‌اي كه در قبال ارز، ريال تحويل مي‌دهد كار ساده‌اي نبود.
رئيس باجه تحويل ارز فرودگاه امام خميني افزود: ما به زودي راهنماهايي را براي مسافران خارجي در فرودگاه نصب مي‌كنيم تا اين مشكل برطرف شود.
اما آنچه در فرودگاه در حال انجام بود به نظر بزرگتر از آن مي‌آيد كه بشود يكطرفه آن را برطرف كرد، انگار حالا بايد فكري به حال جمع دلالان اين بار نه در سه راه منوچهري كه در فرودگاه‌هاي بين‌المللي كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبدالحمید هادیان جزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
سلام . من یادم هست ...یک اطاق اصنافی بود که کسی از ابوابجمعی آن هم خبری نداشت . و در سراسر ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب قیمت ها یکسان بود و کنترل شده . اما الآن تمام مسوولین از دولت و مجلس و پلیس و خلاصه همه و همه بسیج شده اند و حتی در مغازه کنار هم یک قیمت ثابت ندارند . و خلاصه هیچ چیز سر جای خودش نیست . و ما گیج شده ایم که اشکال در کجای کار است ... هادیان
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
بدبختانه عده‌ای که طبیعاً صاحب نفوذ و قدرت هم هستند، با تمامی تصمیمات دولت، یکجوری کنار می‌آیند و البته تصمیمات هم با لحاظ نمودن منافع اینان گرفته میشود! و کسانی را هم در دستگاهها و ادارت دارند که منویات آنها را اجرا کنند!! مثلاً همین عدم وجود تابلوهای راهنمایی و یا بخش‌های تحویل ارز مسافران و توریست‌های خارجی در فرودگاه امام!! و یا تخصیص ارز به مسافران!! واضح است و حتی من بیسواد هم میتوانم پیش بینی کنم که با وجود محدودیت در تحویل ارز، ارز ۲ و یا چند نرخی ادامه دارد و تنها کلاهی کشاد سر مردم رفت که دلار ترجیحی ۳۶۰۰ تومان شد ۴۲۰۰ تومان!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار