کد خبر: 902242
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
عليرضا دهلوي

آزمون ارزيابي مهارت زبان انگليسي EPTمخصوص داوطلبان مقطع دكتري دانشگاه آزاد اسلامي است. آزموني كه هر ماه توسط همين دانشگاه برگزار مي‌شود و سطح زبان عمومي متقاضيان در محك آزمون قرار مي‌گيرد. در واقع داوطلباني كه نتوانسته‌اند مدرك بين‌المللي زبان انگليسي با نمره تعيين‌شده توسط دانشگاه را كسب كنند، موظف به شركت در آزمون EPT و كسب حداقل نمره قبولي در آن هستند. قرار است اين آزمون اختياري شود.
سال ۸۶ بود كه دانشگاه آزاد اسلامي شروع به برگزاري فصلي اين آزمون كرد اما پس از گذشت شش سال، يعني از ارديبهشت سال 92 تاكنون به‌صورت ماهانه برگزار شد. در ابتداي برگزاري اين آزمون، مدرك آن تنها براي داوطلبان ورود به مقطع دكتري واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي الزامي بود اما مدتي بعد، ارائه اين مدرك براي تمام متقاضيان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي ضروري شد و نمره قبولي در اين آزمون از سوي اكثر دانشگاه‌ها مورد تأييد قرار گرفت.
در اين ميان اما برخي از دانشجويان مقطع دكتري دانشگاه آزاد اسلامي براي گذشتن از پل آزمون EPT با مشكلاتي مواجه شده و اعلام كرده‌اند كسب نمره ۵۰ از ۱۰۰ نمره قبولي در اين آزمون كار هركسي نيست. آغاز اعتراض‌ها به ارائه حدنصاب نمره زبان دانشگاه آزاد اسلامي (EPT) قبل از برگزاري آزمون جامع را مي‌توان از ارديبهشت سال ۹۴ بازخواني كرد. در آن ماه جمعي از دانشجويان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي در بيانيه‌اي عنوان كردند به بهانه نداشتن حدنصاب آزمون زبان، از انجام آزمون امتحان جامع محروم هستند.

اعتراض 10 هزار نفري

به گفته مسئولان دانشگاه، دانشجويان دوره دكتري مي‌توانند در آزمون‌هايي از قبيل تافل، ام‌اس‌آرتي، آيلتس و ساير آزمون‌ها شركت کنند و مدرك آن را به دانشگاه ارائه دهند و اين مدارك هم مورد تأييد دانشگاه آزاد اسلامي است. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي در جهت استانداردسازي آزمون زبان، تغييراتي در اين آزمون نيز انجام داده و حتي سؤالات و كليد آزمون را بلافاصله پس از برگزاري آزمون روي سايت قرار داده و همچنين قبل از برگزاري آزمون منابع را اعلام كرده تا همه دانشجويان در جريان باشند. با وجود اين باز هم دانشجويان اعلام كردند ارائه آزمون EPT و حدنصاب رسيدن نمره آن به ۴۰ درصد قبل از برگزاري آزمون جامع مشكلات زيادي براي آنها به همراه داشته است. جمعيتي كه به گفته خودشان به ۱۰ هزار نفر مي‌رسند و چندي‌پيش با به راه انداختن كمپين و جمع‌كردن امضا سعي در همراه كردن ظرفيت حداكثري دانشجويان براي اعتراض به اين آزمون را داشتند. اعتراضات اين دانشجويان تا جايي ادامه داشت كه اخيراً جمعي از آنان در سازمان مركزي اين دانشگاه جمع شده و از مسئولان خواستند نسبت به نحوه برگزاري و حدنصاب نمره آن تمهيداتي صورت گيرد. اعتراضي كه پاسخ مسئولان دانشگاه را به‌دنبال داشت تا شايد از استرس داوطلبان كمي كاسته شود.

راه‌حل جايگزين مساعدت دانشگاه است

اکنون مسئولان دانشگاه با اختیاری کردن این آزمون تصميم دارند راه‌حل جايگزيني براي برگزاري داشته باشند تا دانشجويان با دغدغه كمتري براي آزمون جامع آماده شوند. هرچند به گفته آنان، اين راه‌حل جايگزين مساعدت دانشگاه است و به‌معناي حذف آزمون EPT نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار