کد خبر: 902190
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
باغ موزه‌های دفاع‌ مقدس یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران است که این تجاوز با سلحشوری و رشادت بهترین فرزندان این آب و خاک ناکام ماند. میراثی ماندگار که با بهره گیری از بهترین و آخرین تکنولوژی‌های روز بهترین فضا را برای معرفی فرهنگ پایداری به نسل امروز مهیا کرده است. اکنون حدود 27 سال است که از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می‌گذرد، آنهایی که آن روزها را ندیده و یا به یاد ندارند امروز به دنبال تاریخی ملموس‌تر از دفاع مقدس می‌گردند تاریخی که روایت آن در کتاب‌ها، تلویزیون و سینما نتوانسته فرهنگ ایثار و شهادت را به درستی به نسل امروز منتقل کنند در حالی که برخی کشورها در مورد وقایعی اینچنینی آنچنان حماسه سرایی و داستان‌سرایی می کنند که گویی قهرمانان آنان قدرت‌هایی ماورایی داشتند حال آنکه مرور شجاعت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان ایران نشان می‌دهد دلاورمردی‌ها و خلوص نیت آنان بی‌مانند بوده و اکنون نیز باید یاد همه آنها را با تمام توان زنده نگاه داشت و داستان‌های آن را نسل به نسل منتقل کرد.  حالا استان مرکزی که در عرصه کارهای خیر پیشتاز بوده، قصد دارد از ظرفیت  خیرین استان  در قالب نذر فرهنگی در تکمیل باغ موزه دفاع مقدس  خوداستفاده نموده و با اين کار ياد و خاطره رشادت هاي شهدا و ايثارگران را گرامي دارد.  نذری که این روزها به جامعه رنگ وبویی دیگر بخشیده ودر مناسبت های مختلف مي توان آن را لمس کرد.
فاطمه قاسمي

باغ موزه‌های دفاع مقدس امروز وظایفی ملی و بین‌المللی برعهده دارند. بسیاری از مسئولان نظامی کشورهای مختلف نیز در طول این سال‌ها از این باغ موزه ها بازدید کرده‌اند و به گونه‌ای باید گفت این باغ موزه ها امروز زبان گویای اتفاقات جنگ تحمیلی  است ،دیدن بسیاری از تجهیزات اولیه در دفاع از این مرز بوم آنچه را که در نگاه اول به اذهان متبادر می سازد فقط همت والا و ایثار و از خودگذشتگی است. این گونه است که فرهنگ ایثار، از خود گذشتگی و فرهنگ مقاومت جهانی می شود.

هنر همواره به عنوان یکی از ابزارهای حفظ دستاوردهای دفاع مقدس مطرح بوده است و طی سال های پس از جنگ هنر و هنرمندان تلاش‌هایی را در جهت حفظ، انتقال وماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند و راه اندازی باغ موزه های دفاع مقدس در حقیقت تلاشی جدید برای انتقال فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس به نسل جدید بصورت ملموس تر است اما به واقع باید گفت اگرچه این تلاشها در حد بضاعت موثر بوده اما بواقع کافی نبوده و همچنان به تلاش بیشتری در این زمینه احتیاج است.

در سالهای اخیرتلاش هایی برای راه اندازی باغ موزه در بسیاری از شهرها صورت گرفته است اما بسیاری از آنها بعلت مشکلات مالی امروز آنچنان که باید و شایدمورد توجه قرار نگرفته که این مهم همت مسئولان عالی را می طلبد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان مرکزی در گفتگو با جوان اظهار کرد :ایجاد باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی در سال 86 در زمینی به مساحت 3 هکتار توسط شورا شهرکلانشهر اراک تصویب گردید . دکتر مصطفی مشایخی افزود:این مرکز فرهنگی شامل ساختمان اداری ،گالری ،باغ ایرانی ، یادمان شهدا،کانال ارتباطی ،آمفی تاتر و... میباشد.

اين مسئول ادامه داد:به دلیل کمبود اعتبارات وازدحام پروژه های شهرداری با الاخره درسال 94  شهرداری کلانشهر اراک ساخت پروژه را با اعتبار ی به مبلغ 120 میلیارد ریال طی سه سال عهده دار شد. مشایخی اضافه :طی دو سال پیمانکار پروژه  عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس استان را با پیشرفت فیزیکی اندک تحویل داد وعملیات احداث پروژه متوقف شد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: در روزهای پایانی سال 96 استاندار مرکزی به عنوان رییس شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار وارزشهای دفاع مقدس وارد عرصه شد وبا جدیت تکمیل پروژه باغ موزه را در دستور کار قرار داددرنهایت  مصوب شد  مبلغ 3میلیارد از منابع ملی حدود 4 میلیارد منابع استانی ومابقی توسط شورای شهر وشهرداری تامین گردد.

مشایخی بیان داشت :نذر فرهنگی پهنه ای وسیع از مهربانی وخلاقیت است ،مشارکتی معنادار، آگاهانه وطرحی نو برای زندگی سرشار از لذت معنوی است . وی گفت:نذری که این روزها به جامعه رنگ وبویی دیگر بخشیده ودر مناسبت های مختلف شاهد ان هستیم. مدیر کل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان مرکزی افزود :خوشبختانه  استان مرکزی در عرصه کارهای خیر پیشتاز بوده و میتوان از ظرفیت  خیرین استان  در قالب نذر فرهنگی در تکمیل باغ موزه  استفاده نمود.

وی گفت :با توجه به روحیه جهادی اتحاد وهمگرایی دراستان وپیگیری های بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس امید است بتوانیم فضای خوبی برای افزایش روحیه حماسی در جوانان و انتشار فرهنگ وارزشهای دفاع مقدس ایجاد نماییم.

عدم تعهد شهرستانها در خصوص یادمان شهدا

مدیر کل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس  گفت:در حال حاضر 58 یادمان در استان مرکزی وجود دارد که 151 شهید گمنام در خود جای داده است که بیشتر درمراکز دولتی دانشگاهی وونظامی و..وتعداد محدودی مراکزعمومی میباشند.

وی در خصوص تکمیل یادمانهای شهدا در برخی شهرها اظهار کرد:در شهرهای استان هیات امناهایی تعیین شده که قبل از درخواست تدفین شهید در ان شهر متعهد به ساخت المان شده اند ودر هر شهر فرمانداران اعتباری را در شورای برنامه ریزی برای احداث ونگهداری یادمانهای شهدا در نظر میگیرند که متاسفانه در بعضی از شهرها به تعهدات خود عمل نکرده ونارضایتی هایی را در پی داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار