کد خبر: 902189
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
فاصله جغرافیایی اندک و ارتباط تنگاتنگ شهرستان کاشان با استان قم موجب شده تا این شهرستان از آسیب‌های بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در امان نباشد. هم اکنون براساس آمار 15 درصد از ظرفیت پرورش مرغ و تولید تخم مرغ کاشان از دست رفته است و در این راستا همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه بخشداران باید با همکاری و تمهید راهکارهای علمی در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری اقدام کنند.پس از نفت و صنایع وابسته، بیشترین حجم سرمایه گذاری در کشور به حوزه کشاورزی به ویژه پرورش دام و طیور اختصاص می یابد که باید در این راستا واحدهای مرغداری آموزش های لازم را جهت رعایت مسائل بهداشتی ببینند.
هادی مومنی راوندی

ضرورت کار گروهی دستگاه‌ها برای حل مشکل

با توجه به مشکلات موجود باید دست کم کمیته‌ای (شامل جهاد کشاورزی، دامپزشکی، محیط زیست، تعاونی مرغداران و فرمانداری) تشکیل شود تا در کنار بازدید از واحدهای پرورش مرغ و تولید تخم مرغ، نسبت به تهیه شناسنامه بهداشتی آنها اقدام کنند. اينها بخشي از حرف هاي معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان است که با ابراز نگراني از شيوع آنفلوآنزا در اين شهرستان خواستار توجه ويژه مسئولان به اين مهم مي شود.

حمیدرضا مومنیان مي گويد: سال 1397 با توجه به ادامه روند خشکسالی باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا از تبدیل کاشان به کانون بحران و شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری شود. فرماندار کاشان اضافه مي کند: در این راستا انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط با اجرای پنج مرحله دستورالعمل ابلاغی، موج گسترش بیماری را مهار کنند.

وی ساختار فرسوده، جوجه ریزی غیرمجاز، فعالیت های غیرمجاز مرغداری‌ها، وضعیت نابسامان تهیه و توزیع کودها، حمل و نقل غیرمجاز تخم مرغ و عدم رعایت اصول امنیت زیستی را از جمله مشکلات موجود در صنعت مرغداری کشور و از جمله شهرستان کاشان عنوان مي کند.

در همين رابطه مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیز از معدوم سازی نزدیک به 401 هزار و 117 قطعه مرغ تخمگذار و گوشتی در شهرستان کاشان از زمان شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال 1396 تا کنون خبر مي دهد. دکتر شهرام موحدی مي افزايد: 327 هزار و 376 قطعه مرغ در هفت واحد تخمگذار، 38 هزار و 186 قطعه مرغ مادر گوشتی از یک واحد پرورش و 35 هزار و 555 قطعه از یک واحد تولید پولت تاکنون در این شهرستان معدوم شده است.

وضعیت کاشان بحرانی نیست

وضعیت کاشان بحرانی نیست اما ظرفیت تبدیل شدن به کانون بحران را دارد؛ کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از توان یک دستگاه خارج است و بر اساس ابلاغ دستورالعمل مقابله با این بیماری از سوی وزیر کشور، باید دستگاه ها به طور جد وارد عمل شوند. مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان مي گويد: یک میلیون و 300 هزار قطعه مرغ در این استان تاکنون معدوم شده و آمار تلفات می توانست بیش از اینها باشد اما با اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته تا حدودی شرایط کنترل شد.

موحدی اضافه مي کند: بار تامین تخم مرغ کشور را استان اصفهان به تنهایی بر دوش می کشد و استان‌های قم، قزوین و البرز به ترتیب بیشترین میزان تلفات را در بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشتند. مالکان واحدهای پرورش دام و طیور باید خود برای نوسازی واحدها و رعایت استانداردها اقدام کنند چرا که فرسودگی، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و حمل و نقل بی ضابطه آسیب رسان است.

وي ادامه ميدهد: مرغ و به ویژه تخم مرغ ارزان و ارزشمند است که به دلیل تامین پروتئین قشرهای کم برخوردار، کالایی فوق راهبردی محسوب می شود و حذف آن از سبد غذایی مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

کنترل آلودگی مهمترین عامل

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه فیلتراسیون نیز عوامل تاثیر‌گذار در شیوع و انتقال آنفولانزا را ورود میکروب و باکتری به داخل سالن مرغداری‌ها مي داند. سید محسن حسینی راوندی،  عدم کنترل و فیلتراسیون هوای ورودی به سالن، عدم کنترل آلودگی آب ورودی به داخل مرغداری، عدم کنترل بار میکروبی و آلودگی خوراک طیور و عدم کنترل اصول بهداشت فردی توسط پرسنل مرغداری را از مهمترین عوامل گسترش این بیماری ذکر مي کند.

وی کاهش راندمان تولید، ضرر و زیان جبران ناپذیر برای مرغداران و کارفرمایان، کاهش کیفیت و کمیت تولید محصول (مرغ و تخم مرغ)، افزایش روزافزون مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها، افزایش هزینه مصرف انرژی، افزایش ریسک تولید، نارضایتی و کاهش آرامش روانی مرغداران، مسئولین و مردم، عدم ثبات قیمت مرغ و تخم مرغ و خروج ارز از کشور به علت نوسانات تولید مرغ و تخم مرغ را از مواردی برشمارد که نشان دهنده اهمیت و ضرورت حل مشکل شیوع بیماری در مرغداری‌ها است.

وی کنترل کامل هوای سالن از طریق فیلتراسیون را از مهمترین موارد کنترل شیوع بیماری دانسته که با ایزوله کردن سالن‌های مرغداری از لحاظ ورود هر نوع هوا، آب و غذا و کاهش حداکثری ورود میکروب و باکتری علاوه بر ایجاد شاخص‌های تولید مرغ سبز در تمامی مرغداری‌ها، کاهش هزینه مصرف انرژی تا 50 درصد را در پی خواهد داشت.

عدم حمایت جدی مسئولان از طرح‌های بومی

حسینی با انتقاد از عدم حمایت مسئولین مربوطه مي گويد: با وجود اینکه طرح‌های ما بومی و کاملا زیست سازگار و متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ارائه شده و می‌تواند با کنترل این بیماری شیوع آن را به صفر نزدیک کند اما از هیچگونه حمایتی توسط مسئولان اجرایی برخوردار نیستیم.

وی به شعار حمایت از کالای ایرانی در سال جدید اشاره و ابراز امیدواری مي کند تا در سال جدید مسئولان توجه بیشتری نسبت به طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده در این زمینه داشته باشند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار