کد خبر: 902107
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
دبیراجرایی خانه کارگر تبریز:
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز، میزان بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی را 140 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:دولت از اجرایی کردن بخش مهمی از تعهدات قانونی و مصوب مجلس سرباز می‌زند.

کریم صادق‌زاده در جمع گروهی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران  تبریز، خواستار برنامه‌ریزی درست برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارز شد و اظهار داشت: متاسفانه در پی  نوسانات قیمت اخیر ارز که از سال 96 آغاز و در سال جدید تاثیرات خود را به خوبی نشان می‌دهد عملاً موجب شده تا قدرت خرید بازنشستگان  و مستمری بگیران به شدت کاهش پیدا کند.

وی نسبت به  تداوم این وضعیت هشدار داد و گفت: نوسانات ارز که باید از آن به عنوان بلاتکلیفی اقتصاد ایران در برابر این مشکل یاد کرد سبب شده تا شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها به ویژه در ارتباط با کالاهایی که مستقیماً بر زندگی اقشار مختلف به ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌شود، باشیم.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این امر باعث به وجود آمدن هرچه بیشتر مشکلات مادی بازنشستگان و مستمری بگیران شود، افزود: این در حالی است که حقوق این قشر امسال نیز با افزایش واقعی همراه نبوده است.

صادق‌زاده رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته  قدرت خرید مستمری‌بگیران حداقل بگیر، تا پایان سال ۹۶، نیز با پنج درصد کاهش همراه بوده است، تأکید کرد: با این شرایط وضعیت مناسبی در سال ۹۷ برای این قشر نمی‌‌توان پیش‌بینی کرد.

مشاور کانون عالی کانون کارگران بازنشسته کشور با بیان اینکه نارضایتی‌های این قشر در این وضعیت همچنان تداوم خواهد داشت مگر آنکه پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد، بیان داشت: در وهله نخست حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با درنظر گرفتن نوسانات ارزی و تاثیری که این امر بر معیشت آنها می‌گذارد تعیین شود.

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه البته در بیشتر موارد به‌جز برخی سال‌ها افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کمتر از  حداقل مزد کارگران که امسال 19/8 درصدی  تعیین شده نبوده است، افزود: قیمت سبد معیشت خانوارهای کارگری موضوع تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار در کمیته مزد شورای عالی کار برای تأمین هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری را، ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان محاسبه کرده است گرچه خود این رقم تقریبا نزدیک به خط فقر نسبی در کلان‌شهرهاست.

اما مطابق قانون دیگر نباید مستمری حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از این رقم کمتر باشد و البته در کنار آن دیگر وظایف مصرح قانونی برای تامین حداقل‌های زندگی این قشر اجرایی شود.

وی در این زمینه به وظایف مهمی که در قالب ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی تعیین شده اشاره کرد و گفت: مطابق این قانون سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد، باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی تعیین و با تصویب "هیات وزیران" افزایش دهد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز در ادامه خواستار اجرای تکالیف دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی که مالکان اصلی آن کارگران بازنشستگان و مستمری بگیران  هستند شد.

صادق‌زاده عنوان کرد: متاسفانه دولت در عمل به تعهدات و تکالیف خود نسبت به سازمان تامین اجتماعی کوتاهی می‌کند به طوریکه اگر دولت بدهی‌های خود به این سازمان که اکنون بیش از 140 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود مطابق قوانین مصرح سندِ برنامه ششم توسعه و مصوبات سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی  انجام دهد هم امکان افزایش چند نوبته مستمری‌ در سال محقق می‌شود.

وی یادآور شد: از سوی دیگر بحث همسان‌سازی مستمری‌ها که الزام قانونی دارد، اجرایی می‌شود اما متاسفانه نه تنها دولت زیر بار این تکالیف نمی‌رود بلکه هر روز بر میزان بدهی‌هایش به سازمان تأمین اجتماعی افزوده می‌شود.

صادق‌زاده خواستار ایفای نقش نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مسئله شد و گفت: با توجه به شرایط موجود، دولت از اجرایی کردن بخش مهمی از تعهدات قانونی و مصوب مجلس سرباز می‌زند و بر همین اساس ضرورت دارد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکار اجرایی و همفکری، دولت را برای انجام تعهدات خود به سازمان تأمین اجتماعی  ملزم کنند.

صادق‌زاده تأکید کرد: نباید دست‌اندرکاران وزارت کار نگاه تبعیض‌گانه‌ای در قبال بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری داشته باشند و باید در توزیع امکانات و تسهیلات رفاهی و وام و سایر موارد نباید دوگانگی ایجاد شود و ما در روز روشن می‌بینیم که آنها از تسهیلات گسترده‌ای همچون وام 4 میلیون تومانی در اولین روزهای سال جدید با تعداد نامحدود  برخوردار باشند، البته ما مخالف نیستیم  ولی قشر بازنشسته تامین اجتماعی برای 2 میلیون تومان باید منتظر زمان طولانی با تعداد محدود باشند.

وی ادامه داد: واقعاً ما در کانون با این امکانات تخصیصی و تسهیلات اعطایی از سوی تامین اجتماعی  شرمنده مراجعان بازنشسته و مستمری بگیران تبریزی  هستیم و جوابگوی نیازهای اولیه شما عزیزان نیستم که در این راستا باید مسوولان عالی کشوری به نیازهای اساسی شما عزیزان توجه کنند.

صادق‌زاده با اشاره به این مطلب که اگر مصوبه مجمع عمومی کانون تبریز  در سال ۹۶ همانا تخصیص ۲۰ درصد از درآمدهای کانون به سفرهای زیارتی و تفریحی از سوی هیات مدیره  اجرا می‌شد، شاهد رضایت  بیشتربازنشستگان و مستمری بگیران بودیم، افزود: بنده خودم می‌دانم که با این اوضاع و احوال و ترکیب فعلی کانون نارضایتی زیاد شده ولی با همت و تلاش شما پیشکسوتان به‌زودی شاهد فضای مطلوبی همانا خدمت بی‌منت  به مردم خواهیم بود، پس برای فردای بهتر و سرافرازی بازنشستگان نگذارید این نهاد بازنشستگی به دست نااهلان بیفتد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر