کد خبر: 902064
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
حامیان دیروز از تدبیر و امید رویگردانند
10ماه پيش و در زمان تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري دور دوازدهم انواع و اقسام شعارهاي انتخاباتي را مي‌توانستيم جست‌وجو كنيم، از ايجاد 950 هزار شغل طي يك سال تا ريشه‌كني فقر در ايران در بازه زماني چهار ساله! اما این وعده‌ها نه تنها محقق نشده بلکه بسیاری از حامیان سرسخت را سرخورده کرده است.

10ماه پيش و در زمان تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري دور دوازدهم انواع و اقسام شعارهاي انتخاباتي را مي‌توانستيم جست‌وجو كنيم، از ايجاد 950 هزار شغل طي يك سال تا ريشه‌كني فقر در ايران در بازه زماني چهار ساله! اما این وعده‌ها نه تنها محقق نشده بلکه بسیاری از حامیان سرسخت را سرخورده کرده است.

طي10ماه اخير اتفاقات قابل تأمل و مهمي در عرصه سياسي- اقتصادي و حتي روابط بين‌الملل رخ داده كه بر اساس آن نه تنها جامعه ايراني نتيجه گرفته است كه بسياري از شعارهاي انتخابات رياست جمهوري سال 96 (همانند برخي ديگر از دوره‌هاي انتخاباتي) تنها با هدف به دست آوردن كرسي رياست جمهوري بوده و نامزدها بدون توجه به منافع ملي تحركاتي را مورد نظر قرار دادند كه تنها نفع شخصي و جرياني از آن حاصل مي‌شد. در طول 10ماه اخير استمرار فضاي ركود، گراني، بيكاري بر فضاي كسب و كار كشور و گراني افسارگسيخته دلار، عدم تحقق اهداف برجامي ايران و افزايش خيره كننده تحريم‌هاي ضدايراني امريكا- اروپا تنها بخشي از اتفاقاتي است كه جامعه ايراني را به اين باور رساند كه نگاه به ظرفيت‌هاي دروني كشور يا به عبارتي عدم‌توجه به توسعه وابسته گرايي و به جاي آن توجه دولتمردان به توسعه درون‌زاست كه مي‌تواند اوضاع امروز كشور را سروسامان دهد و در مقابل تهديدات اقتصادي غرب واكسينه كند. جالب اينكه بسياري از حاميان متعصب حفظ شرايط آن روز ( انتخابات 96) امروز در حال ابراز ندامت و از جامعه به دليل رفتار احساسي و مبتني بر جوزدگي سياسي و فريب مردم عذرخواهي مي‌كنند، اگر چه در ميان اين دسته از حاميان فعالان عرصه فرهنگ و هنر بيشتر به چشم مي‌خورد اما نبايد ناديده گرفت كه قشر مهمي از حاميان حزبي و تشكيلاتي دولت دوازدهم نيز در حال ريزش هستند. اما دليل اعراض سياسيون از دولت دوازدهم در علت‌هاي مختلف مانند عدم تمايل براي پذيرش مسئوليت‌هاي ناشي از ناكارآمدي دولت يا خيز براي معرفي نامزد اختصاصي در انتخابات 1400 قابل احصاست. تفاوت نگاه دسته‌هاي سياسي براي عبور از روحاني را مي‌توان در موضوع افزايش قيمت دلار در هفته گذشته و واكنش متفاوت روزنامه‌هاي حامي دولت مشاهده كرد، به طوري برخي از روزنامه‌ها(يي كه در دسته حاميان گذشته دولت قابل تعريف هستند) افزايش قيمت دلار را ناتواني دولت در كنترل بازار ارز دانسته، دسته‌اي ديگر تلاش مي‌كند عوامل خارجي را به عنوان معيار تعيين‌كننده جاگذاري كنند و گروهي ديگر مانند روزنامه اعتماد تلاش كردند با معرفي اسحاق جهانگيري به عنوان آلترناتيو دولت، با عبور تلويحي از دولت دوازدهم جهانگيري را به عنوان فرد شايسته دولت معرفي و از هم اكنون ناقوس تبليغاتي را براي معرفي وي به عنوان نامزد انتخاباتي 1400 به صدا دربياورند. اعتماد با تيتر «بازگشت اسحاق» از حضور وي در مقابل دوربين‌ها به عنوان «حضور مقتدرانه جهانگيري براي حل بحران ارزي» ياد كرده و در بخشي از مطلب خود با تأكيد بر اينكه «او سنگر اصلاح‌طلبان را در پاستور حفظ كرده و خيال جدا شدن در سر ندارد و ناهماهنگي‌هاي موجود در دولت را به نمايش گذاشته است»، مي‌نويسد: «نوبخت از عدم موفقیت دولت مي‌گفت و سيف وعده مي‌داد كه در روزهاي آينده به نرخ متعادل برسند. آقاي وزير اقتصاد كه اساساً منكر وجود ريشه‌هاي اقتصادي شد و مي‌خواست كه علت را از جاي ديگر جويا شويم. تحليل مسعود نيلي، مشاور رئيس‌جمهور نيز شائبه حمايت يا استقبال دولت از افزايش نرخ ارز را ايجاد كرده بود. در همين احوال كه هر كسي حرفي مي‌زد، اسحاق جهانگيري تصميم نهايي دولت را اعلام كرد. بازار ارز آرام گرفت اما مشاهده اين ناهماهنگي نقدهاي بسياري به همراه داشت، چنانكه صداي علي لاريجاني، رئيس مجلس را نيز درآورد و در جلسه ديروز خواستار شنيدن صداي واحد از دولت شد.»

قهرمان‌سازي از جهانگيري از مناظره دوم نامزد‌هاي انتخاباتي در بهار سال 96 آغاز شد آنجايي كه معاون اول رئيس‌جمهوري با ايفاي نقش ضربه‌گير در انتخابات توانست حجم حملات تخريبي مناسبي عليه نامزدهاي رقيب ايجاد كند، حتي در آن مقطع زماني بسياري از اصلاح‌طلبان از ضرورت كناره‌گيري حسن روحاني به نفع اسحاق جهانگيري سخن به ميان آورده و دسته‌اي ديگر معاون اول روحاني را بهترين گزينه براي ورود رسمي تجديدنظرطلبان به عرصه قدرت در 1400 معرفي مي‌كردند. اسحاق جهانگيري كه امروز به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان براي انتخابات 1400 معرفي مي‌شود در مناظرات تلويزيوني بيان مي‌كند: « ملت عزيز. ما مشكلات بزرگي را حل كرديم، ثبات را به اقتصاد ايران برگردانديم، مگر يادتان رفته است لحظه‌اي نرخ ارز عوض مي‌شد، لحظه‌اي قيمت كالا عوض مي‌شد، اصلاً مگر سرمايه‌دار مي‌توانست براي توليد و سرمايه‌گذاري فكر بكند»، سخنان مورد اشاره جهانگيري در حالي است كه در دولت دوازدهم و در زماني كه وي معاون اول رئيس‌جمهوري است دلار تا مرز 6 هزار تومان نيز صعود كرد و دولت متبوع وي نتوانست اقدام مؤثري درجهت ثبات بازار ارزي كشور را صورت دهد. روزنامه سازندگي وابسته به حزب كارگزاران نيز تصوير صفحه نخست خود را به اسحاق جهانگيري اختصاص داده و با معرفي وي به عنوان ناجي وضعيت اقتصادي كشور ياد مي‌كند آن هم بدون اشاره به اينكه وي چه اختيارات گسترده و دامنه‌داري در عرصه اجرايي كشور دارد و بدون ترديد در به‌وجود آمدن مشكلات اخير كشور سهم بسزايي دارد. آلترناتيوسازي از جهانگيري در حالي است كه سردبيرآفتاب يزد (از روزنامه‌هايی كه عبور از روحاني را با شفافيت بيشتري دنبال مي‌كند)، بيان مي‌كند: «به دنبال دستور ارزي، امروز دستور مطبوعاتي هم دادند تا روزنامه‌ها بگويند گل و بلبل شد.»

اعراض از دولت دوازدهم و شخص حسن روحاني در حالي مطلع مشترك سلبريتي‌ها و سياسيون شده است كه در اين ميان منافع مردم كمترين اهميت و ارجي ندارد، كمااينكه به اعتراف روزنامه آفتاب يزد قدرت خريد مردم حداقل 35 درصد كاهش پيدا كرده است اما آنچه مهم از اين مسئله مي‌باشد عبور از حسن روحاني و معرفي نامزد اختصاصي در انتخابات 1400 است. آفتاب يزد در گزارشي كه اواخر هفته گذشته منتشر كرده است، يادآور مي‌شود: «عرف هر ساله اينگونه بود كه در پي كش و قوس‌هاي بسيار و حواشي رسانه‌اي همراه و ميزگرد تلويزيوني داغ در نهايت براساس دو فاكتور سبد معيشت و تورم حقوق و دستمزد افزايش مي‌يابد. دولت در سال 96 به خاطر كاهش تورم تنها 12 درصد دستمزد را افزايش داد... براساس شواهد و قرائن و اظهارنظر كارشناسان آنچه اين سبد كوچك را در سال 97 تحت تأثير قرار مي‌دهد، نه هياهوي جلسات شوراي عالي كار در ساختمان قديمي خيابان آزادي كه رخدادهاي سريع چهار راه استانبول است. دلار 5هزارو80 توماني يك واقعيت اقتصادي است با شلاق سرد بر گرده دهك‌هاي پايين درآمدي.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار