کد خبر: 902040
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
حاشيه‌اي بر احتمال مشارکت ايران در برگزاري جام جهاني قطر
پس از احتمال 48 تيمي شدن جام جهاني 2022 بار ديگر پرونده ميزباني ايران در کنار قطر در اين رقابت‌ها سر زبان‌ها افتاده و مسئولان ورزش کيش از آمادگي اين جزيره خبر داده‌اند...
سعيد احمديان

پس از احتمال 48 تيمي شدن جام جهاني 2022 بار ديگر پرونده ميزباني ايران در کنار قطر در اين رقابت‌ها سر زبان‌ها افتاده و مسئولان ورزش کيش از آمادگي اين جزيره خبر داده‌اند، با اين حال قطري‌ها آب پاکي را روي دست کشورهاي حامي مشارکت در برگزاري جام جهاني ريخته‌اند و اعلام کرده‌اند که اين کشور توانايي ميزباني از 48 تيم را نيز دارد.
رؤياي برگزاري جام جهاني در ايران، رؤيايي که خيلي از هواداران فوتبال براي آن لحظه‌شماري مي‌کنند، كمتر كسي را با زيرساخت‌هاي کشورمان اميدوار مي‌كرد كه شايد اين رؤيا روزي محقق شود. در چنين شرايطي نشان دادن چراغ سبز از سوي قطري‌ها به مسئولان فدراسيون فوتبال کشورمان براي مشارکت در برگزاري جام جهاني 2022، سبب شد تا اين رؤيا دور از دسترس هم نباشد.

خبر غيرمنتظره تاج

13 آذر سال گذشته بود که مهدي تاج از امضاي تفاهمنامه با قطري‌ها خبر داد، تفاهمنامه‌اي که در آن از جزيره کيش براي ميزباني تيم‌هاي حاضر در جام جهاني نام برده شده بود: «با رئيس فدراسيون قطر صحبت داشتيم. شايد آنها در کيش روي زمين‌ها سرمايه‌گذاري و از آنها در جام جهاني استفاده کنند.» سه روز پس از رسانه‌اي شدن اين خبر، تاج و کفاشيان به کيش رفتند تا در جلسه با مسئولان منطقه آزاد درباره ميزباني اين جزيره بحث و تبادل‌نظر کنند.
رئيس فدراسيون فوتبال 17 آذر 96 در جلسه‌اي که با قائم‌مقام منطقه آزاد کيش برگزار كرد، درباره مشارکت با قطر براي ميزباني جام جهاني سخن گفت: «با توجه به اينکه مسابقات جام جهاني 2022 به ميزباني کشور قطر برگزار مي‌شود، پيشنهاد ما ساخت کمپ ورزشي براي برگزاري اردوهاي آمادگي تيم‌هاي خارجي در جزيره کيش است. با توجه به وجود زيرساخت‌هاي مناسب ورزشي، نزديکي شرايط آب و هوايي کيش با قطر، عدم نياز به رواديد، فرودگاه و بندر بين‌المللي، وجود هتل و اقامتگاه‌هاي مناسب، کيش بهترين مکان براي ايجاد اين کمپ ورزشي در منطقه است.» اين پيشنهاد نيز با استقبال مسئولان کيش روبه‌رو شد و آنها آمادگي اين سازمان را براي هرگونه همکاري در راستاي مذاکره با کشور قطر براي تحقق اين پيشنهاد اعلام کردند. اواخر آذر در سفر رئيس فدراسيون فوتبال به قطر و امضاي تفاهمنامه با اين کشور، ميزباني کيش جدي‌تر شد. شيخ حمد آل‌ثاني، رئيس فدراسيون فوتبال قطر وعده داد نه تنها خود، بلکه هيئتي بلندپايه را از کميته برگزاري جام جهاني ۲۰۲۲ همراهش به کيش بياورد تا از امکانات جزيره بازديد و اگر نقايص يا کمبود امکاناتي از جمله ترميم زمين‌هاي چمن، ورزشگاه کيش و هر مسئله ديگري وجود داشت، قطري‌ها آن را برطرف کنند.

شرط مجلس براي ميزباني

در ادامه پاي مجلس هم به ميزباني کيش در جام جهاني قطر باز شد و نماينده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شوراي اسلامي به احتمال استفاده از کيش براي ميزباني مشترک جام جهاني 2022 قطر واکنش نشان داد. جمشيد جعفرپور گفت: «وزارت ورزش و جوانان بايد طرح موضوع مطروحه را به کميسيون ارائه دهد و چنانچه اين ميزباني با رعايت موازين فرهنگي و مقبوليت عامه باشد، به طور قطع از آن استقبال مي‌شود.» ‌

ميزباني کيش منتفي شد؟

پس از چند ماه سکوت خبري در اين رابطه، احتمال برگزاري جام جهاني قطر با 48 تيم، بار ديگر پاي ميزباني کيش ‌ به ميان آمد كه در همين راستا ديروز بهرام افشارزاده، دبير شوراي ورزش و تربيت بدني سازمان منطقه آزاد کيش با اشاره به سفر نماينده فيفا به اين جزيره به خبرگزاري مهر گفت: «درخواست اوليه قطري‌ها براي برگزاري کمپ تمريني تيم‌هاي حاضر در جام جهاني 2022 در کيش بود، اما اينکه اگر شرايط وجود داشته باشد، چند ديدار مثلاً يکي، دو ديدار اين رقابت‌ها هم در کيش برگزار شود، دور از ذهن نيست.»
با وجود صحبت‌هاي افشارزاده، ديروز کميته ساخت پروژه‌هاي جام جهاني قطر اعلام کرد که اگر جام جهاني 2022، ۴۸ تيمي هم شود آنها باز هم توانايي ميزباني از اين تعداد تيم را در دوحه دارند، مسئله‌اي كه باعث شد تا رؤياي مشارکت ايران در جام جهاني در حال رنگ باختن باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار