کد خبر: 902030
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
پسران تکواندو ایران در حالی عنوان قهرمانی جهان را در میان ۱۱۸ کشور شرکت کننده کسب کردند که آماری خیره کننده از خود برجای گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده دوازدهمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی نوجوانان جهان که با حضور ۹۵۰ تکواندوکار از ۱۱۸ کور جهان دوشنبه ۲۰ فروردین ماه در شهر الحمامات تونس آغاز شده بود، جمعه شب با قهرمانی تیم ملی کشورمان در بخش پسران بسته شد. 

این دوره از مسابقات به دلیل برگزاری مسابقات کسب سهمیه المپیک بوینس آیرس، از سطح فنی بالایی برخوردار بود. تمامی کشورهای شرکت کننده بخصوص مدعیان اصلی تکواندو جهان چون کره جنوبی، انگلستان، روسیه، برزیل، مکزیک و ... با تمام توان و بهترین نفرات خود به میدان آمده بودند و آن چیزی که از شبکه ورزش به صورت مستقیم پخش شد، گواه همین مدعاست. 

در این میان تیم نوجوانان ایران با ۱۰ تکواندوکار موفق به کسب هفت مدال طلا، دو برنز و ۱۱۰ امتیاز شد و بالاتر از همه مدعیان و با ثبت آماری خیره کننده روی سکوی نخست جهان ایستاد. کره جنوبی مدعی اصلی و مدفاع عنوان قهرمانی با ۵۴ امتیاز و سه مدال نایب قهرمان شد. 

نکته مهم و حائز اهمیت اینکه تیم کشورمان در بخش پسران قبل این قهرمانی با سه مدال خوشرنگ، همه سهمیه های ممکن برای حضور در المپیک را کسب کردند. وحید عبداللهی بهترین مربی جهان شد و فنی تریک تکواندوکار نیز حسین لطفی پسر با آتیه تکواندو ایران لقب گرفت. 

عوامل مختلفی در ثبت این نتیجه تاریخی برای تکواندو ایران موثر بود که مهمترین و اصلی ترین آن حضور دو مربی با تجربه در راس این تیم بود. محمدرضا زوار از رقابتهای جهانی ۲۰۰۲ هراکلیون یونان در ترکیب کادر فنی تیم های ملی بوده و در طول ۱۶ سال گذشته تجربیات گرانبهایی از این مسابقات کسب کرده که مدیر فنی این تیم بود  سرمربی تیم در مسابقات کسب سهمیه بود.

وحید عبداللهی نیز از رقابتهای ۲۰۱۲ «شرم الشیخ» به کادر فنی اضافه شد و در رقابتهای دوره قبل که تیم ایران عنوان چهارمی جهان را در کانادا کسب کرد، سرمربی تیم ملی کشورمان بود. هر چند در کانادا به دلیل نرسیدن ویزا کنار شاگردان خود نبود، ولی در تونس بود و تیم چهارم جهان را تا سکوی قهرمانی بالا برد. 

در این بین نقش تجربه و آشنایی به چم و خم و ریزه کاریهای، کار با نوجوانان در میان این مربی در همین مسابقات به خوبی مشهود بود. عبداللهی ۷۰ روز قبل حکم سرمربیگری تیم ملی از فدراسیون دریافت و در همین مدت کم تیمی ساخت در اندازه های جهانی که موفق شد به بهترین شکل روی سکوی نخست قهرمانی جهان قرار گیرد و این شاید همان نقش تجربه بود که زوار و عبداللهی به خوبی آن را در تیم ایفا کردند.

ارائه یک برنامه منظم و دقیق از سوی کادر فنی، از دست ندادن زمان، در اختیار قرار دادن امکانات لازم از سوی فدراسیون و آغاز کاری سخت و طاقت فرسا با نوجوانانی که همراه بودند و همدل ثمره اش شد، ثبت یک نتیجه تاریخی که شاید تاریخ ورزش ایران به یاد نداشته باشد. 

تک تک اعضای تیم از حامد اصغری، حسین لطفی، امیر ولی پور،  امیرسینا بختیاری، علی اشکوریان، محمد مهدی عمادی و محمد علی خسروی که موفق به کسب هفت مدال طلا شدند تا عرفان مرادی و نیما مهر علی با دو برنز و حتی رستم نژادی که موفق به کسب مدال نشد، در این قهرمانی سهیم هستند، نوجوانانی که به خوبی در باشگاه های خود و حضور در رقابتهای لیگ و پس از آن اردوهای تیم ملی صیقل خورده و نمایشی از تکنیک و تاکتیک تکواندو ناب ایرانی را به نمایش گذاشتند.

نکته مهم دیگر توان فنی تیم نوجوانان ایران بود. پسران ایرانی نه تنها در بخش آماری و نتایج بالاتر از کره جنوبی قرار گرفتند، بلکه هر زمان در میدان مبارزه رودرروی رقبای چشم بادامی کره جنوبی قرار گرفتند، رقیب را قاطعیت شکست دادند. در طول ۵ روز برگزاری مسابقات نمایندگان ایران ۵ بار را رقبایی از کره جنوبی مبارزه کردند که هر ۵ پیروزی هم از آن تکواندوکاران شایسته کشورمان بود. در این بین اصغری، لطفی و خسروی با اختلافی بیش از ۲۰ امتیاز حریف خود را شکست دادند.

از سوی دیگر باید به شورای فنی و کمیته فنی هم بابت این انتخاب تبریک گفت که به خوبی با بررسی تمامی جوانب هدایت تیم ملی را در دو میدان مهم کسب سهمیه و قهرمانی جهان به این دو مربی با تجربه سپردند و ثمره اش شد همین قهرمانی مهم و ارزشمند.

در این بین باید به مربیان سازنده شهرستانی نیز خسته نباشید گفت. مربیانی که به چشم فدراسیون نمی آیند، ولی کار خود را به خوبی انجام می دهند. آنها که شاگردانی چنین قدرتمند را به تکواندو ایران معرفی می کنند که خالق شگفتی بزرگی در جهان تکواندو می شوند. از فلاحی راد گرفته تا برجی و نعیمی و ..... همه سخت کار می کنند تا تکواندو ایران چنین روزهای خوبی را تجربه کند. 

دختران ایران و نیاز به تجربه
اما برخلاف تیم پسران، دختران ایرانی که عنوان چهارمی دوره قبل را به قهرمانی تبدیل کردند، تیم دختران، عنوان قهرمانی را تنها با یک برنز تا رتبه دهمی تنزل داد. صفرپور و همکارانش در کادر فنی نتیجه ضعیفی را در کارنامه خود و فدراسیون ایران ثبت کردند و سروی به عنوان نایب رئیس بانوان باید گزارش منطقی و لازم را به شورای فنی دهد هیچ بحثی نیست. شاید صفرپور در باد قهرمانی دوره قبل خوابیده بود و به اهمیت و سطح فنی مسابقات واقف نبود، ولی باید منتظر گزارش آنها و نظر شورای فنی بود.

اما در نگاه کلی باید بحث دختران را از پسران به طور کلی جدا کرد و مقایسه این دو باهم حداقل در ایران که شرایط تمرینی و مسابقات بخصوص حضور در اردوها متفاوت است، متمایز کرد. در این دوره نوجوانان دختر ایران بدون برخورد با کره جنوبی و تکواندوکارانی از فرانسه، چین، مقدونیه، صربستان، ازبکستان، برزیل، تونس، کانادا، روسیه و ژاپن باخته و حذف شدند. 

نوجوانان که اغلب آنها به تازه گی از رده نونهالان بالا آمده و رقابتهای جهانی را تجربه می کردند، بدون شک آینده ای روشن دارند و می توان با اعتماد دوباره به آنها و افزایش تجربه، بازخورد خوبی در مسابقات مهم پیش رو گرفت.

کار خوب شبکه ورزش و نمره منفی برای انتخاب کارشناس
شبکه ورزش در طول برگزاری این دوره از مسابقات در برخی مواقع اقدام به پخش زنده رقابتهای نیمه نهایی و نهایی کرد. بابت این کار پسندیده و نگاه خوب مسئولان این شبکه که به علایق مخاطبان بخصوص دوستداران تکواندو احترام گذاشت، خسته نباشید گفت. ولی نکته مهم اینکه چرا با وجود این کار خوب، در انتخاب گزارشگر و کارشناس به این اندازه کج سلیقگی به خرج داده شد.

سال گذشته در پخش زنده رقابتهای لیگ برتر گزارشگران جوانی حضور داشتند که انصافا هم عملکرد خوبی داشته و با ارائه گزارش صحیح فقط به خود تکواندو می پرداختند. ولی با نادیده گرفتن شدن این جوانان مستعد، کارشناسی برای گزارشگری دعوت شد که با اطلاع اندک از اوضاع روز تکواندو، اصرار زیادی در معرفی کارهای خوب فدراسیون آن هم با بزرگ نمایی بیش از اندازه داشت. گزارش وی  بیشتر روی اعصاب ببینده بود و خیلی از علاقمندان به تکواندو ترجیح دادند تا فقط تصاویر را ببینند و صدای گیرنده های خود را بستند. 

سید محمد پولادگر عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی نیست. در حالی که گزارشگر بارها و بارها این مسئله را بیان کرد. استفاده از الفاظ و اسامی غلیظ کره ای که غیر از علاقمندان به تکواندو، مردم عادی شناختی از آنها نداشتند، نسبت دادن تمام موفقیت وتلاش اعضای تیم نوجوانان به تغییرات در راس سازمان تیم ملی و به زعم ایشان برخلاف نظر اغلب کارشناسان انتخاب صحیح، جانبداری از تکواندوکاری که همان دور نخست بازنده شده و تکرار مداوم آن تا پایان برنامه، عدم آگاهی از برنامه مسابقات و... . این تنها بخشی از ناآگاهی کارشناسی بود که بیشتر قصد داشت خود را به مسئولان فدراسیون نشان دهد تا مسابقات تکواندو را گزارش کند.

قهرمانی جهان نوید روزهای خوش تکواندو
تکواندو ایران روزهای سختی را در سال ۹۶ پیش رو دارد، قهرمانی آسیا، گرندپری ها، گرنداسلم، بازیهای آسیایی، المپیک نوجوانان و .... بخشی از این برنامه پرترافیک است که امید می رود این قهرمانی سرآغاز روزهای خوبی برای تکواندو باشد که می طلبد با دقت نظر بیشتری برنامه ریزی شده و امکانات لازم در اختیار کادر فنی تیم های ملی قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار