کد خبر: 902013
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
بازرگانان بوشهري مي گويند با اينکه وزیر اقتصاد از زمانی که رئیس گمرک ایران بوده قول های فراوانی برای سفر به استان بوشهر داده و تاکنون این مهم محقق نشده است به جاست با ورود تجار قطري به اين منطقه حداقل شخص وزير حرف ها و دردهاي  فعالان اقتصادي بوشهر را از نزديک بشنود
استان بوشهر از جمله استانهايي است که با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم ميکند. از گرفتاري هاي واحدهاي توليدي و اشتغالزا و گره هاي موجود در جهت ورود بخش خصوصي به اين عرصه ها گرفته تا مشکلات معيشتي و بيکاري و فشارهاي اقتصادي . آمارها نشان مي دهند نرخ بيکاري در بوشهر مهر تاييدي بر سايه سنگين رکود اقتصادي بر سر اين استان است. البته اواخر سال گذشته بود که استاندار بوشهر با اشاره به تلاش برای برطرف‌کردن مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان، گفت:‌ "حل مشکل واحدهای اشتغال‌زا اولویت استان بوشهر در بخش اقتصادی است." اما استان بوشهر در کنار تمام ظرفيت هايش داراي سواحلي است که بنادر بزرگي در آن قرار دارند و نزدیکی اين بنادر به بنادر بزرگ کشور قطر فرصت بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری به وجود آورده است که در صورت استفاده از اين ظرفیت ها مي تواند نويد روزهاي خوشي را براي اين استان به همراه داشته باشد.
محمدرضا هاديلو

کافيست درهاي اقتصادي کمي بيشتر به روي بخش خصوصي باز شود تا مشخص شود بسياري از پتانسيل ها و نيروهاي بالقوه استان بوشهر آمادگي تبديل شدن به نيروهاي بالفعل را دارند. البته اواخر سال گذشته استاندار بوشهر در نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی اين استان با بيان اينکه در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و فعالان بخش خصوصی در سطح استان اقدامات خوبی صورت گرفته است با اشاره به نقش بسیار مهم بخش خصوصی در اقتصاد گفت: "در استان بوشهر بخش خصوصی نقش مهمی در اشتغال داشته است و باید برای رفع مشکلات این واحدها تلاش ویژه‌ای داشته باشیم." اما نبايد فراموش کرد که بخش خصوصي نيز نياز به زمينه اي مساعد براي حضور و عرصه اي براي فعاليت است و هرگز با حرف و وعده و تعرف و تمجيد کاري پيش نمي رود.

چشم قطر به دست ايرانيان

بوشهر است و نوار ساحلي حاشيه خليج فارس که باعث شده اهالی اين استان در حوزه دریا و دریانوردی دارای سابقه طولانی و تجربه عالي باشند. بسیاری از مردم این دیار در زمینه تجارت دریایی به‌ویژه انجام مراودات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فعالیت داشته و از این طریق امرارمعاش می‌کردند. در ميان کشورهاي حاشيه خليج فارس ، قطر جزو کشورهاييست که سالهاست با ايران و بخصوص تجار بوشهر در ارتباط بوده و به داد و ستد مي پردازد. اما حالا و با تحريم اين کشور از طرف همسايگانش فرصتي پيش آمده تا اين مبادلات افزايش يافته و دور جديدي از ارتباط تجارشان آغاز شود.

بر همين اساس در هفته گذشته يک هيئت عالي رتبه وزارت حمل و نقل و بنادر قطر وارد بوشهر شد و فعالیت‌های تجاری و صادرات محصولات مختلف اين استان را بررسي کرد تا بتوانند موجب توسعه سرمایه‌گذاری شوند. اين افزايش مبادلات موجب مي شود تا علاوه بر فروش محصولاتی که در بوشهر تولید می‌شود، محصولات دیگر نقاط کشور نیز از بنادر اين استان به قطر صادر شود.

 

بوشهر نيازمند زيرساخت هاي بندري

درست است که افزايش مبادلات تجاري مي تواند موجب رونق يک منطقه شود اما بدون توجه به زيرساخت ها و تامين نيازها هرگز نمي توان به يه اقتصاد پويا فکر کرد بر همين اساس علی‌رغم نزدیکی استان بوشهر به بنادر قطر و همچنین وجود بنادر متعدد در استان، نیاز است زیرساخت‌های مناسب در استان بوشهر فراهم شود و مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور برای انجام مراودات تجاری برطرف شود. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات به کشور قطر، راه‌اندازی پایانه صادرات موادمعدنی در استان بوشهر است که می‌تواند شرایط بسیار خوبی برای توسعه تولیدات استان فراهم سازد.

در همين رابطه رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به نیاز کشور قطر به مواد معدنی و ظرفیت بالای استان بوشهر در این زمینه، خواستار راه‌اندازی پایانه صادرات موادمعدنی استان بوشهر شد. حسین حیدری گفت: " توسعه صادرات مواد معدنی از استان بوشهر یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در نشست هیئت تجاری و فعالان اقتصادی استان با تیم تجاری قطر بود که مورد تأکید قرار گرفت." معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نيز با اشاره به اینکه بوشهر شرایط خوبی برای صادرات محصولات مختلف به کشور قطر دارد اظهار داشت: "بوشهر جزو سه استان برتر در حوزه تولید، تأمین و صادرات مواد معدنی است." محمدعلی حسن‌زاده محمدی با اشاره به اینکه بندر بوشهر با بزرگ‌ترین بندر قطر(حمد) فاصله ۲۷۰ مایلی دارد، خاطرنشان کرد: "به‌واسطه نزدیکی بنادر استان بوشهر به بنادر قطر ازجمله بندر حمد به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر این کشور، این استان مزیت بالایی درزمینهٔ حمل‌ونقل و تجارت دریایی با قطر دارد."

وی با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر بیان کرد: "در زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی، نیازمندی‌هایی در بنادر کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد که در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجاری بوشهر و قطر موردبررسی قرار گرفت."

گمرک بوشهر 11 ماه بدون مدير

در روزهاي پاياني سال 1396 وقتي فعالان اقتصادي بوشهر در نشستي با معاون وزير اقتصاد به بازگو کردن مشکلاتشان پرداختند، مشخص شد تا دولت عزمش را براي کمک به آنها جزم نکند هيچ اتفاق خاصي در استان نخواهد افتاد. در آن روز ضرورت تغییر نگاه ها و برقراری ثبات مدیریتی در گمرک بوشهر، تسریع روند بررسی پرونده های مالیاتی، روشن شدن سیاست اداره کل امور مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی، ساماندهی وضعیت بیمه محصولات کشاورزی، طولانی بودن فرایند بروکراسی در گمرک بوشهر، اجرا شدن ماده های 18 و 238 قانون مالیات های مستقیم و سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان از جمله خواسته هاي مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی بوشهر بود.

کمتر از 3 ماه پيش بود که رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در مورد گمرکي که ثبات مدیریتی ندارد و نزدیک  11 ماه است که بدون ناظر ، مدیریت آن بصورت سرپرستی انجام مي شود، گفت: "گمرک بوشهر اکنون در مقایسه با سایر گمرک ها جذابیت و رقابت پذیری لازم را ندارد و جایگاه آن در بین گمرک های کشور بسیار کمرنگ شده است." خورشید گزدرازی در ارتباط با مشکلات فعالان اقتصادی استان بوشهر در حوزه مالیات و مناطق ويژه اقتصادي هم گفت: "در ارتباط با پرونده های مالیاتی انتظار می رود روند بررسی ها سرعت و شتاب بیشتری بگیرد و در مورد مناطق ویژه اقتصادی نیز روشن نبودن سیاست های اداره کل امور مالیاتی مشکلات زیادی فراروی این بخش ایجاد کرده است."

با اينکه وزیر اقتصاد از زمانی که رئیس گمرک ایران بوده قول های فراوانی برای سفر به استان بوشهر داده ولی تاکنون این مهم محقق نشده است. شايد حالا و با ورود تجار قطري به اين منطقه از ايران وقت آن باشد تا حداقل شخص وزير اين زحمت را به خود بدهد تا حرف هاي فعالان اقتصادي بوشهر را از نزديک بشنود. بشنود تا بداند در اين استان بسیاری از تجار هستند که پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، بار آنها در خروجی گمرک به عنوان قاچاق ضبط می شود. حالا که قطري ها افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی با ایران را در برنامه خود قرار داده و معتقدند اين تجارت برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، ايران هم بايد از اين فرصت طلايي به نحو احسن استفاده کرده و با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و رفع موانع پیش روی فعالیت‌های تجاری، زمینه توسعه صادرات به کشور قطر به‌ویژه در سال حمایت از تولید داخلی را فراهم کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار