کد خبر: 902011
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
باران هم ببارد تدبيري براي ذخيره آن نيست!
باز هم خشکسالي، باز هم باران‌هاي سيل‌آسا، باز هم خسارت ديدن خانه‌هاي روستايي و فراخوان نيروهاي امدادگر؛ معضلي که سايه آن از سر استان‌هاي کشور کنار رفتني نيست. چرا که هنوز مسئولان بحث مديريت منابع آبي، تکميل زيرساخت‌ها در راستاي جلوگيري از خسارت ديدن مردم را جدي ‌نگرفته‌اند و هنوز به اين باور نرسيده‌اند که همين منابع آبي هم مي‌تواند عطش زمين را در زمان بروز خشکسالي رفع کند. از اين رو تنها به دادن هشدار بسنده مي‌کنند و نيروهاي امدادي را وقتي کار از کار گذشت مي‌فرستند. معضلي که اين‌روزها گريبان‌گير بيش از 10 استان‌هاي کشور شده است.

زنگ خطر خشکسالي در اغلب استان‌هاي کشور به صدا در آمده است و هنوز مديريت منابع آبي جدي گرفته نمي‌شود. از طرف ديگر زيرساخت‌ها هم براي زمان بارندگي فراهم نيست و با يک بارش سطحي و کوتاه سيلاب‌‌هاي مخرب در استان‌ها به راه ميفتد. معضلي که به ويران شدن بخشي از خانه‌هاي روستايي منتهي مي‌شود و گاه خسارت‌هاي غيرقابل جبراني را به مردم وارد مي‌کند. با اين حال گويي متوليان هنوز از تکرار هرساله چنين حوادثي درس عبرت نگرفته‌اند و تنها به علاج واقعه بعد از وقوع آن اکتفا مي‌کنند. بنابراين باز هم با ورود سامانه بارشي به بيش از 10 استان کشور، استان‌هاي اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، یزد و غيره در وضعيت هشدار قرار گرفتند. در اين خصوص رئیس سازمان امداد و نجات کشور با تاييد احتمال سيلابي شدن اين استان‌ها مي‌گويد:« تاکنون به ٣٥ شهر، روستا و مناطق عشایر نشین و ٩٣٦ نفر امدادرسانی شده است.» مرتضی سلیمی با بیان اینکه برای ١٥٨ نفر اسکان اضطراری مهیا شده است، مي‌افزايد:« ١٠ دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده و ٤٥ تیم شامل  ١٦٢ نفر از نیروهای هلال احمر در این عملیات‌ها حضور داشته‌اند. همچنین ٣٧ دستگاه چادر، ٤٠٠ تخته پتو، ١٠٠ تخته موکت، ٦٠٠ کیلوگرم نایلون، ١٩٠ شعله والور و فانوس و ٦٥٠ قوطی کنسرو توزیع شده است و عملیات همچنان ادامه دارد.»

درس عبرتي وجود ندارد

علاوه بر اين درحال حاضر روستاهايي هم که در نزديکي رودخانه‌ها بنا شده‌اند اخطارهاي متعددي در راستاي طوفاني و سيلابي شدن بسترهاي رودخانه‌اي گرفته‌اند. مسئله‌اي که خود حکايت از بي‌توجهي مسئولان دارد، چرا که با توجه به احتمال سيلابي شدن رودخانه‌ها در هر منطقه‌اي؛ نبايد مجوز ساخت خانه‌اي داده مي‌شد تا با بارش باران در معرض تخريب قرار بگيرند. علاوه بر اين معضلات، برخي از راه‌هاي روستايي هم با ادامه بارندگي‌ها و تخريب پل‌ها مسدود شده است. در اين بين قطع ارتباط روستاهای کوهدشت بر اثر سیل که در سال 94 هم رخ داده بود حائز اهميت و نشان‌دهنده اين است که متوليان از اتفاقات گذشته درس عبرت نمي‌گيرند و زيرساخت‌ها نقص‌هاي متعددي دارند. رضا عبدی، مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان لرستان مي‌گويد:« پل "کوره‌ دشت" بر اثر سیلاب سال 94 به‌ طور کامل تخریب و پل کنونی  موقتا جهت برقراری ارتباط اهالی دهستان کوهدشت شمالی جایگزین شده بود که آن هم بر اثر سیلاب روز جمعه مجددا تخریب شد.»

حالا با اين شرايط بايد ديد در اين اوضاعي که روز به روز مسئله کمبود منابع آبي پر رنگ‌تر مي‌شود، مسئولان مي‌خواهند بالاخره راه‌ چاره‌اي براي مديريت اين منابع خدادادي بينديشند، يا مي‌گذارند باز هم خانه روستاييان را خشکسالي و سيلاب‌هاي مخرب ببرد. مسئله‌اي که با يک برنامه‌ريزي و تشکيل ستاد مديريت بحران به طور کامل حل شدني است و تنها عزم جدي مسئولان را مي‌طلبد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار