کد خبر: 901974
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸

محمدمهدي نيك‌ضمير

اگر بپذيريم مشاركت سازنده و اثربخش عموم مردم در جنبش‌های عمومي و منافعي كه عامه مردم در چارچوب منافع ملي كسب مي‌كنند، نقش بي‌همتايي دارد آن زمان است كه بسياري از پروژه‌هاي كلان ملي در مسيري از تحقق و كارآمدي قرار خواهد گرفت.
مشاركت اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي عامه مردم در جنبش‌های عمومي‌اي كه بطن و متن زندگي ملت را شامل مي‌شود و نيز احساس مسئوليت در تنظيم ظرفيت‌ها براي پروژه‌هاي ملي مي‌تواند زمينه ظهور و بروز اراده‌ها در استقلال و سعادت جامعه را فراهم سازد.
در اين ميان با توجه به اين مهم و در شرايطي كه جمهوري اسلامي ايران در تقاطعي از تهديدات خارجي و آسيب‌هاي داخلي قرار دارد، تنظيم كنش‌ها، رفتارها و سبك زندگي خانواده‌هاي ايراني در تأمين جهت‌گيري‌هاي اساسي نظام كه خلاصه در شعارهاي اعلامي از سوي رهبر معظم انقلاب است، نقش بسيار نافذي دارد. از اين روست كه زنان و بانوان به عنوان نيمي از جمعيت كشور كه در كانون خانواده قرار دارند مي‌توانند در جهت‌دهي و تنظيم سبك زندگي كانون‌هاي خانواده براي تحقق شعارهاي ملي نقش بي‌بديلي را ايفا كنند. بي‌گمان نقش زنان به عنوان مادر و همسر خانواده در تغيير ذائقه فرهنگي جامعه به عنوان اصلي‌ترين ركن در شكل‌گيري رفتارهاي جمعي، غيرقابل انكار است و قابل كتمان نيست كه زنان با انتخاب و تكيه بر سبك اسلامي- ايراني و اعمال خطوط اصلي زندگي همچون پرهيز از اسراف، مسئوليت‌پذيري در قبال آينده كشور، موضوع تعصب به كالاها و توليدات داخلي در ميان فرزندان را چنان رسوب و نفوذ دهند كه فرهنگ و ذهنيت شكل گرفته در كانون خانواده‌ها عملكرد دستگاه‌هاي ذيربط را در مسير صحيح قرار دهد. در اين خصوص با توجه به مطالب گفته شده مي‌توان تأكيد كرد كه زنان مي‌توانند:
- با پرهيز از خريد كالاهاي خارجي و تأكيد بر خريد كالاهاي ايراني نقش مؤثري در حمايت از توليد ملي داشته باشند.
- زنان ضمن آموزش و تربيت فرزندان خود مي‌توانند فرهنگ حمايت از كالاهاي ايراني را به عنوان يك ارزش و يك فرهنگ در خانواده‌هاي خود نهادينه سازند.
-زنان ضمن توجه عميق به سبك زندگي اسلامي- ايراني در خانواده خود مي‌توانند نقش مؤثري در ايجاد تعصب نسبت به كالاي ايراني داشته باشند.
- همچنين زنان به عنوان مدير خانواده مي‌توانند نقش بي‌بديلي در مديريت نيازهاي كاذب ايفا كنند.
در مجموع مي‌توان گفت اميد آن مي‌رود با همگرايي و هم‌افزايي فراگير و فزاينده بانوانِ جامعه در اين ارتباط، شاهد حصول توفيقات هرچه بيشتري در عرصه اقتصادي و حمايت از كالاي ايراني باشيم؛ امري كه با مديريت زنان از آشپزخانه گرفته تا خريد جهيزيه، وسايل براي خانه و همچنين آموزش و تربيتِ فرزندان نمود و بروز پيدا مي‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار