کد خبر: 901862
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
مسعود شجاعي‌طباطبایی در گفت‌وگو با «جوان»:
چهره هنر انقلاب اسلامي در سال 96 امروز انتخاب مي‌شود...
جواد محرمي

هفته هنر انقلاب اسلامي اين روزها در تهران و ساير مراكز استان‌ها در حال برگزاري است، امروز مراسم اختتاميه اين دوره برگزار و از ميان پنج برگزيده در رشته‌هاي مختلف، چهره برگزيده هنر انقلاب معرفي مي‌شود. به همين بهانه مسعود شجاعي‌طباطبايي سرپرست معاونت هنري و مسئول مركز تجسمي حوزه هنري كه خود دو سال پيش به عنوان چهره هنر انقلاب در سال 95 معرفي شد در گفت و گو با «جوان» درباره اين رويداد توضيحاتي داده است كه مي‌خوانيد.

به نظر مي‌رسد هفته هنر انقلاب با وجود ظرفيت‌ها و اتفاقات خوبي كه در آن رقم مي‌خورد قدري با مهجوريت در حال برگزاري است.

بله البته امسال نسبت به سال‌هاي گذشته رسانه ملي قدري بيشتر پاي كار آمده ولي به طور كلي برخي رسانه‌هايي كه انتظار مي‌رود اين رويداد مهم در عرصه هنر انقلاب را به خوبي پوشش دهند زياد كار را جدي نمي‌گيرند. انعكاس اخبار آنگونه كه بايد نيست، حتي برخي رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي نزديك به تفكر انقلاب در درج تيتر و بازتاب مطالب به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه آدم احساس مي‌كند مسئله برايشان جا نيفتاده است. ما حرفي مي‌زنيم و آنها چيز ديگري تيتر مي‌كنند. اين درحالي رقم مي‌خورد كه رهبر معظم انقلاب عنايت خاصي به فعاليت‌هاي مختلف هنر انقلاب دارند و خبرهاي اين حوزه را با دقت دنبال مي‌كنند، البته ما امسال در بخش روابط عمومي هم شاهد حضور نيروهاي تازه‌اي بوديم و نيز بيماري قلبي كه براي مدير اجرايي جشنواره اتفاق افتاد همه باعث شد تا حدودي روي برخي امور تأثير منفي بگذارد.

الان هنر انقلاب در بخش‌هاي مختلف هنري چقدر موفق عمل كرده است؟

در بخش تجسمي عكس، گرافيك و كاريكاتور كارهاي بسيار موفقي در عرصه بين‌المللي انجام شده و بازتاب‌هاي زيادي داشته است. امروز ما مراسم اختتاميه را داريم كه در آن چهره برتر هنر انقلاب در سال 97 معرفي مي‌شود. اين چهره از ميان افراد برتر حوزه‌هاي مختلفي چون ادبيات، موسيقي، شعر، كتاب، فيلم مستند و سينمايي انتخاب خواهد شد. در زمينه نمايش، كوروش زارعي زحمات زيادي كشيده است و ما شاهد اجراي نمايش‌هاي مختلفي در اين حوزه بوديم و تقريباً هر روز يك اجرا در اين رويداد را شاهد بوده‌ايم. در زمينه موسيقي نيز شاهد اجراهاي خوبي بوديم. هر شب ما برنامه‌هاي توليدي خوبي داشتيم. در حوزه شعر و ادبيات پايداري شاهد آثار و هنرمندان فعال و خوبي هستيم كه امسال از آنها تقدير به عمل آمد. در حوزه ادبيات پايداري نيز موفقيت‌هاي چشمگيري داشتيم از جمله نويسنده موفقي چون حميد حسام را داشتيم كه كتاب «وقتي مهتاب گم شد» از وي به رشته تحرير درآمد و با استقبال بسيار مناسبي در ميان خوانندگان و علاقه مندان اين حوزه روبه‌رو شد. اين كتاب با تجديد چاپ‌هاي زيادي روبه‌رو شد. كارهاي تاريخ شفاهي و پژوهشي خوبي در اين زمينه انجام شده است. براي مثال خاطرات سردار شهيد همداني كار بسيار خوبي است و كارهاي ديگر كه سبب شده در اين حوزه دستان پري داشته باشيم و شاهد بالندگي باشيم. حميد حسام كانديدای دريافت جايزه هنرمند سال هم است. تقريظ هايي كه رهبر معظم انقلاب بر كتاب‌هاي حوزه مقاومت و پايداري نوشتند هم در نوع خود جالب است كه نشان دهنده توجه و عنايت خاص ايشان به اين حوزه است.

در آستانه 40سالگي انقلاب وضعيت هنر انقلاب را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ فكر مي‌كنيد جشن هنر انقلاب تا چه اندازه جريان‌ساز بوده است؟

پس از انقلاب اسلامي ما با هجمه بسياري از سوي جهان كفر و ظلم مواجه بوديم و حتي عليه ما از سلاح شيميايي استفاده شد و اين ظلم در سكوت مجامع رسانه‌اي و حقوق بشري جهان اتفاق مي‌افتاد. همين امروز رهبري معظم انقلاب اشاره‌اي به اين موضوع داشتند و از حاميان رژيم بعث به عنوان جنايتكار ياد كردند؛ حامياني كه به بهانه دروغين سلاح شيميايي به خود اجازه مي‌دهند كشور سوريه را نيز هدف حملات خود قرار دهند و اين طنز جهان امروز است.
در زمينه هنر انقلاب ما موفقيت‌هاي زيادي طي سال‌هاي اخير داشته‌ايم. براي مثال در حوزه مستند شاهد كارهاي فوق العاده خوبي بوديم. حسين نقويان مستندساز موفقي در اين زمينه است كه كارهاي خوبي در زمينه انقلاب و تاريخ پهلوي ساخته و ارائه داده است. اينها رويش‌هاي هنر انقلاب هستند. مستندسازان انقلاب سال گذشته ديداري جداگانه با رهبر معظم انقلاب داشتند و نامه رهبري به اين جريان هنري خود زمينه‌ساز اتفاقات بهتري در اين زمينه خواهد شد. كارهاي فاخري در اين حوزه انجام شده است.

درحوزه تجسمي كه تخصص ويژه خود شماست چقدر هنر انقلاب موفق عمل كرده است؟

در حوزه تجسمي به نظرم توفيقات بسيار خوبي داشتيم؛ توفيقاتي كه بازتاب‌هاي بين‌المللي بسيار خوبي هم داشته است. در حال حاضر هنرمندان حوزه تجسمي ما حضور چشمگيري در مسابقات و جشنواره هايي كه به اين منظور در سراسر جهان برگزار مي‌شوند، داشته‌اند. براي مثال سال گذشته در زمينه كارتون و كاريكاتور مسابقه ترامپيسم را برگزار كرديم و از سراسر جهان چهره‌هاي بسيار مطرحي از 74 كشور جهان در اين مسابقات شركت كردند، حتي ما براي اولين بار شاهد حضور چهار هنرمند امريكايي در اين مسابقات بوديم كه دو تاي آنها برنده جايزه ما هم شدند يا در موردي ديگر خانم «دعاء العدل» كارتونيست مشهور مصري حضور داشتند. ايشان سال گذشته عنوان بهترين كارتونيست جهان عرب را به خود اختصاص داده بودند يا «آنجل بوليگان كوربو» از امريكاي لاتين چهره هنري كشور مكزيك در اين رويداد شركت كرده بود، حتي هنرمندان اروپايي زيادي از فدراسيون جهاني كاريكاتور اروپا FECO در اين مسابقه حضور به هم رساندند. از سوي سنديكاي امريكايي كيگل كه در زمينه كاريكاتور فعال است و به تندروهاي امريكايي نزديك است مورد اعتراض قرار بگيرد. در واقع ما توانستيم از اجماع جهاني عليه ترامپ بهترين استفاده را ببريم و از ميان هنرمندان غربي يارگيري كنيم. در زمينه نقاشي حسن روح‌الامين سال گذشته با نقاشي استقبال امام حسين(ع) از شهيد حججي خوش درخشيد و در فضاي مجازي هم زياد ديده شد و رهبري معظم انقلاب هم در يكي از ديدارهايشان به آن اشاره داشتند و نيز اثر ديگري درباره شهيد حججي از «محمدرضا دوست‌محمدي» كه بازتاب‌هاي زيادي داشت و باز مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت.
امسال در 40 سالگي انقلاب اسلامي با مراسم اختتاميه كار ما در واقع شروع مي‌شود، چون قصد داريم به همه مراكز استان‌ها سركشي كنيم. كارهاي زمين مانده را دست بگيريم. امسال در زمينه هم‌افزايي با نهادها و سازمان‌هاي ديگر گام‌هاي خوبي برداشته‌ايم. با رسانه ملي، شهرداري و نهاد رياست جمهوري، جناب آقاي ستاري براي حمايت از كالاي ايراني تعاملات خوبي داشتيم. در كل معتقدم هنر انقلاب در حال اوج گرفتن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار