کد خبر: 901773
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
تاراج رفتن آبزيان ارزشمند آب‌هاي جنوب ايران به دست صيادان چيني و هندي را صيادان ايراني و نمايندگان مردم در مجلس تاييد و مدیران شیلات و سازمان بنادر تکذيب مي‌کنند!
مدتي است خبرهايي در خصوص فعاليت کشتي‌هاي صيادي ترال در آب‌هاي جنوب ايران منتشر شده است. کشتي‌هايي که در زمان فعاليت هيچ جنبنده‌اي را از قلم نمي‌اندازند و ريز و درشت را با هم صيد مي‌کنند. اتفاقي که خيلي زود مي‌تواند کاهش آبزيان را منجر شود و به افزايش بيکاري صيادان داخلي دامن بزند. حالا در اين شرايط که انتقاد‌هاي بيشماري به سمت ادارات شيلات‌ استان‌هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان روانه مي‌شود، مسئولان اين سازمان‌ها با مردم و نمايندگان مردم در مجلس سر اين بحث دارند که مالکيت اين کشتي‌ها کجايي است. مسئله‌اي که ايراني يا چيني بودن صيادان آن تاثيري در اثرات زيان‌بار به تاراج رفتن ذخاير ارزشمند آبزيان ندارد.
ميترا شهبازي

همواره آب‌هاي جنوب ايران در اثر عوامل متعددي مورد تهديد قرار مي‌گيرد و اشتغال صيادان مناطق جنوبي همچون هرمزگان، بوشهر و سيستان و بلوچستان را با خطر روبه رو مي‌کند. يکبار ورود انبوهي از پساب‌هاي صنعتي و شهري آبزيان را قتل‌عام مي‌کند؛ يکبار هم فعاليت کشتي‌هاي صيادي ترال است که مسئله ساز مي‌شود. کشتي‌هايي که در زمان حرکت هيچ آبزي را از قلم نمي‌اندازند و ماهي کوچک و بزرگ را با هم به تاراج مي‌برند. حالا هم که مدتي است مسئله ورود خارجي‌ها به آب‌هاي جنوبي ايران مورد انتقاد قرار گرفته است.

در اين خصوص صيادان استان‌هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان با انتقاد از اينکه مجوزي براي صيادي به آنها داده نمي‌شود از فعاليت آزادانه خارجي‌ها مي‌گويند. البته در اين راستا مدیرکل شیلات هرمزگان مدعي است که هيچ شناوري با مالکيت خارجي‌ها در آب‌هاي متعلق به ايران فعاليت نمي‌کند. پرویز محبی در اين باره مي‌گويد:« این شناورها مالکیت ایرانی داشته و تنها کشور سازنده آنها چین است.» وي ادامه مي‌دهد:« فعالیت این شناورها که طی سال‌های اخیر به ناوگان صیادی جمهوری اسلامی ایران افزوده شده‌اند. به اين دليل که اين کشتي‌ها برای ملوانان ایرانی ناآشنا بوده برای آموزش فنی صیادان خود از خدمه چینی استفاده کرده‌اند. بنابراين با توجه به خرید شناورها از کشور چین با خدمه چینی موجود در شناورها قرار داد بسته‌اند که آن هم در حال جایگزینی با نیروهای آموزش دیده ایرانی است.»

معاون دریایی سازمان بنادر هم با تاييد بر مطالب فوق، ورود کشتی‌های ماهیگیری چینی به قشم را به طور کامل رد مي‌کند. هادی حق‌شناس در اين‌باره مي‌گويد:« هیچ کشتی ماهیگیری چینی اجازه ورود به آب های ایران را ندارد.» حالا در اين بين که حضور کشتي‌هاي چيني و هندي در آب‌هاي خليج فارس و عمان از سوي مسئولان شيلات هرمزگان و سازمان بنادر به کلي رد مي‌شود، مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان نیز ضمن تکذیب این موضوع مي‌گويد:« حضور چيني‌ها را براي صيادي رد و براي خريد ماهيان صيد شده تاييد مي‌کنم.» هدایت الله میرمراد زهی در اين باره مي‌افزايد:« صیادی مجوز می‌خواهد و اینها تنها عاملانی هستند که می‌آیند و میگوهای صید شده و ماهیان غیرماکول (حرام گوشت) را از صیادان ایرانی می‌خرند.»

حرکت کشتي‌هاي قاتل در آب‌هاي ايران

با اين حال برخالف گفته‌هاي مسئولان سازمان بنادر و شيلات، مردم هرمزگان و صيادان استان‌هاي جنوبي معتقدند که مالک اين کشتي‌ها هندي‌ها و چيني‌ها هستند. کشتي‌هايي که مجهز به دستگاه‌های ماهی‌یاب و تورهای صیادی هستند که در هنگام صید هیچ آبزی نمی‌تواند از گرفتار شدن در دام آنها در امان بماند. به نوعی این تورها با یکبار حرکت، کل مسیر را جارو می‌کنند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از اين رخداد و تاييد حضور صيادان چيني و هندي مي‌گويد:« طی بازدیدهای اخیری که از این استان به عمل آمده است، مشخص شده که منبع اصلی درآمد مردم استان هرمزگان صیادی است و آن‌ها از این طریق امرار و معاش می‌کنند و به گفته ساکنان این استان، حضور صیادان چینی در این منطقه و سواحل خلیج فارس برای آن ها مشکلات متعددي را ایجاد کرده است.»

محمداسماعیل سعیدی، با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان منطقه با صدور مجوز به صیادان و مردم هرمزگان موافقت نمی‌کنند، مي‌افزايد:« این در حالی است که قایق‌های صیادی چینی در سواحل ایران به ماهیگیری می‌پردازند.» همچنين به گفته عبدالغفور ایران نژاد نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نيز چهار هزار قایق جدید صیادی بیش از ۱۶ سال است چشم انتظار صدور مجوز صید برای تامین معاش صیادان و خانواده‌هایشان هستند که هنوز به آنها هم مجوز داده نشده است. حالا به رغم شيوع بيکاري در بين صيادان استان‌هاي جنوبي بايد ديد مسئولان بالاخره مي‌خواهند اين واقعيت که کشتي‌هاي ترال زيست‌بوم جنوب ايران را به تاراج مي‌برد و مردم را بيکار مي‌کند را بپذيرند يا بگذارند کار از کار بگذرد.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار