کد خبر: 901769
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
توليد سالانه ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن لبنیات و ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر، آنها را به يكي از مهمترين توليد كنندگان دخلي تبديل كرده است
            ازآنجا كه همواره حمايت از توليد داخلي موردتاييد مسئولان كشور بوده وخصوصا در سال جاري كه حمايت از انواع توليدات داخلي واستفاده ازآن مورد تاكييد مقام معظم رهبري قرار گرفته لذا اين مهم مي طلبد تا مسئولان حمايت همه جانبه خودرا در اين زمينه بكار بندند. دراين ميان عشايركشورازجمله كساني هستند كه نقش مهمي در زمينه توليد انواع مواد لبني وپروتيني وگياهان دارويي دارند موضوعي كه موجب شده تا در زمينه اين نوع از مواد غذايي عشايركشورسالانه    ۲۰۰ هزار تن گوشت و ۳۵۰ هزار تن لبنیات توليد داشته باشند مساله مهمي كه سبب شد تا رئیس سازمان امور عشایر کشور كشور روزگذشته اعلام كند:« به منظور حمايت توليدات عشاير شور كه نقش مهمي در زمينه تامين مواد غذايي دارند تا كنون  ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر کشور پرداخت شد كه اين مهم در سال جاري نيز ادامه خواهد داشت .»
محمدرضا سوري 

نياز به تامين گوشت قرمز ولبنيات مورد نياز در كشور موجب شده تا كساني كه در اين زمينه فعاليت دارند همواره مورد توجه قرار بگيرند كه دراين ميان مي توان به جرات از عشاير نام برد. عشایر ایران با داشتن ۲۴ میلیون راس دام، ۴۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۰ هزار هکتار باغ نقش قابل توجهی در تأمین مواد پروتیینی، لبنی و کشاورزی دارند. علاوه بر آن آنها  با تولید بیش از ۳۰۰ هزار نوع مصنوعات دستی، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده تولید می‌کنند .

فارس رتبه اول عشاير در كشور

آمارهاي سازمان امور عشايري كشورنشان مي دهدعشایر در 29 استان پراکنده هستند. در بین استان های کشور، استان فارس با 141,315 نفر بیشترین سهم جمعیت عشایر کشور را در خود جای داده است كه  پس از آن استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان هر کدام با 8.88، 8.37 و 8.24 درصد، دررتبه هاي بعدي عشایر کشور قرار دارند.. دراين ميان استان فارس ازجمله مناطقي از كشوررا شامل مي شود كه بالاترين ميزان عشاير را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس دراين رابطه مي گويد :« عشایر استان فارس ۱۲ و نیم در صد جامعه عشایری کشور را به خود اختصاص داده است و ۶۷ در صد مراتع کشور را در اختیار دارد و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کند.» روح الله بهرامی مي افزايد:« عشایر استان فارس سالانه 43 هزار تن شیر و 57 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله قالی ، گلیم ، گبه و جاجیم را تولید می کند که 44 درصد از صنایع دستی این استان را تشکیل می دهد.»

وي با بيان اينكه عشاير فارس با دارا بودن 12 و نیم درصد جامعه عشایری بزرگترین جامعه عشایری کشور هستند و را تشکیل داده اند ،ادامه مي دهد« عشایر فارس بیش از 150هزار نفر شامل 27 هزار و 729 خانوار هستند که چهار درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.»

توليد 200 هزار تن گوشت توسط عشاير

همانطور كه گفته شد ميزان بالاي انواع توليدات در زمينه گوشت ولبنيات از سوي عشاير موجب شده تا آنها همواره رتبه اول را به خود اختصاص دهند. رئیس سازمان امور عشایر کشور دراين خصوص مي گويد:« عشایر کشور با داشتن ۲۳ میلیون واحد دامی سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن انواع فرآورده های لبنی تولید می کنند. »

کرمعلی قندالی مي افزايد:« بر اساس آخرین سرشماری سراسری که در سال ۷۷ انجام شده جمعیت عشایر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با ۲۱۳ هزار خانوار است که این افراد در بیش از ۱۵ هزار نقطه برای ییلاق و قشلاق مستقر می شوند.» وي ادامه مي دهد:«اين درخالي است كه آنها ۳۵۰ هزار تن لبنیات و انواع فرآورده های آن را تولید می کنند وعلاوه بر اين تولید ۳۵ درصد صنایع دستی هم مربوط به عشایر است.»

به گفته اين مقام ،از آنجا كه یکی از مهمترین کارهای دراين زمينه  حمایت از زنجیره تولید است، وبا توجه به اينكه ظرفیت تولید دام عشایر سالانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام پروار است که روانه بازار می شود. قندالي مي گويد:« آنچه الان داریم با میانگین وزن لاشه ۲۰ کیلوگرم است و احساس می کنیم با اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز این روند را می توانیم بهتر کنیم که این بهبود شامل افزایش وزن لاشه و در کنار آن کاهش طول دوره پرواری است لذا بر زنجیره گوشت قرمز تاکید داریم.»

تسهيلات ويژه براي حمايت از توليدات عشاير

ازآنجا كه نقش عشاير در زمينه توليدات مواد پروتيني ولبني همواره پر رنگ بوده است لذا اين مهم مي طلبد تا همواره آنها مورد توجه قرا بگيرند. رئیس سازمان امور عشایر کشور دراين خصوص مي گويد:« در سه سال گذشته برای کمک به معیشت و بهبود وضعیت تولید و زندگی عشایر بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد در اختیار عشایر کشور قرار گرفته است. »

قندالي مي افزايد:« امسال نيز مانند سال گذشته ، حدود ۲۰۷ میلیارد تومان تسهيلات برای تولید گوشت قرمز اختصاص یافت همچنین ۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران با سود ۴ درصد و بازگشت ۵ ساله داشتیم که امسال هم سعی می کنیم همین میزان داده شود تا در راستای بهره وری منابع و اجرای زنجیره تولید هزینه شود.»

وي ادامه مي دهد:«همچنين  از محل منابع جدید ۱.۵ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای الگوهای گردشگری، کشت گیاهان دارویی، کشت در اراضی شیب دارهم در بخش عشایر داده خواهد شد.» درحالي كه عمده فعاليت عشاير كشور در زمينه  توليدات دامي وصنايع دستي است ، اما اين مهم موجب نشده آنهاازسابر فعاليت ها غافل شوند كه در اين ميان مي توان به توليدات گياهان دارويي اشاره كرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور دراين خصوص مي گويد:« البته ۷ طرح با یک هزار میلیارد تومان اعتباربراي تکمیل زنجیره تولید، کشت گیاهان دارویی، کشت در اراضی شیب دار، تشکیل شرکت های مشاوره فنی توسط فرزندان عشایر که در کارگروهها مصوب شد تا امسال اجرایی شود.»

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار