کد خبر: 901763
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
به علت بروز نشست زمین و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است و با وجود نشست زمین، در آینده نزدیک کشاورزی در استان تعطیل می‌شود.

علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اعلام اين مطلب گفت : علت کم‌آبی در استان و خشک شدن قنات و چشمه‌ها برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیر زمینی است و در حقیقت آنچه استان را با چالش روبرو کرده همین امر است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا مرسوم است 20 درصد از آب‌های زیرزمینی را مصرف می‌کنند و 80 درصد را برای آینده نگهداری می‌کنند، افزود: در ایران 75 تا 80 درصد این منابع مصرف شده است و این یک خطر برای کشور محسوب می‌شود.

محمدی‌مقدم تصریح کرد: خشکسالی پدیده‌ای است که در بسیاری از کشورهای دنیا رخ می‌دهد اما راهکارهایی برای آن در نظر گرفته می‌شود و خسارت‌های این پدیده را کاهش می‌دهند و آن مدیریت ریسک خشکسالی است که در ایران انجام نشده است.

وی بیان کرد: در کشور با وجود خشکسالی همان برنامه‌هایی که در سال‌های ترسالی بوده است ادامه دارد.

محمدی‌مقدم آبخیز داری و آبخوان داری را یکی از برنامه‌های مدیریت ریسک خشکسالی و یک راه برون رفت از چالش آب عنوان کرد و گفت: متاسفانه به این امر توجه نشده است در حالی که مقام معظم رهبری به این مهم تاکید دارند.

وی با بیان اینکه در سال‌های آبسالی میانگین حجم ذخیره نزولات آسمانی در استان 9 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: با اجرای این برنامه می‌توان نزولات آسمانی را در زمین نفوذ داد و ذخیره کرد و اگر این میزان در سال‌های خشکسالی تنها شش میلیارد متر مکعب شود روی این میزان هیچ برنامه‌ای نداریم و 80 درصد نزولات به صورت روان آب از استان خارچ می‌شود و به کارون و زاینده رود ریخته خواهد شد.

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه خروج آب از استان خسارت‌هایی دارد و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی صورت گیرد، ادامه داد: خروج آب فرسایش خاک را نیز به دنبال دارد به این صورت که خاک را با خود حمل می‌کند و به رودخانه کارون می‌ریزد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار