کد خبر: 901761
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
به بهانه انتشار يادنامه آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ محمدتقي رازي‌اصفهاني
بي‌ترديـد نقــش شخصيت‌هاي تأثيرگذار ديني، علمي و تاريخي در حيات فرهنگي و اجتماعي امروز ما بسيار مهم و قابل توجه است.

شاهد توحيدي

بي‌ترديـد نقــش شخصيت‌هاي تأثيرگذار ديني، علمي و تاريخي در حيات فرهنگي و اجتماعي امروز ما بسيار مهم و قابل توجه است. ابعاد اين تأثير و مسير حرکت آن مي‌تواند نه‌تنها سرفصل پژوهش‌هاي عميقي در حوزه‌هاي مختلف باشد، بلکه حلقه ارتباطي بين نسل‌ها از حيث الگوپذيري برقرار کند. امروزه شخصيت‌هاي برجسته تاريخي ـ که همواره پاسدار حريم ارزش‌هاي والا و مانع نفوذ اجانب بوده‌اند ـ براي هويت‌بخشي به يک جامعه در مقام يک نياز لازم شناخته مي‌شوند. از ميان حيات سراسر افتخار عالم رباني، ابوالاعاظم و المراجع، آيت‌الله‌العظمي شيخ محمدتقي ايوانکي، ملقب به رازي‌نجفي‌اصفهاني صاحب اثر ارزشمند و جاودانه هدايت‌‌المسترشدين در علم اصول و تبصره الفقها در فقه استدلالي ما را بر آن داشت بر حسب وظيفه شرعي و عرفي گام کوچکي در جهت شناخت و شناساندن ايشان برداريم. از اين رو با همت جمعي پس از طي مسيري دو ساله همايشي طراحي و در روز پنج‌شنبه بيست‌وچهارم آذرماه 1390 برابر با 19 محرم‌الحرام 1433 در زادگاه آن مرحوم برگزار شد. در اين مراسم باشکوه که جمع کثيري از علما، پژوهشگران، روحانيون، مسئولان، اقشار مختلف مردم در مهماناني از هفت کشور جهان شرکت کردند ـ در دو بخش صبح و عصر ـ به زندگي اين عالم فقيه و اصولي گرانقدر پرداخته شد. از نکات جالب اين همايش قرائت پيام مراجع معظم تقليد آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ لطف‌الله صافي گلپايگاني، آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ حسين مظاهري، آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ بشير حسين نجفي، دکتر محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوروقت، دکتر سيد محمد حسيني وزير ارشادوقت و نيز سخنراني حضرات آيات حاج‌شيخ رضا استادي، سيدمحمدرضا جلالي، شيخ علي‌اکبر مهدي‌پور، سيدمهدي حائري قزويني، شيخ رضا مختاري، حاج‌شيخ هادي نجفي دامت برکاتهم و تني چند از شخصيت‌هاي کشوري و استاني بود. همچنين در پايان اين مراسم، از ميان بيش از 25 مقاله ارسال‌شده از ايران و عراق پنج اثر نوقلم و جوان به تشخيص هيئت محترم داوران انتخاب و هدايايي به رسم يادبود به اين عزيزان تقديم شد. در برنامه‌هاي جنبي همايش علاوه بر نمايشگاه کتاب و عکس و مجموعه تأليفات و زندگي خاندان بزرگ نجفي‌اصفهاني از کتاب شيخ محمدتقي رازي‌نجفي‌اصفهاني و خاندانش رونمايي شد. آنچه در اين وجيزه از آن سخن مي‌رود، مجموعه منتشر شده از سلسله پيام‌ها و مقالات ارسال‌شده به دبيرخانه همايش است که اميد است مورد استفاده و بهره‌برداري قرار بگيرد. در پايان مرور بخشي از پيام مرجع والامقام حضرت آيت‌الله صافي‌گلپايگاني به اين کنگره را ختام مسک اين نوشتار قرار مي‌دهيم:
«ابوالاعاظم و الاکابر و المراجع، شيخ محمدتقي نجفي در شهر ايوانکي متولد شد و در جوار روضه مقدسه علويه تحت عنايات حضرت مولا(ع) به مقامات بلند علم و تحقيق نائل آمد و سپس در خطه اصفهان و کشور ايران مسکن گزيد و در مدرسه خود علمايي بزرگ که از شمار مفاخر بودند تربيت کرد و بيت علم، فقاهت، جهاد و هدايتي را افتتاح کرد که در آن فرزندان او خلقاً عن‌ سلف، پرچمدار زعامت و مرجعيت و دفاع از دين بودند. اعاظم، اجلا و نامداراني که همه در عصر خود پرچم اعلاي تشيع را به دوش گرفتند و منشأ خدمات بزرگ، آثار علمي، خيرات و صدقات شدند. آيات‌الله‌العظام آقاي شيخ محمدباقر نجفي فرزند بلاواسطه و آقاي شيخ محمدحسين و آقاي شيخ محمدتقي آقانجفي و آقاي شيخ محمدعلي ثقه‌الاسلام و آقاي حاج‌آقا نورالله و حاج‌آقا جمال و آقا شيخ محمدرضا صاحب وقايه و حاج شيخ مهدي همگان خلقاً عن سلف از مشاهير طايفه حقه و زعماي ملت بودند. برادر بزرگوار او آيت‌الله آقاي حاج‌شيخ محمدحسين نيز در علم و مقام با او همتراز بودند و کتاب فصول او نيز در رديف هدايت‌المسترشدين است؛ اعلي الله مقامهم و رفع درجاتهم.
بزرگداشت چنين شخصيت و بيت بزرگي، بزرگداشت فضيلت، جهاد، علم و فقاهت است. اينجانب از همه عزيزاني که افتخار برگزاري اين همايش باعظمت را دارند تشکر و تقدير مي‌کنم و اميدوارم جامعه اسلامي ما و مردم متدين ايوانکي و نواحي آن با الگو گرفتن از زندگي سراسر افتخار اين بزرگان دين، راه و انديشه آنان را ادامه دهند و ميراث بزرگ دانشمندان را نگهداري و به آيندگان ابلاغ کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر