کد خبر: 901658
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پاسخ مستند «جوان» به جوابيه شركت مترو
پس از انتشار گزارشي با عنوان «مترو با حذف راهبر كمكي روي ريل خطا مي‌رود» در تاريخ 21 اسفند 1396، روابط عمومي مترو جوابيه‌اي را ارسال كرده كه متن آن و پاسخ «جوان» در ادامه آمده است.

پس از انتشار گزارشي با عنوان «مترو با حذف راهبر كمكي روي ريل خطا مي‌رود» در تاريخ 21 اسفند 1396، روابط عمومي مترو جوابيه‌اي را ارسال كرده كه متن آن و پاسخ «جوان» در ادامه آمده است.
جوابيه شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه بدين شرح است:
متروي تهران و حومه به‌عنوان يك سامانه حمل‌و‌نقل انبوه‌بر كه مسئوليت امنيت و ايمني ميليون‌ها مسافر را بر عهده دارد، تحت پايش و كنترل استانداردهاي جهاني و قوانين بين‌المللي است كه برپايه تجربيات به ‌دست آمده در تمام قطارهاي شهري‌ جهان در بيش از يك قرن فعاليت تدوين شده است.
تمامي شركت‌هاي بهره‌برداري جهان سالانه موظف به ارائه عملكردهاي خود طبق شاخص‌هاي بين‌المللي هستند و تجربيات آنها در ارائه خدمات بهتر در كنفرانس‌هاي بين‌المللي به اشتراك گذاشته مي‌شود، لذا شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه نيز از اين امر مستثني نبوده و هميشه در دسته برترين‌هاي اين نوع از حمل‌و‌نقل در سطح خاورميانه مي‌باشد. بنابراين با لحاظ اين شرايط بايد اذعان داشت كه اجراي هر طرح يا روشي جهت بهره‌برداري بهينه‌تر با دامنه گسترده مطالعاتي انجام مي‌شود و برخلاف آنچه در آن جريده گفته شده هيچگاه تغييرات، تنها بر‌اساس نظر و تصميم مديران ارشد ايجاد نمي‌شود.
در خصوص القاي اين موضوع در آن روزنامه محترم كه بخشي از ايمني سخت‌افزاري قطارها وابسته به حضور نيروي انساني است نيز بايد گفت كه صنعت مترو از صنايع به‌روز و پيشرو در حوزه اجراي قوانين سخت‌گيرانه و بين‌المللي در تمام حوزه‌ها از جمله ايمني است و در اين صنعت تا زمان اخذ گواهينامه‌هاي رسمي، هيچ قطاري اجازه بهره‌برداري نخواهد داشت؛ هرچند كه رعايت قوانين و اصول توسط نيروي انساني مي‌تواند ضامن عملكرد صحيح سخت‌افزارها باشد.
در ادامه پاسخ برخي از شائبه‌هاي مطرح شده در متن مقاله آن روزنامه محترم را جهت تنوير افكار عمومي ارائه مي‌نماييم:
الف- موضوع اين مطلب مبني بر حذف راهبر كمكي در روش‌هاي جاري فعلي صحت نداشته و پرداختن به آن در حال حاضر هيچ موضوعيتي ندارد.
ب- عكس چاپ شده در ارتباط با اين مطلب كه در آن بخش انتهاي يك قطار دچار آتش‌سوزي شده است، مربوط به مانور اعلام و اطفاي حريق در متروي مشهد در سال 1393 بوده كه حادثه واقعي نبوده و ارتباطي با متروي تهران و حومه ندارد. ضمن آنكه اينگونه مانورها در حوزه پدافند غيرعامل انجام مي‌شود و آتش ناشي از عوامل خارجي است.
ج- طرح استقرار راهبر كمكي در كابين اصلي (master) به منظور افزايش ضريب ايمني حركت قطارها و كاهش احتمال بروز وقايع ترافيكي براساس بررسي‌هاي كارشناسي و آماري با استفاده از پتانسيل حضور، دانش و تجربه راهبر كمكي است.
د- در خصوص موضوع گير كردن احتمالي مسافران بين درهاي واگن‌ها، اعلام اين نكته ضروري است كه در صورت وقوع چنين حالتي امكان حركت از قطار به وسيله سيستم‌هاي حفاظتي خودكار گرفته مي‌شود. در صورت گير كردن جسم بسيار باريك در حد سانتيمتر كه به دليل عدم رعايت اصول ايمني در اين سامانه يا رفتارهاي ناهنجار برخي از مسافران به وقوع مي‌پيوندد، راهبر كمكي قطار موظف است در هر ايستگاه از كابين خارج و درها را به اتفاق كاركنان خدمات مسافري كنترل كنند و كاركنان خدمات مسافري در صورت مشاهده موارد غيرعادي امكان متوقف كردن قطارها از طريق دكمه‌هاي توقف اضطراري (ESB) را خواهند داشت.
ه- در خصوص موارد فني مطرح شده و خطاهاي احتمالي در كابين كمكي يا لكوموتيو SLAVE به ويژه موضوع باتري، بايد به اين نكته توجه داشت كه سطح تكنولوژي لكوموتيوها به گونه‌اي‌ست كه كليدهاي حفاظتي خاص عمل كرده و كلاً لكوموتيو مربوطه را خاموش مي‌كند. اين در حالي است كه حركت قطارها با يك لكوموتيو تا پايان مسير حركتي خود فراهم بوده و نيازي به اعمال تغييرات سخت‌افزاري نيست.
و- در صورت وقوع هر‌گونه اتفاق خاص و غيرعادي در واگن‌ها مانند وقوع حريق، ضمن كنترل ديداري توسط دوربين‌هاي موجود در سالن‌هاي مسافري، امكان اطلاع‌رساني توسط مسافران به راهبران از تمامي واگن‌ها به لكوموتيو اصلي وجود دارد.
ز- ساعات كاري راهبران مطابق با قوانين موضوعه كار جمهوري اسلامي ايران بوده، لكن به واسطه حساسيت كاري و صيانت از نيروي انساني، شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه مطابق با مطالعات طب صنعتي و اخذ مشاوره از دانشگاه‌هاي معتبر كشور و پايش و سنجش دوره‌اي سلامت راهبران با اجراي دستورالعمل‌هاي داخلي نسبت به ايجاد تسهيل در نحوه حضور و كار راهبران و اعمال ضرايب مثبت در زمان مفيد كاري ايشان كرده و از اين طريق تلاش دارد تا با ارتقاي شرايط كاري و پرداخت مزاياي فراتر از قوانين موضوعه، تلاش‌هاي اين عزيزان را پاس بدارد.
ح- شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه به منظور اجراي طرح‌هاي مختلف در راستاي دستيابي به اهداف خرد و كلان هيچگاه دست به تهديد يا تطميع كاركنان خود نزده؛ چراكه تمامي تصميمات و اقدامات منطبق با قوانين جاري، روش‌هاي اجرايي و دستورالعمل‌هاي سازماني و همچنين اسناد بالادستي مي‌باشد خاصه اينكه تصميمات، اقدامات و عملكرد اين شركت دائماً از سوي نهادهاي نظارتي و بالادستي مورد پايش قرار مي‌گيرند و ذاتاً امكان تحقق اقدامات غيرقانوني و صرف بدون سند و تصويب منابع وجود ندارد.

***

«جوان»: در ابتدا بايد نوشت كه در جوابيه روابط عمومي شركت مترو، نيروي انساني تنها به‌عنوان ضامن عملكرد سخت‌‌افزارها توصيف شده است كه لازم است در اين رابطه گفته شود مطابق با سند بالادستي تأليف شده در شهريور 96 تحت‌عنوان «مقررات جامع بهره‌برداري» كه به تأييد بيش از 20 نفر از مديران ارشد شركت و كارشناسان رسيده است، حضور دو راهبر گواهينامه‌دار و واجد شرايط در هر كابين به صراحت مورد تأكيد قرار گرفته و خالي بودن كابين SLAVE مطرح نيست. مشخص نيست با كدام معيار و ملاك قانوني يا منطقي از حذف راهبر كابين SLAVE يا جا‌به‌جايي اين نيروي انساني به كابين MASTER يا حذف راهبر REAR در قطارهاي داخل شهري صحبت به ميان آمده است؟!

از آنجا كه گزارش منتشره «جوان» مستند و فني بوده، در ادامه نيز به ترتيب به تمام موارد مطرح شده در جوابيه مترو پاسخ داده مي‌شود:
الف) بر‌خلاف اساسنامه شركت مترو كه هرگونه اقدام و دستور مبني بر كاهش راهبر هر قطار و حتي جا‌به‌جايي آنها در كابين را امري خارج از اختيارات مديريت داخلي مترو مي‌داند، در آخرين ويرايش روش‌هاي اجرايي قطارهاي داخل شهري در مورخه 06/۱۱/۹۶، حذف راهبر REAR به صراحت قيد شده و حركت قطار با يك راهبر امري عادي و قانوني به حساب آمده است. (‌بند 8- 4- 1 و بند 8- 4- 2). مضاف بر اينكه حذف راهبر از مترو اختصاصي به خط حومه نداشته و از سال گذشته در خطوط داخل شهري نيز اجرا شده كه مستندات آن در اختيار روزنامه قرار دارد. معلوم نيست چرا شركت مترو به صراحت اين مطلب مستند و به وقوع پيوسته را بر‌خلاف واقع تكذيب مي‌كند؟!
ب) يكي از اصول ابتدايي گزارش خبري اين است كه در انتخاب عكس به موضوع مطلب توجه مي‌كند. موضوع مطلب منتشره «جوان» هم تذكر نسبت به مخاطرات احتمالي و جدي و بازي با جان مردم در اثر حذف راهبر از مترو است و عكس انتخاب شده هم مرتبط با همين موضوع (حادثه در مترو) است. در هيچ كجاي گزارش ادعا نشده كه عكس مربوط به متروي تهران است.
ج) پايش و بررسي حضور دو نفر در كابين MASTER توسط چه كساني صورت گرفته و چه مدتي براي پايش طرح، زمان صرف شده است و اكنون نتايج آن كجاست؟! طبق بررسي‌هاي مستند و ميداني «جوان» نه‌تنها اين موضوع از صحت برخوردار نيست، بلكه راهبران مترو هم مخالفت خود را با اين قضيه ابراز كرده‌اند. ضمن اينكه بند «ج» جوابيه مترو با بند «الف» آن در تناقض است؛ پذيرش بند «الف» جوابيه مترو به معناي نقض بند «ج» همان جوابيه است و بالعكس.
د) با توجه به ضعف سيستم كنترل و ايمني در قطارهاي خط پنج و عدم نظارت ATP بر آنها چندين‌بار پيش آمده قسمتي از بدن مسافر در ميان در گير كرده و سيستم امنيتي قطار متوجه آن نشده است. مورد اخير آن به شماره سند 675. . . 6 (شماره كامل و سند در دفتر روزنامه محفوظ است) در اسفند96 اتفاق افتاد و در اين قضيه ناگوار با توجه به تغييرات شخصي و ابلاغ شده راجع به نحوه راهبري مترو متصدي خدمات مسافري هم متوجه حادثه نشد يا مثال بعدي كشيده شدن مسافر در خط دو در ماه‌هاي پاياني سال 96 بود كه مأمور سكو از دكمه ESB استفاده نكرد و منجر به آسيب مسافر شد. باز و بسته شدن درب قطار در حال حركت كه فيلم آن در شبكه‌هاي اجتماعي نيز دست به دست شد و مثال‌هاي اينچنيني فراوان است كه البته از سيستم گزارش‌هاي شركت مترو هم قابل استخراج است. همه اين مخاطرات به دليل تغييراتي است كه گزارش «جوان» هشدار آن را داده بود؛ هشداري كه هدف آن حفاظت از جان شهروندان و مسافران مترو است.
ه) طي نامه‌اي در اتوماسيون اداري بيش از ۲۰ مورد نقص ايمني و اشكالات عدم حضور راهبر در كابين SLAVE به مدير خط ارسال شده است و ليكن طبق پيگيري‌هاي «جوان» و مستندات موجود يك جواب منطقي و مستدل داده نشده است؛ يكي از آنها افت ولتاژ باتري است. سؤال كارشناسي اين است، آيا در كابين MASTER سيستم كنترل شارژ لكوموتيو SLAVEوجود دارد؟‌! ندارد‌! هر چند كه بنا بر ادعاي مطرح شده با افت ولتاژ باتري، قطار متوقف مي‌شود، اما اين قطار واقعاً كي و كجا متوقف مي‌شود؟! در ميان تونل تاريك و بي‌دفاع مترو متوقف مي‌شود‌! نكته ظريف و قابل اعتنا اين است كه راهبر جهت رفع اين اشكال چگونه، از كجا و با چه تجهيزي مسير ناهموار و احياناً تاريك و شرايط نامساعد جوي يا واگن‌هاي انبوه از مسافر و ناراضي، مسير SLAVE را طي كند و به كابين معيوب انتها برسد؟!
با توجه به تجارب قبلي وقوع اين اتفاق و زمينگير شدن قطار مثلاً در خروجي وردآورد، مسافران به دليل نارضايتي و زمان بر بودن پروسه تك لكوموتيو كردن با كشيدن دستگيره خروج اضطراري از قطار پياده شده و در حريم ريل قرار گرفتند و تهديد جدي براي سلامتي آنها به وجود آمد و همچنين منجر به اختلال بسيار و كاهش سير ايمن قطارهاي ديگر شد. در ضمن در صورت افت ولتاژ باتري در كابين master مطابق اصول ابلاغي و فني امكان ادامه مسير وجود ندارد و دستورالعمل تخليه مسافري اجرا مي‌شود.
و) بر خلاف ادعاي مطرح شده در جوابيه مترو، قطارهاي2TMو TM1 تجهيزات اطلاع‌رساني از سوي مسافران به راهبران قطارها و همچنين دوربين‌هاي نظارتي در داخل واگن‌ها را ندارند و در اكثر قطارهاي TM3 تجهيزات مربوطه خراب است. گواه اين مطلب وجود گزارش‌هاي مكرر از سوي راهبران و همچنين تست ميداني و رندوم از قطارهاست كه ظاهراً مديريت مترو به اين همه مخاطرات جاني وقعي نمي‌نهد.
ز) مطابق با صورت جلسه‌هاي سال 89، ساعت ورود و خروج راهبران با توافق دو‌طرفه و عطف به اهميت و حساسيت شغلي راهبران اجرايي شد. اشاره به ضرايب مثبت و ارتقاي كاري راهبران، طنز تلخي است كه وفق پيگيري‌هاي «جوان» در اين چند ساله موضوع گمشده راهبران بوده است. گواه موضوع فراخوان‌هاي مكرر داخلي براي حضور در شغل راهبري بود كه عملاً به جز افراد اندكي به علت سختي شغل حاضر به قبول آن نشدند. اگر از موارد ديگري چون عدم اجراي مفاد مشاغل سخت و زيان‌آور، اجراي طرح مصوب شده نظام ارشديت، پيگيري و اعلام نتايج بررسي آسيب‌هاي شغلي HSE (غده‌هاي بدن راهبران)، توجه به تجهيزات ارگونومي و ايمني راهبران و نيز عدم تجهيز قطارهاي TM1 به سيستم گرمايش و سرمايش مناسب، عدم اجراي ارتقاي گروه شغلي راهبران به گروه ۱۴ بگذريم، اكنون نيز با اجراي حضور دو نفر در كابين MASTER عملاً فشار كاري و استرس راهبران افزوده مي‌شود، زيرا بايد وظايف SLAVE نيز توسط كمك راهبر MASTER انجام گيرد كه اين تحميل اجباري موجب كاهش راندمان كاري و بروز خطاهاي بيشتر خواهد شد.
ح) اگر ادعاي مطرح شده در بند «ح» جوابيه مترو صحيح است، پس چرا به‌عنوان يك نمونه لوحه اعزام خط پنج جهت تحت فشار گذاشتن راهبران تغيير كرده و جايگاه قرار گرفتن آنها در كابين به صورت مبهم و نامشخص پردازش مي‌شود‌؟! اقدامي كه باعث سردرگمي راهبران در تشخيص حضور در كابين SLAVE و MASTER مي‌شود و احياناً در صورت بروز اتفاق و سانحه مشكلات حقوقي به بار خواهد آورد. همچنين گفته شده است كه سازمان‌هاي نظارتي مداوم بر اجراي طرح‌ها نظارت مي‌كنند. سؤال اين است كه چرا اجراي طرح 3 به 2 پس از هشت سال بر خلاف دستورالعمل‌ها به اداره كار ارجاع نشده است؟! از وضعيت لوحه اعزام ساير خطوط درون‌شهري و نيز توضيح بيشتر راجع به راهبران ساير خطوط هم كه عجالتاً به دليل اطاله مطلب بگذريم.
گزارش مبتني بر اطلاعات خاص و پيگيري ميداني «جوان»، استنادات و مدارك فني بسيار ديگري هم دارد كه در صورت لزوم منتشر خواهد شد. تيتر و گزارش انذاري اين روزنامه به دليل پيشگيري از حوادث احتمالي است كه با نگاه سياسي – مالي مديريت مترو ممكن است گريبانگير سلامت و جان شهروندان شود؛ آن هم در مترويي كه روزانه چند ميليون مسافر جابه‌جا مي‌كند و يك حادثه كوچك ممكن است تلفات بسياري به جاي بگذارد. انتظار مي‌رفت مسئولان مترو پس از انتشار گزارش مستند «جوان» از آن استقبال و رويه غيركارشناسي خود را اصلاح كنند، نه اينكه در جوابيه مطالبي را بر‌خلاف واقع مكتوب كنند.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
کاملا درست و صحیح است مطالب بالا.
و اضافه کنید که الان یکسال است راهبر گرفته بدون قراداد و حقوق ماهی ۱.۲۰۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
سلام
من از راهبران مترو تهران هستم و لازم است اولا مراتب تشکر خودم و همکارانم و از ارایه این مطالب اعلام کنم. در صمن با توجه به تجربه کاری۱۴ ساله خود در این شعل خطیر تمامی مطالب مطروحه توسط روزنامه شما را کاملا تایید میکنم.
همانطور که در مطلب شما هم دکر شد مسائلی که باعث به خطر افتادن ایمنی مسافرین عزیز میشد را طی نامه ای به مدیران خط اعلام کردیم که جوابیه ای که از سمت مدیریت داده شد این بود که تمام این مخاطرات را میپدیریم. یعنی کوچکترین اهمیتی برای جون مردم قائل نمیشن. مدیریت خط ... اقای ش با جناب ... مدیر عامل مترو دوستی دیرینه ای دارند و اینگونه بدون کوچکترین اهمیتی برای جان مردم هر کار غیر کارشناسی را بدون دلهره میخواهند اجرا کنند.
در بند ز جوابیه شرکت بهره برداری در رابطه با پرداخت بجا و کامل حقوق کارکنان صحبت شده. بنده اعلام میکنم که شرکت حتی به صورتجلسه های خود در رابطه با کارکنان متعهد نیست و حتی حق بیمه شرکت تامین اجتماعی کارکنان خود را با ماهها تاخیر و عناوین شغلی کارکنان بخصوص راهبران را به عنوان کارگر ساده پرداخت میکند که خود موجب مشکلاتی برای همکارانم شده. حال از عدم پرداخت حق بیمه تکمیلی به بیمه ها و عدم پرداخت پول به صندوقهای تعاونی کارکنان ماههاست که شونه خالی میکنه و پولهایی که از حقوق کارکنان کم میکند را به مبادی پرداخت نمیکند و نزد خود نگه میدارد.
اراس پاسدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
بنده یک راهبر مترو تهران میباشم با تشکر از گزارش کامل میدانی با اطلاعات فنی عالی و بدون ایراد و اشکال .
متاسفانه رویه جدید مدیران ارشد مترو و وعده های سر خرمن عدم پرداخت پاداش ها بن ها سبد های کالا که تحویل مترو شده ولی تحویل پرسنل هرگز ،فیش های حقوقی که در دسترس نیست ،و حساسیت شغلی که شامل حال یا حامل شال اکثر کارکنان واحد های دیگر شده است ولی راهبران را نشده است (جدا و واقعی بدون شوخی) اکنون اعتماد را در میان راهبران قطار به مدیریت از بین برده است متاسفانه راهبران بازوی حرکتی سیستم در خط اول همیشه با برخوردهای قهری بد بینی و کج اندیشی مواجه شده اند وجدیدا شایعه برخورد با راهبرانی که تاخیر یا کنسلی دارند در ادارات امنیتی و اطلاعاتی استرس جدیدی بر راهبران تحمیل کرده است
راهبر قطار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
عالی بود، امیدوارم مديران مترو به راه راست هدایت شوند
پاسخ ها
محمد
| United Kingdom
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
سلام
چطور میتونم با شما در ارتباط باشم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
انتصابات رفاقتی یعنی همین نتیجه.
راهبر قطار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
با سلام :
آنچه را که امروز مدیران ارشد بعنوان کارفرما و در جهت کاهش هزینه های این شرکت خدمات عمومی انجام می دهند ، بسیار پرخطر است . امیدوارم مدیران فعلی این شرکت که در طی سالهای ۸۷ و ۸۸ نیز سعی در کاهش هزینه مخصوصا از جانب شغل راهبری داشتنددر تصمیماتشان تجدید نظر کرده ، و جلوی قراردادهای نامشخص و کلان را گرفته . ریخت و پاش های شرکت در زمینه بیمه ی تکمیلی ، پاداش های داخلی مدیران و .... به وضوح مسخص است . لطفا در این زمینه ها اقدام نمایید .
ضمنا قطار های متروی تهران جز قطار های سنگین راه آهن شهری بوده و لزوم راهبر اصلی و کمکی در هر دو کابین طبق استاندارد های بین المللی الزامی است .
پرسنل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
کاش بیش از هرچیزی به سفر ایمن خانواده مردم عزیزمان فکر کنند !!
راهبر قطار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
مطالب گفته شده واقعیت دارد و بی تفاوت بودن به این مسایل
خسارت های سنگین جبران ناپذیری خواهد داشت.
نمونه بارز قطار گرمسار سمنان
راهبر قطار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
با سلام و عرض ادب
آنچه مشخص است این موضوع می باشد که قطارهای مترو تهران به صورت دو کابینه طراحی شده و قابلیت کنترل از هر دو کابین را دارند یعنی اگر یک کابین head و کابین دیگر rear باشد از کابین rear هم میشود قطار رو کنترل کرد
هدف آقایون حذف راهبر رییر می باشد به قول خودشان می خواهند کاهش هزینه بکنند به چه قیمتی؟!!!
اول اینکه اون کشوری که این قطارو طراحی کرده حتما عقلشان نمی رسیده دو کابینه ساخته
دوم اینکه بارهای با اتفاق افتاده که مسافر لای درب قطار گیر کرده و قطار مسافر رو روی سکو کشیده این راهبر rear بوده که قطارو متوقف کرده
سوم اینکه یک نفر دومی حتما تو قطار باید باشد تا مواقع بحرانی هدایت قطارو به عهده بگیره (ازجمله مریض شدن راهبر اصلی که زیاد اتفاق می افتد و ....)
و خیلی موارد دیگر...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
با تشکر از گزارش مفید شما من راهبر مترو هستم یازده سال سابقه دارم ،این کارشون مثلا برای کاهش هزینه هست،در صورتی که تو ساختمان چهار راه... به دلیل ازدحام بیش از حد کارمند که اکثر اوقات یا چرت میزنن یا توی طبقات وقت تلف میکنن هزینه های سنگین بیت‌المال حیف میشه،بعد میان به نیروهای متخصص راهبر
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
با تشکر
لطفا و خواهشا پیگیری بفرمایید که چرا خط هفت بعد ماها از راه اندازی آزمایشی تعطیل شده و وارد سرویس دهی نمیشود،
این با اذحام بسیار زیاد در سایر خصوط شده، و گاها مسافران مثل خود اینجانب مجبور هستم چندبار بی جهت خط عوض کنم ....
بنظرم امروز و با این مشکلات ترافیک آلودگی هوا مترو مسئله بسیار بسیار مهمی برای پایتخت است ....
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
با تشکر
لطفا و خواهشا پیگیری بفرمایید که چرا خط هفت بعد ماها از راه اندازی آزمایشی تعطیل شده و وارد سرویس دهی نمیشود،
این با اذحام بسیار زیاد در سایر خصوط شده، و گاها مسافران مثل خود اینجانب مجبور هستم چندبار بی جهت خط عوض کنم ....
بنظرم امروز و با این مشکلات ترافیک آلودگی هوا مترو مسئله بسیار بسیار مهمی برای پایتخت است ....
راهبر مترو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
در خصوص اجراي طرح خالي ماندن كابين slave نظرات كارشناسان خبره و آگاه خط پنج و همچنين رئيس و سرپرست خط به هيچ وجه اهميت داده نشده است.
حال سوال اين است كارشناساني كه طرح خالي بون كابين slave را تأييد كرده‌اند كجا بوده و سمت آنان چيست؟
هدف از حضور راهبر slave در كابين master احياي نقش كمك راهبر master بوده همچنان كه خود شما آن را بيان كرده‌ايد. سوال اينجاست پس با چه پشتوانه علمي و فني و كارشناسي در سال 89 اقدام به حذف اين سمت كرديد؟ دلیل اصلی آن صرفه جویی اقتصادی بود و مستندات لازم و موجود گواه اين موضوع مي‌باشند.
مطلب بعدي دیگر تغییر جایگاه تجهيزات و افزايش ايمني در زمان حذف راهبر كمكي در سال 89 شرط لازم و اساسي بود و لكن تا به امروز كه اين امر محقق نشده و همچنین در سوانحي كه براي راهبران به علت حذف اين نقش به وجود آمد، هميشه ایشان مورد مواخذه و تنبیه قرار گرفتند.
طرحي كه خودتان اجرا كرديد و ادعاي كار كارشناسي در آن بسيار بالا بود، حال به خطا بودن آن علی رغم اصرار راهبران بر عدم اجرای آن در سال مذکور پی برده اید.
اگر براي وجود اين سمت ضرورت هايي وجود داشت، پس دليل حذف آن چه بود؟
اگر درجهت تصحيح خطاي انجام شده در سال 89 هستيد، آن را باخالي گذاشتن كابين slave اصلاح نفرماييد و جان بيش از 4 هزار نفر مسافر حاضر در قطار را با روش آزمون و خطا به خطر نيندازيد!
لازم به يادآوري است كه در شهريور 96 كتابي به نام مقررات جامع بهره‌برداري به عنوان سند بالادستي و قابل اتكا و با صرف وقت و هزينه بسيار و تأييد بيش از 20 نفر از مديران ارشد شركت و كارشناسان مربوطه تأليف و در دسترس قرار گرفت. در اين كتاب حضور یک راهبر گواهينامه‌دار و واجد شرايط در هر كابين به صراحت اشاره شده است و خالي بودن كابين slave مطرح نيست. حال با كدامين معيار و ملاكي شما از حذف راهبر كابين slave و یا جا به جایی او به کابین master و يا حذف راهبر rear در قطارهای داخل شهری صحبت مي‌كنيد. با توجه به لزوم رعایت موارد ایمنی و حفظ جان میلیونها مسافر و با توجه به اساسنامه شرکت مترو هرگونه اقدام و دستور مبنی بر کاهش راهبر هر قطار و حتی جا به جایی آنها در کابین امری خارج از اختیارات مدیریت داخلی مترو بود و ارگانهای مرتبط خارج از مترو امکان بررسی و تصویب و یا عدم تصویب طرحهای مهم اینچنینی را با در نظر گرفتن همه شرایط لازم دارند.
در ضمن با اجراي حضور دو نفر در كابين master عملاً فشار كاري و استرس راهبران افزوده مي‌شود زيرا بايد وظايف slave نيز توسط كمك راهبر master انجام گيرد كه اين تحميل اجباري موجب افت راندمان كاري و دقت او و نیز تحلیل سلامت او را در پي دارد.
علي رغم درخواست‌هاي مكرر راهبران جهت ديدار و برگزاري جلسات با مدير خط و همچنين معاونت و مديريت عامل جهت بررسي موضوع هيچ پاسخ مثبتي داده نشده است.
در ضمن نامه‌هاي ارسالي از سوي راهبران از كارتابل مديريت خارج نشده و در آنجا مسكوت مانده است.
به نظر مي‌رسد يك انقطاع سازماني بين مديريت كل با پرسنل صورت گرفته و گزارش‌ها و مطالب به درستي منتقل نمي‌شود كه البته اين هم ضعف مديريتي محسوب می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار