کد خبر: 901624
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
سعید جلیلی:

مسئول سابق تيم مذاكره كننده هسته‌اي گفت: بايد تجارب گذشته ثبت شود تا خطاها تكرار نشود، ثمره برجام عدم اعتماد به امريكا است، تحليل صحيح از رفتار آنها در برجام مانع تكرار تجربه‌هاي تلخ مي‌شود.
به گزارش مهر، سعيد جليلي، مسئول سابق تيم مذاكره كننده هسته‌اي كشورمان در ديدار با جمعي از دانشمندان هسته‌اي و خانواده شهداي هسته‌اي گفت: در دو دهه گذشته «دانش هسته‌اي» توانست حقيقت مفهوم «العلم سلطان» را به ما نشان دهد. وي افزود: در طول مذاكرات هسته‌اي از نزديك شاهد بودم كه دانش هسته‌اي چگونه براي كشور توليد اقتدار كرد و در سال ۸۷ توانست شش قدرت بزرگ جهاني را به پاي ميز مذاكره با جمهوري اسلامي ايران بكشاند.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: در آن برهه امريكايي‌ها اعلام كرده بودند تا وقتي ايران به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عمل نكند پاي ميز مذاكره نخواهند آمد اما وقتي روند پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران را مشاهده كردند از ادعاي خود عقب نشيني كرده و در مذاكرات ۱+۵ با ايران حاضر شدند. جليلي با تأكيد بر اينكه اين اقتدار ناشي از تلاش‌هاي دانشمندان و شهداي هسته‌اي كشور بود، گفت: دانش هسته‌اي در اين سال‌ها خط مقدم دفاع از حقوق ملت ايران بود.
‌جليلي اظهار داشت: نگراني اصلي دشمنان از اين بود كه ما نمي‌خواستيم پيشرفت كشور را به ميزان رضايت آنها محدود كنيم و تمام پيشرفت‌هاي اين سال‌ها ناشي از زحمات شما دانشمندان هسته‌اي به ويژه شهداي هسته‌اي بود كه براي كشور توليد قدرت و اقتدار كرديد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: اينكه ۱+۵ در برهه‌هاي متعدد از جمله حد فاصل مذاكرات ژنو ۲ در سال ۸۸ و ژنو ۳ در سال ۸۹ از مطالبه ناحق خود درباره ميزان غني سازي ايران عقب نشيني و تنازل كرد به خاطر تلاش‌هاي شهداي هسته‌اي و دانشمندان ايران بود. وي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: بايد براي دفاع از حقوق كشور به صورت «جبهه اي» و همه جانبه در ابعاد علمي، حقوقي، اقتصادي، سياسي و رسانه‌اي عمل كرد.
جليلي گفت: يك بعد مهم در اين باره لزوم اقناع افكار عمومي پيرامون اهميت دانش هسته‌اي است و بايد در عرصه رسانه‌اي بگونه‌اي عمل شود كه مردم توجيه شوند فوايد دانش هسته‌اي در جهت افزايش رفاه و اقتصاد كشور خواهد بود نه آنكه رسانه‌هاي استكباري اين موضوع را به غلط به عنوان ريشه بسياري از مشكلات معرفي كنند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: بايد تجارب گذشته ثبت شود تا خطاها تكرار نشود. ثمره برجام، بي فرجام بودن اعتماد به امريكاست.
جليلي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه هر چهار شهيد هسته‌اي در داخل كشور درس خوانده بودند و توانسته بودند با اتكا به دانش درون و ايمان خود چنين اقتداري را براي كشور به وجود آورند، گفت: مهم‌ترين فايده برجام براي كشور روشن شدن منطق بي اعتمادي به امريكا بود. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: امروز خود آژانس انرژي اتمي نيز به صراحت بيان مي‌كند ايران اقداماتي فراتر از تعهداتش در برجام را اجرا كرده ولي طرف مقابل به تعهداتش عمل نمي‌كند و بارها برجام را نقض كرده است. وي افزود: مسئولان مربوط در كشور نيز بارها اذعان كرده‌اند كه در برابر اجراي كامل برجام از سوي ايران طرف مقابل روح و جسم برجام را نقض كرده بنابراين بايد رفتارهاي دشمن براي افكار عمومي صادقانه و صحيح توصيف شود. وي گفت: قدرت ما پشتيباني مردم است و مردم بايد از رفتار دشمن تحليل و توصيف صحيح داشته باشند. اگر براي مردم توصيف صادقانه و درستي از رفتار طرف مقابل ارائه شود آن گاه با پشتيباني مردم مي‌توان با قدرت در برابر تمام بدعهدي‌ها ايستاد و امريكا هم متوجه هزينه‌هاي سنگين رفتارهاي غلط خود خواهد شد. وي در پايان خاطرنشان كرد: تحليل صحيح از رفتارهاي امريكا در برجام مانع تكرار تجربه‌هاي تلخ خواهد شد، بدتر از تحريم‌هاي فلج كننده تحليل‌هاي فلج كننده است و در صورتي كه افكار عمومي به تحليل درست و صحيح از بدعهدي‌هاي دشمن در تجربه برجام برسد، كشور با قدرت و شتاب بيشتر به پيشرفت‌هاي خود ادامه خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار