کد خبر: 901444
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام فقط متعلق به امریکا نیست که هر تصمیمی بخواهد بگیرد، گفت: توافق هسته‌ای متعلق به جامعه بین‌المللی و همه کشور‌‌‌‌‌هایی است که مذاکره کردند.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با ذکر این نکته که برجام توافق مهمی بود که روسیه یکی از طرف‌های قوی آن بود، عنوان کرد: همانقدر که برجام به ایران متعلق است، به روسیه و به بقیه اعضای 1+5 متعلق است. برجام برای دولت امریکا نیست که هر تصمیمی بخواهد بگیرد، برجام متعلق به جامعه بین‌الملل و همه کشور‌‌‌‌‌هایی است که مذاکره کردند. با وجود این سخنان عراقچی در حالی است که امریکایی‌‌‌‌‌ها فعلاً در مسیر دو منظوره انجماد برجام-لغو برجام تا 22 اردیبهشت (موعد امضای معافیت‌های تحریمی امریکا علیه ایران) هرچه در توان دارند برای انجماد این توافق و بی بهره نگه داشتن ایران از معدود امتیازات آن انجام می‌دهند. در آخرین اقدام از این دست معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی امریکا ضمن استقبال از تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم ایران، در خصوص تجارت با ایران هشدار داد. واشنگتن روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه (دیروز) ضمن استقبال از گزارشاتی مبنی بر اقدامات اتحادیه اروپا در بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران، اعلام کرد که همچنان خطراتی برای آنهایی که به دنبال تجارت با جمهوری اسلامی ایران هستند، وجود دارد. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، «سیگال مندلکر» معاون خزانه‌داری امریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی تصریح کرد: «همچنان خطراتی در خصوص تجارت (با ایران) وجود دارد زیرا ایران هنوز سیستم خود را اصلاح نکرده است.» وی که در لندن سخنرانی می‌کرد بار دیگر همچون دیگر مقامات امریکایی مدعی شد که ایران بودجه خود را صرف حمایت از گروه‌‌‌‌‌هایی چون حزب‌الله و حماس و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه می‌کند و بنابراین هیچ شفافیتی در سیستم بانکداری ایران وجود ندارد. مندلکر ادامه داد: «بار مسئولیت بر دوش ایران است و ما همچنان بر خطرات تجارت با این کشور تأکید می‌کنیم زیرا آنها اقداماتی را که وعده داده بودند، انجام ندادند.»

اروپا به دنبال حفظ برجام !

مدیر اجرایی شبکه خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا با ابراز امیدواری در حل مشکلات موجود در موضوع برجام گفت: اروپا به دنبال روش‌‌‌‌‌‌هایی برای حفظ برجام است و در این زمینه تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد. «تارجا گروندی» که به ایران سفر کرده است روز- سه‌شنبه- با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار اظهار داشت: تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در زمینه تجاری با اروپا منافع مشترک دارد هرچند آنگونه که باید از منافع این توافق بهره‌مند نشده است. مدیر اجرایی شبکه خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا ضمن ابراز امیدواری از شکوفایی روابط اقتصادی و تجاری ایران و امریکا تأکید کرد: حفظ برجام به نفع همه خواهد بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری امریکا برای نقض تعهدات برجام و خروج از این توافق اشاره کرد و گفت: در صورت خروج کنگره امریکا از توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران انگیزه‌ای برای ادامه راه نخواهد داشت و جهان می‌فهمد که توانمندی ایران برای حرکت در این مسیر بیش از توانمندی قبل از توافق است. بروجردی یادآور شد: ایران علاوه بر پایبندی به معاهده ان‌پی‌تی دارای پشتوانه فتوای رهبر معظم انقلاب در عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است. وی خاطرنشان کرد: اصل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با بمب هسته‌ای اصلی پایدار و خط قرمز پررنگ ما است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: قطار فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق متوقف نشده و همه شرایط در ایران برای حرکتی پرشتاب در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای منهای بمب اتمی مهیا است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به نقش اروپا نسبت به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: انتظار از اروپا، اروپای توانمند در مقابل زیاده‌خواهی‌‌‌‌‌‌ها و هنجارشکنی‌‌‌‌‌‌ها نسبت به توافق بین‌المللی برجام است.

دیدار امریکا و اروپا درباره‌ برجام

رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌‌‌‌‌‌ها از برگزاری نشست میان امریکا و کشورهای اروپایی طرف برجام برای گفت‌وگو درباره‌ این توافق طی روزهای آینده خبر داد. مارک دوبوویتز، رئیس اندیشکده امریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌‌‌‌‌‌ها با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: نشست‌های مهمی میان امریکا و گروه 3 ( انگلیس، فرانسه و آلمان ) در هفته جاری در واشنگتن برای رایزنی درباره‌ توافق هسته‌ای با ایران برگزار می‌شود. وی در ادامه نوشت: این فرصتی است تا اختلافات باقی‌مانده برای یک اصلاح واقعی (درباره‌ توافق هسته‌ای) پیش از ضرب‌الاجل 12مه حل و فصل شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پیش از این به کشورهای اروپایی هشدار داد که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌داند را اصلاح نکنند واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار