کد خبر: 901418
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
حرف درمانی رئیس بورس برای حفظ نقدینگی در بازار سرمایه
كوتاهي در رشد بازار 50 ساله سرمايه در ايران هزينه‌هاي زيادي را به اقتصاد تحميل كرده است، اين در حالي است كه با وجود بورس، اما بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي با چالش تأمين مالي و سرمايه روبه‌رو هستند.

كوتاهي در رشد بازار 50 ساله سرمايه در ايران هزينه‌هاي زيادي را به اقتصاد تحميل كرده است، اين در حالي است كه با وجود بورس، اما بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي با چالش تأمين مالي و سرمايه روبه‌رو هستند. در همين رابطه رئيس سازمان بورس گفت: در بازار سرمايه براي حمايت از كالاي ايراني بايد نرخ تأمين مالي توليد‌كنندگان داخل كشور را با انتشار اوراقي كه نرخ آنها بهتر از تسهيلات بانكي است، مورد توجه قرار داد.
به گزارش «جوان» بسته‌هايي كه تاكنون براي مهار نقدينگي در جامعه طراحي شده، عمدتاً بسته‌هاي پولي بوده است و كمتر بسته‌اي مربوط به بازار سرمايه براي هدايت نقدينگي به مسير تقويت توليد ملي طراحي شده است.
حال بسياري از كارشناسان اقتصادي به ضعف اطلاعاتي مديران تصميم‌گير در رابطه با كنترل نقدينگي اشاره دارند و بر اين باورند كه تصميم‌گيران كلان اقتصادي در دولت بايد بازار سرمايه را به محلي براي جذب نقدينگي تبديل كنند تا در اثر تأمين مالي شركت‌ها توليد تقويت شده و سپس از محل سود شركت‌ها سهامدار نيز انتفاع ببرد، نه اينكه با تغيير نرخ‌هاي سود و ارز بر سر راه توليد مانعي هم درست كنيم. براي اشاره به ضعف بازار سرمايه ايران همين بس كه سهم بازار سرمايه در تأمين مالي اقتصاد زير 10درصد است و عمده تأمين مالي بر عهده بانك‌ها مي‌باشد كه تأمين مالي‌ شركت‌هاي بزرگ از محل بانك هم مفاسد اقتصادي متعددي ايجاد كرده و هم اينكه معوقات كلاني را براي نظام بانكي پديد آورده و دارايي‌هاي مردم را در خطر و ريسك قرار داده است.
در همين رابطه رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مقررات‌زدايي در رأس فعاليت‌هاي سازمان بورس قرار گرفته و اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا نيز در صورت موافقت شوراي عالي بورس صورت خواهد گرفت.
رئيس سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس گفت: در بازار سرمايه براي حمايت از كالاي ايراني بايد نرخ تأمين مالي توليد‌كنندگان داخل كشور را با انتشار اوراقي كه نرخ آنها بهتر از تسهيلات بانكي است، مورد توجه قرار داد.
وي گفت: بر اين اساس امسال سازمان بورس بنا دارد براي توليد‌كننده‌هاي بخش خصوصي از طريق تأمين مالي و افزايش وزن آن نسبت به تأمين مالي دولت اقدام‌هاي مؤثري را ترتيب دهد. اين موضوع در نهايت به دولت نيز كمك مي‌كند، چون لازم به حضور آن در همه بخش‌هاي اقتصاد نخواهد بود.
شاپور محمدي دومين اقدام براي حمايت از كالاي ايراني را تلاش براي تداوم و رشد سودآوري شركت‌هاي بورسي به‌عنوان شركت‌هاي شفاف كشور عنوان كرد و افزود: بايد سياست‌هايي كه در كشور اتخاذ و گرفته مي‌شود به گونه‌ای باشد که چنين شركت‌ها و واحدهاي اقتصادي‌‌اي دچار آسيب و خسارت نشوند و از سودآوري آنها صيانت شود.
به گفته وي وقتي شركت‌هاي بورسي سودآوري خوبي داشته باشند، مي‌توانند قيمت‌ها و كيفيت محصولات خود را به‌گونه‌‌اي تنظيم كنند كه خريد كالاي ايراني توجيح بيشتري داشته باشد. كالاهايي كه همگن بوده و عرضه آنها در بورس كالا بايد با جديت دنبال شود و كمك كرد كه بدون واسطه بتوانند به خريداران دست پيدا كنند.
رئيس سازمان بورس در برابر اين پرسش خبرنگار فارس مبني بر اينكه در شرايط التهاب بازار ارز و سكه چه تمهيداتي انديشيده شده كه پول‌هاي پارك شده و نقدينگي در گردش بازار سرمايه از بورس خارج نشود، پاسخ داد: بحث سودآور شدن شركت‌هاي بورسي و تقويت سودآوري شركت‌ها اصلي‌ترين اقدامي است كه سازمان بورس و كمك همه‌جانبه آن را نياز دارد. به باور محمدي بخش صنعت كشور بايد به توليد‌كننده‌ها كمك كند و سازمان بورس نيز با شفافيت بيشتر و كمك به تأمين مالي آنها و ارتقاي تكنولوژي و بهره‌وري به اين واحدها ياري خواهد رساند. وي افزود: در بازار سرمايه بايد اوراقي وجود داشته باشد كه علاوه بر جذابيت باعث نگه داشتن پول‌ها در اين بازار شود. اگر سهام بازدهي و رشد داشته باشد، به‌طور طبيعي كمك مي‌كند كه نقدينگي در اين بازار بماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار