کد خبر: 901260
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
پازل شیمیایی امریکا را رژیم صهیونیستی با حمله به پایگاه «تی‌فور» تکمیل کرد
روسیه از اسرائیل توضیح خواست

تنها چند ساعت بعد از تهدید سوریه از سوی ترامپ، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یك پایگاه نظامی در نزدیكی حمص را هدف قرار دادند؛ حمله‌ای که با هش دار بی‌سابقه مسکو به تل‌آویو روبه‌رو شد. روسیه برای اولین بار اسرائیل را مسئول حمله به پایگاه سوری خواند و تأكید كرد كه حق پاسخ برای دمشق محفوظ است. ناظران صهیونیستی واكنش مسکو را بی‌سابقه خوانده و گفته‌اند كه اقدام تل‌آویو ممكن است عواقب جدی داشته باشد.
وزرات دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که دو جنگنده صهیونیستی از حریم هوایی لبنان پایگاه هوایی تی‌فور (T-4)سوریه را هدف قرار دادند. بنابر اعلام وزرات دفاع روسیه، پدافند هوایی ارتش سوریه پنج موشک شلیک شده را منهدم کرد و پنج موشک نیز به غرب پایگاه هوایی تی‌فور اصابت کرده است. فرودگاه نظامی «تیاس‌» معروف به فرودگاه «تی‌فور‌» بزرگ‌ترین فرودگاه نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی این کشور به شمار می‌رود که در استان حمص و در 60 کیلومتری شهر تاریخی تدمر واقع شده است. این فرودگاه نقش مهمی در مبارزه با داعش دارد و رژیم صهیونیستی پیش از این نیز آن را هدف قرار داده بود. منابع غیر رسمی تأیید کردند در جریان حمله رژیم صهیونیستی دو ایرانی نیز شهید شده‌اند. برخی منابع تعداد کل تلفات را 14 نفر اعلام کردند که عمدتاً از ارتش سوریه و احتمالاً حزب‌الله لبنان هستند.

حمله با بهانه شیمیایی

حملات رژیم صهیونیستی علیه یک پایگاه نظامی سوریه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد ایران، روسیه و سوریه مسئول حملات شیمیایی در دوما هستند و باید «هزینه بزرگی‌» بدهند. همچنین ترامپ با ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفت و بنابر بیانیه کاخ سفید دو طرف در این گفت‌وگو تأکید کرده‌اند پاسخ «مشترک و مستحکم» به حمله شیمیایی بدهند. همزمان سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان بدون اینکه منتظر تحقیقات شوند یا اینکه دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه کنند انگشت اتهام را به سوی دمشق نشانه رفتند. سوریه و روسیه اتهامات شیمیایی را جعلی خواندند که با هدف زمینه‌سازی برای دخالت نظامی در سوریه صورت می‌گیرد. مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه یک‌‌‌‌شنبه شب اعلام کرد، هیچ تسلیحات شیمیایی در محدوده شهر دوما در غوطه شرقی سوریه استفاده نشده و تمام اتهامات علیه دولت سوریه جعلی و ساختگی است. بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «یوری یوتوشنکو» فرمانده این مرکز روسی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تمام اتهاماتی که غرب علیه دمشق مطرح می‌کند، دروغی بیش نیست». وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی از قبل برنامه‌ریزی شده و دولت سوریه نسبت به آن هشدار داده بود. مسکو صریحاً به امریکا هشدار داد که نیروهای روسی در گوشه و کنار سوریه حضور دارند و هرگونه‌ حمله‌ای می‌تواند «عواقب بسیار سنگینی» داشته باشد. در حالی که در ابتدا رسانه‌های سوری گفتند حملات صورت گرفته از سوی امریکا بوده اما واشنگتن و پاریس هر نوع حمله نظامی را رد کردند و با بیانیه روسیه شکی باقی نماند که حمله را رژیم صهیونیستی انجام داده است. مقامات روسیه همچنین خواستار توضیح تل‌آویو شدند. «ولادیمیر جباروف‌» معاون اول رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه از مسئولان اسرائیلی خواست تا درباره دلایل حملات موشکی به این فرودگاه فوراً توضیح دهند. جباروف گفت: «ما باید بدانیم که اسرائیل با چه انگیزه‎ای به T-4حمله کرد و آیا تل‌آویو به تنهایی این تصمیم را گرفته بود؟ وی افزود: «روسیه از طریق وزارت خارجه و وزارت دفاع خود از اسرائیل خواست که درباره این تصمیم توضیح دهد.»
ناظران اسرائیلی مواضع روسیه را بی‌سابقه دانستند. مایکل هارویتز، تحلیلگر مسائل منطقه نوشت: مشخص کردن اسرائیل به عنوان عامل حمله هوایی به پایگاه تی‌فور به نوبه خود مهم و بی‌سابقه است. وی خاطر نشان کرد روسیه با عصبانیت خود به اسرائیل نشان می‌دهد که سیاست ابهام دیگر تمام شده و مربوط به گذشته می‌شود. در همین حال، روسیه اعلام کرد اسرائیل درباره این حمله به ما اطلاع نداده بود و از سوی دیگر منابع اسرائیلی تأیید کردند تل‌آویو واشنگتن را از قبل در جریان حمله گذاشته بود.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به حمله اسرائیل به فرودگاه «تی‌فور» اشاره کرد و گفت:‌«این تحولی بسیار خطرناک در وضعیت فعلی است. امیدوارم امریکا متوجه این موضوع باشد». این مقام روس خواستار تحقیق درباره حمله به فرودگاه تی‌فور حمص شد. لاوروف در خصوص تهدیدات امریکا به استفاده از گزینه نظامی در قبال سوریه گفت:« در ارتباط با هشدارهای مقامات دولت امریکا مبنی بر اینکه واشنگتن احتمال حمله به سوریه را بعید نمی‌داند، باید بگویم که شما می‌دانید که ارتش ما از قبل به این واکنش نشان داده است. ما تعهداتی در قبال سوریه داریم. تعهدات ما بر اساس توافقاتی است که با دولت قانونی و مشروع جمهوری عربی سوریه و به درخواست دولت وی که اتفاقاً کشور عضو سازمان ملل است، حاصل شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار