کد خبر: 901229
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
تأثير منفي افزايش قيمت ارز بر ادامه فعاليت مربيان و بازيکنان خارجي ‌
افزايش قيمت دلار به بالاي 6 هزار تومان، ورزش کشور را هم تحت تأثير قرار داده‌ به طوري که...
سعيد احمديان

افزايش قيمت دلار به بالاي 6 هزار تومان، ورزش کشور را هم تحت تأثير قرار داده‌ به طوري که با نوسان قيمت ارز خيلي از باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها در ماه‌هاي آينده با مشکلات چشمگيري روبه‌رو خواهند شد، از نگراني درباره تمديد قرارداد با بازيکنان و مربيان خارجي تا برگزاري‌‌ اردوهاي خارجي و اعزام‌ها به مسابقات بين‌المللي.
چند روزي است که در کشور همه نگاه‌ها به تابلوي صرافي‌هاي چهارراه استانبول تهران است، چشم‌هايي که لحظه به لحظه بالا رفتن قيمت دلار را رصد مي‌کند، افزايشي که نه تنها اقتصاد کشور، بلکه خيلي از ورزشي‌ها را هم نگران کرده است. نگراني از نوسان قيمت ارز در بازار داخلي که مي‌تواند برنامه‌هاي باشگاه‌ها و فدراسيون‌هاي مختلف را تحت تأثير قرار دهد و آن را دچار مشکل کند.

مصائب ارزي فوتبال

فوتبال با توجه به حضور مربيان، بازيکنان خارجي و اعزام‌هاي بين‌المللي متعدد در طول سال، يکي از رشته‌هايي است که به نظر مي‌رسد ضربه زيادي از بالا رفتن قيمت دلار مي‌خورد، به خصوص که در فوتبال ايران قرارداد خارجي‌ها به دلار بسته مي‌شود. نمونه بارز آن باشگاه استقلال است. در روزهايي که مسئولان آبي‌ها به دنبال چک و چانه زدن با وينفرد شفر مربي موفق‌شان براي امضاي قرارداد جديد هستند، افزايش قيمت دلار روندي صعودي پيدا کرده و در کمتر از چند روز 30 درصد افزايش يافته، رشد قيمتي که مديرعامل استقلال را نگران آينده نيمکت آبي‌پوشان کرده است. از يک طرف با توجه به نتايج فوق‌العاده مربي آلماني در استقلال کمتر کسي ترديدي براي ماندن شفر دارد، اما از آن سو بالا رفتن لحظه‌اي قيمت ارز باعث شده تا روز به روز هزينه تمديد قرارداد با اين مربي آلماني بالاتر برود و بودجه سنگين‌تري را نسبت به قبل از نوسان بازار ارز روي دوش باشگاه استقلال بيندازد.
دستمزد درخواستي مرد آلماني استقلال براي فصل آينده از 650 تا 800 هزار دلار متغير بوده، اما به تازگي رضا افتخاري مديرعامل باشگاه استقلال رقم 600 هزار دلار را براي دستمزد شفر عنوان کرده است، مبلغي که با دلار حداقل 6 هزار توماني، 3 ميليارد و 600 ميليون تومان براي باشگاه استقلال آب مي‌خورد و اين در شرايطي است که استقلالي‌ها در صورت عدم افزايش قيمت ارز مي‌توانستند زير 3 ميليارد با اين مربي براي ماندن به توافق برسند. شنيده‌ها حاكي از آن است كه وقتي استقلالي‌ها مدعي شده‌اند که گراني بيش از حد دلار مانع بالا بردن دستمزد وينفرد شفر شده است، سرمربي آلماني استقلال عنوان كرده كه او گناهي به خاطر گراني دلار در ايران ندارد و مربي حرفه‌اي است که بايد به اندازه کارکردش پول بگيرد. گفته مي‌شود شفر با توجه به کارنامه خوبش در استقلال، پيشنهادهاي خوبي از کشورهاي حاشيه خليج فارس دارد و شايد گراني دلار او را از تهران به آن سمت بکشاند. البته اين موضوع به طور قطع فدراسيون فوتبال، باشگاه پرسپوليس و باشگاه تراکتور را هم با توجه به مربيان خارجي تحت قراردادشان دچار مشکل خواهد کرد.
همچنين آينده حضور بازيکنان خارجي در ليگ ايران نيز با توجه به افزايش قيمت دلار مورد ترديد قرار گرفته است. در اين بين باز هم به نظر مي‌رسد باشگاه استقلال نسبت به بقيه تيم‌ها بيشتر متضرر شود. ادامه حضور سرور جباروف و تيام، دو بازيکن خارجي استقلال که در فصل جاري جزو ستاره‌هاي تيم شفر بوده‌اند با توجه به نوسان بازار ارز براي مديران آبي سخت شده است. در همين زمينه قرارداد تيام که مبلغ آن بر پايه دلار بسته شده و مبلغ قرارداد يک و نيم ساله اين بازيکن چيزي بيش از 900 هزار دلار بوده، با توجه به رشد قيمت ارز، حضور اين بازيکن براي استقلال تا به امروز نزديک به 6 ميليارد هزینه برداشته است.
با اين حال برخي باشگاه‌ها مانند سايپا نگران افزايش قيمت دلار نيستند به طوري که ديروز رضا درويش، مديرعامل اين باشگاه در مورد قيمت ۶ هزار توماني دلار و قرارداد بازيکنان خارجي اين تيم به خبرگزاري فارس گفت: «۶ هزار تومان شد! به هر حال خوشبختانه ما فقط نانگ و يک مدافع خارجي داريم كه افزايش قيمت دلار از اين بابت خيلي روي تيم ما تأثيرگذار نيست. يک سرمربي خوب ايراني داريم که خيلي از خارجي‌ها به دنبال جذبش هستند و او به ريال از ما پول مي‌گيرد.»

تأثير منفي روي اعزام‌هاي خارجي

علاوه بر فوتبال، رشته‌هاي ديگر هم از ترکش‌هاي افزايش قيمت دلار در امان نخواهند بود و اين مسئله در سالي که بازي‌هاي آسيايي جاکارتا پيش‌روي ورزش کشورمان است، مي‌تواند تأثيرات منفي زيادي در روند آماده‌سازي ملي‌پوشان رشته‌هاي مختلف داشته باشد. در شرايطي که دلار از زير 5 هزار تومان به بالاي 6 هزار تومان رسيده، تيم‌هاي ورزشي و فدراسيون‌ها براي برگزاري اردوهاي آمادگي در خارج از کشور و اعزام به مسابقات ورزشي با هزينه‌هاي زيادي رو‌به‌رو هستند. به علاوه هزينه و دستمزد مربيان خارجي را نيز بايد به اين موضوع اضافه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار