کد خبر: 901213
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
تاكتيك سياه دولت مقابل كشاورزان
با وجود آنكه ۱۳ روز از شروع خريد تضميني گندم مي‌گذرد، دولت همچنان بر نقض قانون و عدم اعلام نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي اصرار مي‌كند و...

با وجود آنكه ۱۳ روز از شروع خريد تضميني گندم مي‌گذرد، دولت همچنان بر نقض قانون و عدم اعلام نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي اصرار مي‌كند و گندم را با قيمت پارسال به صورت علي‌الحساب مي‌خرد، از سوي ديگر خريد تضميني برخي از محصولات مانند كلزا نيز طي روزهاي آينده آغاز مي‌شود و ادامه اين روند موجب دلسردي كشاورزان و كاهش توليد در سال زراعي آينده خواهد شد.
در همين زمينه عليقلي ايماني در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بخش كشاورزي حوزه‌اي آسيب‌پذير است كه اگر مورد‌حمايت قرار نگيرد با شكست مواجه مي‌شود و بخش عمده‌اي از شاغلان اين حوزه شغل خود را از دست مي‌دهند.
وي با بيان اينكه در تمام دنيا نيز حمايت از بخش كشاورزي و كشاورزان به روش‌هاي گوناگون مرسوم است، ادامه داد: يكي از راه‌هاي حمايت از بخش كشاورزي و كشاورزان در كشور ما، اجراي قانون خريد تضميني برخي از محصولات كشاورزي است؛ قانونگذار دولت را مؤظف كرده نرخ خريد تضميني محصولات استراتژيك را حداقل مطابق نرخ تورم افزايش دهد. رئيس بنياد گندمكاران ايران تصريح كرد: ما كشاورزان نيز در همين كشور زندگي مي‌كنيم و قاعدتاً وضعيت‌مان از شرايط و نوسانات اقتصادي موجود متأثر است.

افزايش چشمگير قيمت نهاده‌هاي كشاورزي

ايماني اضافه كرد: طي سال‌هاي اخير نيز قيمت برخي از نهاده‌هاي كشاورزي افزايش زيادي داشته، به‌عنوان مثال كشاورزان، علفكش آتلانتيس را كه متعلق به شركتي آلماني است، در سال زراعي ۹۶- ۹۵، ۸۵ هزارتومان در هر ليتر خريداري مي‌كردند، اما در همين سال زراعي كه در آن قرار داريم و هنوز نرخ گندم را مشخص نكرده‌اند، كشاورزان براي مبارزه با علف‌هاي هرز گندم، بابت هر ليتر از اين عفلكش ۱۶۵هزارتومان پرداخت كرده‌اند.
به گفته ايماني قيمت هر كيلوگرم بذر گندم نيز نسبت به سال گذشته كيلويي ۲۰۰ تومان افزايش يافته و از كيلويي هزار و 560 به هزار و 760 تومان رسيده است.
رئيس بنياد گندمكاران ايران با بيان اينكه عده‌اي عنوان مي‌كنند، چون منابع نداريم، نمي‌توانيم قيمت گندم را افزايش دهيم، افزود: مگر سال گذشته كشاورزان حدود هفت الي هشت ماه صبر نكردند و مطالبات خود را با تأخير نگرفتند؟ مگر دولت طي اين مدت تحمل توليدكنندگان را نديده است؟ اما اينكه بخواهند صورت مسئله را به‌طور كلي پاك كنند مشكلي برطرف نمي‌شود و شرايط بدتر خواهد شد.
ايماني اضافه كرد: اگر توليدكننده به زمين بخورد و توليد به اندازه كافي نباشد، دولت از كجا قادر خواهد بود اين همه گندم تأمين كند؟ جواب مصرف‌كنندگان را چه خواهد داد؟ چه ميزان اشتغال از بين خواهد رفت؟

آيا قرار است ماجراهاي سال ۸۳ تكرار شود؟

وي تصريح كرد: سال ۸۳ نيز چنين اتفاقاتي افتاد و ضريب خوداتكايي دانه‌هاي روغني را كه به ۱۷درصد رسيده بود تحت‌تأثير قرار داد و به ۲درصد رساند كه البته طي سال‌هاي اخير اين عدد دوباره در حال رشد است؛ آيا قرار است براي گندم نيز دوباره همين ماجرا تكرار شود؟
ايماني افزود: مقام معظم رهبري در سال‌جاري بر حمايت از كالاي ايراني تأكيد كرده‌اند، اما متأسفانه در شرايط كنوني نه‌تنها از توليد داخلي حمايت نمي‌شود، بلكه اصلاً به آن توجه هم نمي‌شود؛ توليد داخلی تنها شامل خودرو و كالاهاي صنعتي نيست، بلكه اصلي‌ترين محور آن بخش كشاورزي است.
وي با اشاره به برداشت 1/5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي اشتغال روستايي تصريح كرد: دولت در حالي از محل اين منابع براي اشتغالزايي در روستاها، تسهيلات پرداخت مي‌كند كه اقدامات اخير دولتمردان سبب نارضايتي كشاورزان شده و ممكن است منجر به از بين رفتن اشتغال آنان شود!
ايماني ادامه داد: كشاورزي از محورهاي اصلي اشتغال در روستاها‌ست و ما بهتر است به جاي اينكه به فكر ايجاد مشاغل جديد باشيم، مشاغل فعلي را حفظ كنيم؛ بسياري از دامداري‌ها و مرغداري‌هاي ما به دليل نبود حمايت خالي مانده‌اند، در حالي كه اگر به خوبي حمايت انجام مي‌شد، نيازي به واردات گوشت به كشور نبود.
وي تأكيد كرد: اينكه ما يك شغل ايجاد و پنج نفر را بيكار كنيم، سياست درستي نيست.
ايماني در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از مباحث مطرح شده درباره لزوم كاهش كشت گندم به دليل كمبود آب گفت: ما اين نظريه غيركارشناسي را قبول نداريم، كارشناسان اهل فن بايد در اين زمينه اظهارنظر كنند. وي با اشاره به اينكه گندم محصولي است كه در پاييز كشت مي‌شود، افزود: براساس آمار وزارت جهاد‌كشاورزي طي سال‌هاي اخير سطح زيركشت اين محصول كاهش و عملكرد در واحد سطح افزايش يافته است.
ايماني اضافه كرد: گندم توليدي كشور بيشتر از ۸۰ درصد از نزولات جوي استفاده مي‌كند و در مناطقي كه خريد آغاز شده، تاكنون حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتن گندم خريداري شده است؛ ضمن اينكه به زودي خريد در جنوب خوزستان نيز آغاز خواهد شد.

فعلا مبلغي به كشاورزان پرداخت نمي‌شود

ايماني تصريح كرد: چون قيمت خريد تضميني هنوز مشخص نشده، دولت فعلاً فقط به صورت علي‌الحساب و به قيمت سال گذشته محصول كشاورزان را خريداري مي‌كند، اما هنوز مبلغي به آنان پرداخت نكرده است.
وي با بيان اينكه كشاورزان سراسر كشور در حال تنظيم طوماري خطاب به رهبرانقلاب و شخص رئيس‌جمهور هستند كه بزودي آماده خواهد شد، افزود: كشاورزان به وضعيت موجود به شدت اعتراض دارند، آنها محصولي را كشت كرده‌اند كه دولت برخلاف وظيفه قانوني خود قيمت آن را اعلام نكرده و توليدكنندگان هم‌اكنون در نيمه راه هستند و هنوز نمي‌دانند محصولي كه كشت كرده‌اند، برايشان سود اقتصادي دارد يا خير؟
ايماني اضافه كرد: اين مسئله نيز فقط مربوط به گندم نيست و بيش از ۴۰ محصول از جمله دانه‌هاي روغني، پنبه، چغندر قند، برنج، جو مشمول قانون خريد تضميني هستند.
وي ادامه داد: يكي ديگر از نگراني‌هاي موجود در اين زمينه آن است كه برداشت كلزا به زودي در كشور آغاز مي‌شود، اما هنوز نه قيمت آن مشخص شده و نه معلوم است كدام دستگاه مسئول خريد آن است، در‌‌حالي‌كه كلزا محصولي است كه قابليت نگهداري ندارد و بايد بلافاصله خريداري شود.
براساس اين گزارش، به دليل تأخير طولاني مدت دولت در اين زمينه، وزارت جهاد‌كشاورزي قيمت تضميني خريد انواع دانه‌هاي روغني را به‌صورت علي‌الحساب اعلام كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار