کد خبر: 901032
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷

وزير نيرو گفت: دولت تصميم گرفت كشت برنج در غير از استان‌هاي شمالي ممنوع شود. اين مسئله سياستي است كه يك وزارتخانه براساس شرايط اقليمي و علمي اتخاذ كرده، كشت برنج در مناطق كم‌آب يا بي‌آب از ابتدا موضوعيتي نداشته است.
به گزارش «خانه‌ملت»، رضا اردكانيان وزير نيرو در حاشيه نشست با نمايندگان فراكسيون ولايي مجلس در خصوص وضعيت كشور در زمينه آب شرب اظهار داشت: در برخي از مناطق وضعيت حاد است و در حال حاضر برنامه‌ريزي‌هايي را شروع كرده‌ايم تا محدوديت‌هايي براي ساير بخش‌هاي مصرف ايجاد كنيم كه در اين بخش نيز مردم نقش تعيين‌كننده‌اي دارند.
وي با تأكيد بر اينكه سيستم تأمين آب دو شبكه‌اي نيست و آب زيادي را در مصرف غيرشرب مصرف مي‌كنيم، عنوان كرد: آب تصفيه‌شده گران، محدود و كمياب را در بخش‌هاي غيرشرب در شبكه استفاده مي‌كنيم و مصرف پخت و پز و آشاميدن هر نفر در شب و روز نمي‌تواند، عدد بالايي باشد.
اردكانيان با اشاره به اينكه مانند هر منبع ديگري اگر گرفتار بدمصرفي باشيم با محدوديت‌هايي از قبيل قطع برق، جيره‌بندي آب و نظاير آن مواجه مي‌شويم، گفت: اعتقاد دارم اگر مردم توجه بيشتري به محدوديت‌هاي منابع زيست‌محيطي داشته باشند و آنچه را كه داريم درست مصرف كنند، كفايت مي‌كند و نبايد از اين جهت دغدغه داشته باشيم، بنابراين اگر عادات غلط را كنار نگذاريم بايد هزينه آن را بپردازيم كه هزينه‌ها صرفاً مادي نيست.
وزير نيرو با تأكيد بر اينكه طبيعت آب آيينه تمام قد اعمال و رفتار ما و هر جامعه ديگري است، عنوان كرد: قطعاً در هر جايي كه دچار مشكل هستيم، رفتارهاي غلطي داشته‌ايم كه در حال حاضر گرفتاري‌ها گريبانگير ما شده است.
اردكانيان درخصوص اينكه آيا احتمال اينكه ممنوعيت كشت برخي محصولات كشاورزي را با توجه به ميزان بارش‌ها داريم يا خير اظهار داشت: قطعاً اينگونه است، اولويت اول ما آب شرب است و به دليل محدوديت منابع آب قطعاً محدوديت براي بخش‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود، البته اين مسئله به معناي ناديده‌گرفتن حقوق كشاورزان نيست.
وزير نيرو ادامه داد: منابع آبي 40درصد براي توزيع كمتر باشد به همين نسبت 40درصدي حق‌السهم‌ها كم مي‌شود. وي با تأكيد بر اينكه كاهش زياد سهم مصرف آب شرب با توجه به كاهش منابع آبي ممكن نيست، خاطرنشان كرد: در شرايطي كه كاهش سهم آب شرب عملي نيست اين كاهش اضافه را علاوه بر كاهش طبيعي به بخش‌هاي ديگر بايد تحميل كرد.

كشت برنج در غير از استان‌هاي شمالي ممنوع شد

اردكانيان افزود: در اين شرايط بايد كاهش تحميلي را جبران و منابع مالي آن را نيز تأمين كرد. به طور مثال اگر بخش صنعت سهم كامل خود را دريافت مي‌كند بايد منابع مالي بخش ديگر را تأمين كند كه اين يك سياست كلي است.
وي در خصوص اينكه آيا در سال جاري كشت برخي محصولات در برخي استان‌ها ممنوع مي‌شود، اظهار داشت: زماني كه آب وجود ندارد طبيعتاً خود كشاورزان نيز متوجه مي‌شوند، البته در دوره‌هاي گذشته نيز ترسالي و خشكسالي وجود داشت، بحث كنوني اين است كه در زمان خشكسالي اگر دخالت دولت و خشكي به نسبت متعارفي تقسيم نشود، عدم تعادل را بايد با منابع مالي جبران كند.
وزير نيرو پدیده خشکسالی را موقتی دانست و با بیان اینکه با پدیده کم آبی روبه‌رو هستیم، گفت: طی 50 سال گذشته سالی یک میلیمتر بارش‌ها کم شده و هر 10سال دو درجه هوا گرمتر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار