کد خبر: 901028
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بازي با نرخ ارز بازار سرمايه را هم كلافه كرد
خطاي راهبري دولت روحاني در افزايش شديد حجم نقدينگي منجر به تقويت پتانسيل سوداگري در اقتصاد شده است...
هادي غلامحسيني

در حالي كه براي كنترل حجم نقدينگي جهش‌يافته در اقتصاد ايران و همچنين حمايت از توليد كارشناسان اقتصادي روي توسعه بازار سرمايه تأكيد دارند، در اثر ضعف مديريت كلان اقتصاد ايران و اتفاقات غيرمنتظره بازار ارز، روزگذشته شاخص كل بورس تهران با سقوط نيم هزار واحدي مواجه شد.
به گزارش «جوان»، بي‌ثباتي ناشي از تحولات چندماهه بازار ارز و پول، وضعيت ناخوشايندي را براي اقتصاد ايران به همراه آورده است. اين در حالي است كه بازي با نرخ‌ها اين روزها اقتصاد ايران را به يك اقتصاد بي‌ثبات در ميان كشورها تبديل كرده كه بي‌ثباتي اثر منفي را به سرمايه‌گذاران بازار سرمايه تحميل كرده است.
همان‌طور كه مي‌دانيم در اثر ضعف مديريت بازار پول، حجم نقدينگي از ابتداي سال 92 تاكنون با هزار هزار ميليارد تومان رشد به مرز هزار و 500 هزار ميليارد تومان رسيده است. بدين ترتيب تنها بخش كوچكي از اين حجم نقدينگي مي‌تواند هر بازاري را اعم از ارزي و كالايي و خدماتي به هم بزند و با ايجاد موج‌هاي مصنوعي فضايي براي سفته‌بازي فراهم کرد. از اين رو بايد براي نقدينگي در اقتصاد برنامه داشت و در عين حال ضمن شفافيت در بعد خريدار و فروشنده ارز مقوله هدايت صحيح نقدينگي جهش‌يافته در اقتصاد ايران به بخش توليدي كه رشد توجيه منطقي و عقلاني دارد، انجام گيرد.
به رغم آنكه يكي از بهترين بخش‌ها جهت هدايت نقدينگي به مسيري صحيح، بازار سرمايه است و در اين بازار صدها شركت در رشته‌ها و صنايع مختلف حضور دارند، گويا قاطبه مديراني كه در بخش دولت كار سياستگذاري و برنامه‌ريزي را برعهده دارند، اطلاعات و دانش خود را براي مديريت به روز اقتصاد به روزرساني نكرده‌اند و خيلي به كاركرد بازار سرمايه جهت تأمين مالي توليد آشنا نیستند و اصلاً برنامه‌اي هم براي اين منظور ندارند. به‌طوري كه نهايت تصورشان از بازار سرمايه در حد تأمين مالي در قالب فروش اوراق مشاركت دولتي است. از اين رو با توجه به جهش هزار هزار ميليارد تومان نقدينگي در دولت حسن روحاني بايد توجه داشت كه نمي‌شود مثل گذشته به مقوله هدايت صحيح نقدينگي بي‌توجه بود. زيرا بخشي از همين نقدينگي مي‌تواند بازار ارز كشور را با جهش مواجه كند و در این ميان هرچند دولت براي تقويت منابع مالي‌اش شايد از رشد بهاي ارز در مقاطعي خشنود شود. اما آثار منفي اين بازي با نرخ ارز از آثار مثبتش بي‌شك بيشتر است، به‌طوري كه مي‌تواند تمامي بازارهاي ديگر را از تعادل خارج كند.
متأسفانه در حالي كه پيش از اين مديران دولتي حداقل در حد كلام هم سرمايه‌ها را براي ورود به بازار سرمايه تشويق مي‌كردند، اين روزها مديريت اقتصاد دولتي گيج و گنگ است و نگاه‌هاي غيراقتصادي به اقتصاد چيره شده كه گويا نشان از تعيين سياست‌هاي اقتصادي در مجموعه‌اي غيراقتصادي است. اما بايد دانست اقتصاد منطق، قانون و قواعد خود را دارد و تنش‌هاي ارزي و عدم تلاش براي مديريت منطقي بازار ارز با هر نيتي مي‌تواند سرمايه 10‌ميليون سهامدار در بازار سرمايه و همچنين دارايي 50ميليون دارنده سهام عدالت را با ريسك‌هايي همراه كرد.
به‌طور نمونه در شرايطي كه در ابتداي هفته جاري تمامي نظرسنجي‌ها نشان مي‌داد كه بازار سرمايه روزهاي صعودي را تجربه كنند و به دليل آغاز سال جديد نقدينگي جديد هم به بازار سرمايه ورود پيدا كند. تحولات مشمئزكننده اين روزهاي بازار ارز و صعود نرخ دلار در محدوده 5 هزار و 800تومان، روند پيش‌بيني شده براي بازار ارز را به طور كلي بر هم زد به طوري كه روز گذشته شاخص كل بورس تهران با ريزش 500واحدي روبه‌رو شد.

ريزش دسته جمعي شاخص‌هاي بازار

معامله‌گران بورس تهران روزگذشته، در حالي شاهد قرمزپوش شدن همه نماگرهاي منتخب اين بازار همزمان با جهش دوباره نرخ‌ها در بازار ارز بودند كه حجم معاملات پايين است و نبود اميد به آينده باعث‌شده تا سهامداري در بورس از مد بيفتد. شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيكس) در پايان معاملات روزگذشته يك شنبه 19فروردين ماه 97 با كاهش 438 واحدي روي رقم 96 هزار و 341 واحد ايستاد.
شاخص كل هم ‌وزن اما با كاهش 197 واحدي عدد 17هزار و 75 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با كاهش 691واحدي به رقم 102هزار و 802واحد دست يافت. شاخص بازار اول، اما در حالي با كاهش 330واحدي به رقم 68 هزار و 115 واحد دست يافت كه شاخص بازار دوم با كاهش 834واحدي عدد 206هزار و 834 واحد را به نمايش گذاشت. همچنين شاخص كل فرابورس (آيفكس) نيز با كاهش 11واحدي روي رقم يك‌هزار و 85 واحد ايستاد. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شركت‌هاي فولاد مباركه با 77واحد، گسترش نفت و گاز پارسيان با 37واحد و همراه اول با 29واحد كاهش بيشترين تأثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش كشيدند.
ارزش كل معاملات روز بورس تهران در حالي به بيش از 175ميليارد تومان نمايش داده شد كه ناشي از دست‌به‌دست ‌شدن بيش از 793ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 61هزار و 967 نوبت داد و ستد بود.
در بازار سهام در حالي حجم معاملات پايين در اغلب نماد معاملاتي رقم خورد كه تداوم جهش قيمت‌ها در بازار ارز و عبور نرخ دلار از ۵ هزار و ۴۰۰ تومان باعث شد تا دوباره نگاه‌ها به سمت چهارراه استانبول متمركز شود.

ريزش بازار سهام قبل از نمايشگاه

به گزارش «فارس»، وضعيت بازار سهام يك هفته قبل از برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس بانك بيمه، در حالي همچنان شاهد ريزش نماگرها و افت حجم و ارزش معاملات سهام است كه بي‌اعتمادي نسبت به چشم‌انداز بازار و همچنين عدم برنامه‌اي مدون براي حمايت از بازار سهام باعث‌شده تا اندك پول‌هاي پارك‌شده در بازار نيز راه بازار ارز را در پيش گيرد؛ بازاري كه مي‌تواند در صورت حمايت دولت از طريق تدوين و تبيين سياست‌هاي اقتصادي، پول‌هاي مازاد مردم را به طور مؤثرتري تجهيز كند، با اين وجود به‌‌رغم بهبود سودآوري شركت‌ها نسبت به سال مالي قبل، اما قيمت سهام همچنان در بورس درجا مي‌زند. در اين ميان برخي معتقدند، جبران كسري بودجه و استفاده از حياط خلوتي به نام بازار ارز باعث‌شده تا قيمت دلار با افسارگسيختگي به دنبال تجربه قيمت‌هاي جديد باشد. اقدامي كه به نظر مي‌رسد با هدايت تئوريسين‌هاي اقتصادي دولت به دنبال ارز تك‌نرخي و تصويب طرح دوفوريتي آن در مجلس است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار