کد خبر: 901007
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
سناریوی 2013 غوطه شرقی در سالگرد خان‌شیخون تکرار شد
سناریوی حمله شیمیایی در سوریه، یك بار دیگر در صدر اخبار سوریه قرار گرفت‌. گروه امدادرسانی موسوم به «‌کلاه سفیدها‌» تصاویری منتشر كرده‌ كه ...

سناریوی حمله شیمیایی در سوریه، یك بار دیگر در صدر اخبار سوریه قرار گرفت‌. گروه امدادرسانی موسوم به «‌کلاه سفیدها‌» تصاویری منتشر كرده‌ كه حاكی از بمباران شهر دوما در غوطه شرقی دمشق است و ادعا می‌كند كه دولت سوریه با استفاده از بالگرد دست به این حمله شیمیایی زده است. در حالی كه ارتش سوریه 95 درصد غوطه شرقی را تحت كنترل گرفته، دولت سوریه و روس‌‌‌‌ها بمباران شیمیایی را توطئه‌ای برای جلوگیری از سقوط كامل غوطه شرقی می‌دانند. ادعای حمله شیمیایی به دوما، تنها 10 روز بعد از فرمان ترامپ برای بررسی خروج سریع از سوریه انجام شده؛ فرمانی كه وزیر خارجه اسرائیل گفته كه بدون نظرخواهی از تل‌آویو انجام شده است.
گروه امداد‌رسان موسوم به كلاه سفید‌‌‌‌ها كه خود را سازمانی برای حمایت و نجات جان شهروندان سوری معرفی كرده، دیروز تصاویر تکان‌دهنده‌ای از اجساد و قربانیان در شهر دوما سوریه در حومه دمشق منتشر کرده که به گفته امدادگران و گروه‌های پزشکی بر اثر خفگی ناشی از یک حمله شیمیایی جان داده‌اند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، معارضان دولت سوریه و گروه‌های نزدیك به آنها آمار اولیه کشته‌شدگان را ۱۵۰ نفر اعلام كرده بودند ولی ساعتی بعد این تعداد به ۷۰ نفر کاهش یافت. دبیركل سازمان ملل در حالی كه مستقلاً هرگونه حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان را مغایر با قوانین و حقوق بین‌المللی خوانده، ولی تأكید كرده كه سازمان ملل‌ «در موقعیتی نیست که این گزارش‌‌‌‌‌ها را تأیید کند.» ‌خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حمله شیمیایی را «‌دروغ‌پردازی تروریست‌ها‌» و جعلی توصیف کرده و وزارت خارجه روسیه هم گفته كه ادعا‌‌‌‌هایی که درخصوص حمله شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی مطرح شده، با هدف توجیه حمله به سوریه است. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است:‌ « کلاه‌سفیدها و آن «‌سازمان‌های حقوقی‌» که مقرهای‌شان در انگلیس و ایالات متحده است، در شهادت‌های خود به گزارش‌‌‌‌‌هایی در خصوص حمله شیمیایی جدید استناد کرده‌اند که در گذشته مشخص شده بود که این گزارش‌‌‌‌‌ها با تبانی با تروریست‌‌‌‌‌ها ثبت و ضبط شده بود.»

آنكارا‌: امریکا می‌خواهد بماند

این نخستین بار نیست كه حمله شیمیایی به دوما در صدر اخبار بین‌المللی قرار می‌گیرد. در آگوست 2013 (مرداد 1393) نیز حمله شیمیایی به غوطه شرقی دمشق كه ادعا شد دولت سوریه آن را ترتیب داده، دولت وقت امریکا را تا مرز اقدام نظامی علیه سوریه پیش برد ولی باراك اوباما رئیس‌جمهور وقت امریکا در نهایت از حمله به سوریه خودداری كرد. 7 آوریل سال گذشته (2017) دولت ترامپ با ادعای حمله شیمیایی به خان‌شیخون كه ادعا شد 86 نفر در جریان آن كشته شده‌اند، سوریه را از دو ناو امریکایی از شرق دریای مدیترانه هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داد. حالا به فاصله یك سال از موشك باران سوریه از طرف دولت امریکا، معارضان سوری یك بار دیگر ادعا كرده‌اند كه دولت سوریه كه تا كنون 95 درصد غوطه شرقی را آزاد كرده، دست به حمله شیمیایی زده است. این ادعا 10 روز بعد از دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای بررسی خروج سریع نیروهای امریکایی از سوریه مطرح شده است، دستوری كه اكثر اعضای تیم سیاست خارجی ترامپ مخالفت آن هستند. منابع امریکایی از جمله سی‌ان‌ان گفته‌اند كه سه‌‌‌‌‌شنبه قبل در جلسه‌ای در کاخ سفید با حضور ترامپ و سایر مقامات ارشد موضع رئیس‌جمهور امریکا برای خروج از سوریه بررسی شده و ژنرال‌های ارشدی همانند جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک به ترامپ هشدار داده‌اند که ترک سوریه در حال حاضر می‌تواند راهی برای روسیه، ترکیه و ایران باشد تا منافع خود را در این کشور پیش ببرند که برخلاف منافع ایالات متحده است.» ‌هرچند ترامپ عصر دیروز با انتشار توئیتی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را «حیوان‌» خطاب و متحدان او، ایران و روسیه، را متهم کرده است و گفته بشار اسد «‌بهای گزافی‌» برای این حمله خواهد پرداخت، ولی ناظران می‌گویند كه سناریوی شیمیایی بیش از همه، موضع سیاست خارجی شخص ترامپ را كه خواستار خروج فوری از سوریه شده، به چالش خواهد كشید، به خصوص كه آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یک‌‌‌‌شنبه گفت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا قبل از اعلام عقب‌نشینی برنامه‌ریزی شده نظامیان امریکایی از سوریه‌، نظر ما را جویا نشده است.
روزنامه واشنگتن‌پست نیز دیروز نوشت: به‌رغم وعده دونالد ترامپ برای خروج سریع نیروهای امریکایی از سوریه، مأموریت پنتاگون در سوریه همچنان ادامه دارد و این امر نقش امریکا در آینده این کشور را نامشخص می‌کند. یك منبع سوری به در گفت‌وگو با سانا، احتمال نقش‌آفرینی سعودی‌ها در حمله شیمیایی دوما را منتفی ندانسته و می‌گوید:‌«عربستان اصلی‌‌‌‌‌ترین نقش را دارد و تلاش می‌کند مزدوران خود را نجات داده و به وسیله رسانه‌های خود، فرصتی برای پیاده‌سازی پروژه‌های امریکایی- صهیونیستی ایجاد کند.‌» «ابراهیم کالین‌» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز نوشت: «دولت امریکا می‌گوید نابود کردن داعش هدف اصلی آنها در سوریه اما این مأموریت با گذشت زمان معنی دیگری گرفته است. این هدف از نبرد با داعش به مقابله با ایران و روسیه در سوریه تبدیل شده است». وی با بیان اینکه درپی این تغییر هدف است که مقامات امریکایی پیام‌های متناقضی درباره وضعیت نبرد با داعش می‌فرستند، تأکید کرد:«در ماه‌های اخیر این مسئله واضح‌تر شده است که امریکا می‌خواهد به عنوان نیروی ضد ایران در شرق سوریه باقی بماند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار