کد خبر: 900990
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
تاريخچه لشكر92 زرهي خوزستان در گفت‌وگو با امير سيدباقر صادقي
كمتر رزمنده‌اي است كه نام لشكر92 زرهي خوزستان را نشنيده باشد؛ لشكري كه در آغاز جنگ تحميلي با كمترين نيرو در برابر دشمن ايستادگي كرد و سدي محكم در برابر پيشروي سريع بعثي‌ها پديد آورد.

عليرضا محمدي
كمتر رزمنده‌اي است كه نام لشكر92 زرهي خوزستان را نشنيده باشد؛ لشكري كه در آغاز جنگ تحميلي با كمترين نيرو در برابر دشمن ايستادگي كرد و سدي محكم در برابر پيشروي سريع بعثي‌ها پديد آورد. اخيراً كه به دعوت نيروي زميني ارتش به مناطق عملياتي دفاع مقدس در استان خوزستان رفته بوديم، فرصتي پيش آمد تا با امير سيدباقر صادقي چهل‌و‌پنجمين فرمانده لشكر92زرهي خوزستان به گفت‌وگو بنشينيم. امير صادقي در اين گفت‌وگو تاريخچه‌اي جالب از لشكر92زرهي خوزستان بيان كرد كه ماحصلش را پيش رو داريد.
يك قرن سابقه
95 سال پيش بود كه لشكر92 با نام هنگ پياده تأسيس شد. بعدها تغييراتي در آن رخ داد و به نام تيپ پياده و سپس لشكر 6 پياده شناخته شد. لشكر پياده كه شامل هنگ 14 و يك هنگ تعليماتي، آمادگي و آموزشي و يك ستاد بود، در ابتدا از سازماني روسي تبعيت مي‌كرد اما از سال 1338 با اجرا شدن طرح ارتش نوين، به سبك ارتش‌هاي غربي سازماندهي شد و با نام لشكر8 زرهي با سه تيپ به فعاليت پرداخت.
در سال 1347 اين لشكر به نام لشكر92زرهي تغيير نام داد و تا كنون نيز به همين نام شناخته مي‌شود. تيپ يك لشكر 92 در اهواز مستقر بود. تيپ دوم در دزفول و تيپ سوم هم در دشت آزادگان فعاليت مي‌كرد. در سال 1348 دو گردان 151 پياده دژ در خرمشهر و گردان 100 پياده مكانيزه در نفت‌سفيد تشكيل شدند. همين گردان 151 دژ بود كه در هنگام هجوم دشمن، در شلمچه و خرمشهر جانانه مقاومت كرد. در سال 1353 نيز براي تقويت لشكر92 زرهي خوزستان، دو گردان سواره زرهي 221 و 283 نيز به آن مزيد شدند. همچنين تانك‌هاي سري ام و چ لشكر92 را تجهيز كردند.
اولين شهيد
استوار زيني‌وند اولين شهيد لشكر 92 زرهي خوزستان در دفاع مقدس بود. وقتي بعثي‌ها حمله كردند، تيپ دوم لشكر در شمال خوزستان و تيپ سه در جبهه مياني و تيپ يك نيز در جنوب مبارزه مي‌كرد. ماحصل اين جانفشاني‌ها تقديم 4500 شهيد است. به عبارت ديگر در طول جنگ تحميلي، لشكر 92 هر دو روز سه شهيد داده است. 120 تن از فرماندهان اين لشكر از جمله شهدا هستند. 1979 نفر جانباز و 2130 نفر از نيروهاي لشكر نيز آزاده هستند.
رو در روي دشمن
وضعيت استقرار لشكر92 در ابتداي جنگ به اين ترتيب بود كه تعدادي از يگان‌هاي تيپ 1 و گردان 151 در شلمچه تا كوشك مستقر بودند. يگان‌هايي از تيپ يك به علاوه يگان‌هاي توپخانه در منطقه جفير و طلائيه مستقر شدند. يگان‌هاي تيپ3 دشت آزادگان را پوشش دادند و در تنگه چزابه و بستان مستقر بودند. تيپ دوم دزفول و گردان 282 سواره زهري و گروه 37 زرهي هم در عين‌خوش و فكه بودند.
گذشته از روزهاي ابتدايي جنگ، لشكر 92 در طول دفاع مقدس در عمليات بزرگ آفندي و پدافندي شركت كرده است. برخي از اين عمليات‌ها بدين شرح است؛ عمليات آزاد‌سازي پل كرخه در 13 مهر 1359، عمليات دب حردان در 15 مهر 59، عمليات سوسنگرد در 22 آبان 59، عمليات نصر در 20 دي 1359، آزادسازي تپه‌هاي الله‌اكبر در 12خرداد 1360، عمليات ثامن‌الائمه(ع)، عمليات طريق‌القدس، بيت‌المقدس، فتح‌المبين و... لشكر 92 مي‌بايست با بضاعت كم خود در شرايط سخت اوايل جنگ منطقه وسيعي به عرض 420 كيلومتر و عمق 100 كيلومتر را پوشش دهد كه با جانفشاني رزمنده‌ها اين امر مشكل محقق شد.
جاي پاي فرماندهان بزرگ
لشكر92 زرهي از ابتداي تشكيل فرماندهان بزرگي را به خود ديده است. در تاريخچه اين لشكر نام 44 فرمانده ديده مي‌شود. بعد از پيروزي انقلاب نيز لشكر92 فراز و فرودهاي بسياري را به خود ديد. براي يك مدتي آيت‌الله جزايري به مدت سه ماه و 17 روز فرماندهي اين لشكر را بر عهده گرفته بودند. همچنين سرهنگ قاسمي‌نو از اولين فرماندهان لشكر92 در دفاع مقدس است. نام بزرگمردي چون شهيد منفرد نياكي نيز به عنوان فرمانده لشكر92 ديده مي‌شود. شهيد بزرگوار عقارب‌پرست جانشيني اين لشكر را بر عهده داشت.
با وجود چنين بزرگمرداني بنده به عنوان فرمانده قرارگاه تاكتيكي لشكر92 زرهي خوزستان احساس مسئوليت بسياري مي‌كنم. سعي ما اين است كه روحيه ايثارگري دفاع مقدس را در نسل‌هاي جوان‌تر گسترش دهيم. خوشبختانه امروز تيپ‌ها و لشكرهاي ارتش در اوج آمدگي به سر مي‌برند. به عنوان نمونه توانستيم يكي از تيپ‌هايمان را عرض 8 ساعت حدود 80 كيلومتر جا به جا كنيم كه در نوع خود كم‌نظير است. پيش از اين چنين جابه‌جايي به 15 يا 20 روز زمان نياز داشت كه اكنون اين زمان به كمترين حد ممكن رسيده است.

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سید شهریار مصدق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
3
1
بسم آلرب شهدا والصدیقین
بنده حقیر در ۲۰،۵،۶۳لغایت۲۰،۲،۶۵ شرف حضور در گردان ۲۸۳سوارزرهی ل ۹۲ اهواز را داشتم ‌خواستم این دل نوشته کوتاه را خدمت عزیزان عرض کنم شاید عزیزانی باشند و این دل نوشته رو بخونن بنده به عنوان دیپلم وظیفه به گردان اعزام شدم در منطقه کوشک ‌حسینیه طلاییه به فرماندهی شهید سر افراز اسلام شهید جواد علی گندمکار افسری جسور بی باک وشجاع به معنی واقعی از عزیزانی که از شهدای عزیز خاطرات دارند به اشتراک بدارن جهت اشاره فرهنگ ایثار وشهادت روحشان شاد ‌راهش ‌رهرو
خسرو امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
0
0
سلام من در بهمن سال ۶۳ در پادگان حمیدیه بودم که جنگده های عراقی به آنجا حمله کردند و خانه های سازمانی را مورد هدف قرار دادند اگر کسی آن زمان در انجا حضور داشته با بنده تماس بگیرد.
۰۹۹۰۹۹......
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
2
سلام.بنده فرزند یکی از افسران شهید جمعی لشکر ۹۲ زرهی اهواز هستم که د هفته اول جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.
مممممم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
اقارب پرست نه عقارب پرست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار