کد خبر: 900907
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اینکه حمایت از کالای ایرانی را تنها وظیفه مصرف‌کننده قلمداد کنیم و فقط از مردم انتظار داشته باشیم کالای ایرانی مصرف کنند یک برخورد سطحی است.

 داوود بهبودی  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوعی که تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان شعار سال مطرح‌ می‌شود از زوایای مختلف قابل بحث بوده و لازم است نگاه جامعی به موضوع داشته باشیم تا دچار  برداشت‌های سطحی و یا انحرافی نشویم.

وی افزود: در نگاه جامع‌تر باید، ببینیم تولیدکنندگان ایرانی چه کالایی را باید تولید کنند و برای تولید این کالای مورد انتظار چه الزاماتی و حمایت‌های نیاز دارند تا دولت این شرایط و الزامات را فراهم آورد و در نهایت سراغ مصرف‌کنندگان برویم و از آنها بخواهیم این کالا را مصرف کنند. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ما از تولیدکننده ایرانی انتظار داریم کالایی تولید کند که بر حسب کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و سایر مشخصات قابل رقابت با کالای مشابه خارجی باشد، در این ارتباط یکی از ارکان مهم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است که ایجاب می‌کند کالای تولیدی دارای خلاقیت و نوآوری رو به رشد باشد.

این اقتصاددان با بیان اینکه تولید امری ایستایی نیست و اگر امروز پیشرفته‌ترین کالا را تولید کنیم ولی درجا بزنیم یک سال بعد از بازار اخراج خواهیم شد، افزود: تولیدکنندگان باید به ذائقه، نیازهای مشتریان داخلی و خارجی و حتی توان خرید آنها توجه کنند که یکی از الزامات و شرط‌های اصلی تحقق شعار سال، تولید و فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی است.

وی متذکر شد: از طرف دیگر اقتصاد ما نباید بسته و خودمصرفی باشد، یعنی در مقابل تولید کالاهای مورد پسند صادراتی باید، بتوانیم برخی از نیازمندی‌های داخل را از خارج وارد کنیم، البته به نحوی که به تولید داخل ضربه نزند و منجر به انحصارگرایی، رانت و حمایت‌های کاذب نشود.

بهبودی در عین حال بر لزوم داشتن نظام تعرفه‌ای فعال که بتواند خود را با بازارهای جهانی تطبیق دهد، سیاست‌های پولی و مالی منضبط، اصلاح فضای کسب و کار، توجه به مقولات برندسازی، تبلیغات، بازاریابی، بازارآفرینی و اعتمادسازی تاکید کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: باید به یاد داشته باشیم تولیدکنندگان ما با فرض موفقیت در تولید لزوماً صادرکننده خوبی نخواهند بود، بلکه لازم است به راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی و بزرگ مدیریت صادرات نیز توجه داشته باشیم که بتوانند به شکل تخصصی و با کاهش هزینه‌های سرباری مثل بازاریابی، حمل و نقل و شبکه توزیع، رقابت‌پذیری را حاصل کنند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دولت هم باید نسبت به فعال‌سازی رایزنان بازرگانی در سایر کشورها در جهت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فروش محصولات همچنین حمایت‌ از سرمایه‌گذاران ما در خارج، اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر