کد خبر: 900563
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
آب ورودی به سد‌های کشور 40 درصد کاهش يافت
محمدرضا هاديلو

بر اساس گزارش هايي که سازمان هواشناسي اعلام کرده است میزان کاهش بارندگی ها تا چهاردهم فروردین امسال همچنان نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه بوده و وقتي مي توانيم به عمق فاجعه پي ببريم که بدانيم اين کاهش نزولات، کاهش 40 درصدي ورودی آب به سدهای کشور را به همراه داشته است.

در همين راستا مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران رقم میزان بارندگی سال آبی جاری را معادل 98 میلیمتر تا چهاردهم فروردین ماه ذکر کرد که برای اولین بار است که کشورمان تا این زمان از سال آبی بارندگی دورقمی را تجربه می کند. يعني هنوز ايران اعداد کمتر از 3 رقم را در بارش هايش تجربه نکرده بود که سال 97 اين رکورد وحشتناک را ثبت کرد.

روزهاي کم آب در راه است

کارشناسان معتقدند با توجه به این که میزان بارندگی در پاییز 96 نسبت به میانگین 50 سال اخیر بی سابقه بود، حتي بارش هاي زمستاني هم نتوانست التيامي براي اين درد باشد و ايران کماکان در رتبه پنجاهم قرار دارد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مي گويد: " شش ماه سال گذشته به اضافه 14 روز امسال یعنی از ابتدای سال آبی تا الان اولین بار است که کشورمان عدد دورقمی را در بارندگی تجربه می کند، ما هنوز بارندگی مان 98 میلی متر است."

محمد حاج رسولی ها ادامه مي دهد :" تا روز چهاردهم فروردین، تا به حال چنین سابقه ای وجود نداشته است و بدتر از آن رقم ورودی به سدهای کشور است که این آمار را نیز تاکنون کسی ثبت نکرده است که نسبت به سال گذشته 40 درصد عقب تر هستیم." با توضيحات مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به راحتي مي توان حس کرد که تابستان سختي در راه است و اگر قرار باشد بدون برنامه باشيم روزهاي خشکي را بايد تجربه کنيم.

در همين رابطه حاج رسولي با تاکيد بر اينکه بايد از حالا به فکر تمهيدات ويژه اي باشيم مي گويد: " در خیلی از شهرها و روستاهایمان اگر مراقبت های ویژه ای نکنیم و تمهیدات لازم را درباره تامین آب اضطراری انجام ندهیم و با روال های قدیمی بخواهیم مدیریت تامین آب کنیم قطعا با مشکل و تنش آبی شدیدی مواجه می شویم."

وي ادامه مي دهد:"ما از بهمن ماه این هشدارها را به استان های مختلف داده ایم و گفته ایم تمهیداتی برای اجاره کردن چاه های آب کشاورزی داشته باشند و مدیریت خروجی سدها را بیشتر کنترل کردیم هرچند اوایل سال هم پیش بینی می شد که شرایطمان بحرانی شود منتها شرایط از آن هم که پیش بینی می کردیم بدتر شد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار