کد خبر: 899978
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
3 اقتصاددان امريكا اعلام كرد
سه اقتصاددان فدرال رزرو امريكا هشدار دادند توزيع نابرابر ثروت و شكاف بين ثروتمندان و فقرا اقتصاد امريكا را بر زمين مي‌زند و در ركود بزرگ 2007 تا 2009 هم همين عامل مؤثر بوده است.

سه اقتصاددان فدرال رزرو امريكا هشدار دادند توزيع نابرابر ثروت و شكاف بين ثروتمندان و فقرا اقتصاد امريكا را بر زمين مي‌زند و در ركود بزرگ 2007 تا 2009 هم همين عامل مؤثر بوده است. اين در حالي است كه انباشت امكاناتي چون ثروت و قدرت در دست عده‌اي معدود در اقتصاد هر كشوري زنگ خطري براي آينده سيستم به شمار مي‌رود و مي‌تواند به دليل توسعه فقرا حيات سيستم را با خطر مواجه كند.
به گزارش «فارس»، مجمع جهاني اقتصاد در جديدترين گزارش هشدار داد، نابرابري در امريكا به معضل بزرگي براي اين كشور و اقتصاد جهان تبديل مي‌شود.
اقتصاددانان به شدت نگران نابرابري در امريكا هستند و معتقدند كه اين مسئله نه تنها به مردم فقير اين كشور لطمه زيادي وارد مي‌كند، بلكه ظرفيت رشد اقتصادي را به شدت كاهش خواهد داد.
سه محقق در بانك فدرال رزرو امريكا در شيكاگو درباره تأثيرات توزيع نابرابر ثروت و ماندگاري آن در ركود بزرگ 2007 تا 2009 بررسي كردند.
ژن‌آمرومين، ماريا كريستينا و كارل‌شورزه در بانك فدرال رزرو شيكاگو اعلام كردند: «زماني كه ميزان توليد و مصرف به صورت قابل‌توجهي كم‌شده و روند بهبود رو به كاهش است، اين بسيار مهم است كه بپرسيم ‌آيا افزايش شكاف بين افراد ثروتمند و فقير تأثير مستقيمي در اثرات اقتصاد كلان كشور دارد يا به صورت دقيق‌تر در ركود بزرگ سال‌هاي 2009-2007 تأثيري داشته است.»
نابرابري در امريكا طي سال‌هاي گذشته به شدت وضعيت بدي پيدا كرده و محققان تحت فشار هستند تا اطلاعات آمار اين حوزه را به شكل غيرواقعي اعلام كنند. در اين ميان اكثر تحقيقاتي كه در اين زمينه به عمل آمده از سوي اقتصاددانان به نام توماس تيكه‌تي‌، آمانوئل سائز و گارويل شوزمن بوده است.
اين محققان دريافته‌اند كه سهم درآمدي يك درصد از افراد ثروتمند امريكا از 15درصد به 22درصد افزايش يافته است، همچنين سهم 1/0درصد ثروتمندان از 6 به 11درصد رشد كرده و همچنين سهم 01/0 درصد ثروتمندان از 5/2 به 5درصد رسيده است.
مفهوم آن اين است كه روي هم‌رفته رشد اقتصادي قوي‌تر در طبقات بالا مي‌تواند عامل اساسي براي طبقات پايين درآمدي جامعه باشد.
اين اقتصاددانان همچنين نوشتند، مدل اقتصادي امريكا همچنين تأكيد مي‌كند كه متعاقب اين نابرابري‌ها در امريكا، دسترسي به تسهيلات، اعتبارات مالي و نقدينگي هم بين افراد ثروتمند و فقرا بسيار نابرابر مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار