کد خبر: 899960
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
كبري فرشچي

بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها هم چندان كارساز نيست انگار؛ كافي است تا خدايي نكرده بيماري به سراغتان بيايد تا در يابيد در ايام تعطيلات نوروزي خبري از پزشك به خصوص پزشك متخصص نيست و بايد بيماريتان را تا پايان تعطيلات به خصوص تعطيلات مختص پزشكان كه كمي طولاني‌تر از ساير اقشار جامعه است، تحمیل کنید. اين ماجرا به تراژدي تلخ همه ساله تبديل شده و در نهايت هم سال بعد دوباره و دوباره تكرار مي‌شود؛‌چراكه به هر حال پزشكان جزو اقشار فرادست جامعه هستند و بارها در عمل نشان داده‌اند چندان به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها پايبند نيستند!
اين نگراني اما فقط درباره بيماري‌هاي غير‌قابل پيش‌بيني موضوعيت ندارد؛ در موارد قابل پيش‌بيني همچون زمان زايمان هم شاهد آن هستيم كه مادران بارداري كه موعد زايمانشان اوايل فروردين ماه است نگرانند و دلشان مي‌خواهد موعد زايمان به زمان بعد از تعطيلات موكول شود؛‌چراكه پزشك مورد نظر در دسترس نيست. اين مسئله در شهرستان‌ها به شكلي جدي‌تر مطرح مي‌شود؛‌چراكه حدود نيمي از متخصصان كشور در تهران و صد البته در مناطق بالاي شهر پايتخت متمركز شده‌اند و احتمال اينكه تعدادي از آنها در تعطيلات هم در دسترس باشند،‌وجود دارد،‌اما در شهرستان‌ها كه به طور عادي تعداد متخصصان كم و در برخي مناطق انگشت‌شمار است،‌تعطيلات نوروزي به معناي خالي شدن شهر از پزشك متخصص است. با تمام اينها امسال هم معاون درمان از آمادگي بيمارستان‌ها و مراكز درماني دولتي و دانشگاهي خبر مي‌دهد. قاسم جان بابايي مي‌افزايد: با توجه به اينكه طرح سلامت نوروزي از ۲۳ اسفند آغاز شده است، نظارت بر فعاليت بيمارستان‌ها در دستور كار قرار دارد.
معاون درمان كه مي‌داند نگهداشتن پزشكان در مراكز درماني كار ساده‌اي نيست، خطاب به رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور تأكيد مي‌كند: رؤساي دانشگاه‌ها بايد خودشان به مراكز EOC و بيمارستان‌ها سر بزنند و كلينيك‌هاي ويژه را در ايام تعطيل فعال نگه دارند، تا بيماران معطل نمانند.
وي همچنين با بيان اينكه كميته مديريت بحران در تمام بيمارستان‌ها به صورت صد درصدي فعال است، مي‌افزايد: جهت ارائه خدمات دندانپزشكي به مردم، حداقل بايد يك مركز شبانه‌روزي در مراكز دولتي فعال باشد.
اينكه چقدر اين دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها كارايي دارد را تنها مي‌توان از بيماراني كه در هنگامه نوروز و تعطيلات به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند و گاهي نيازمند اعمال اورژانسي هستند، پرسيد. به همين خاطر هم هست كه آرزو مي‌كنيم كار هيچ كسي به دكتر و دوا نيفتد به خصوص در ايام نوروز.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار