کد خبر: 899936
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
قيمت كالاهاي اساسي تنظيم بازار اعلام شد
درپي افزايش قيمت مرغ و گوشت در دو روز گذشته معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با تأكيد براينكه بازرسي‌هاي اين سازمان از امروز آغاز و...
بهناز قاسمی

درپي افزايش قيمت مرغ و گوشت در دو روز گذشته معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با تأكيد براينكه بازرسي‌هاي اين سازمان از امروز آغاز و تا پايان تعطيلات نوروز ادامه خواهد داشت از ذخيره‌سازي كالاهاي اساسي خبر داد و گفت: علاوه بر توزيع برنج، مرغ و گوشت با قيمت مناسب، روغن نيز با ۵ درصد پايين‌تر از قيمت بازار توزيع مي‌شود.
ازنيمه بهمن ماه تاكنون مسئولان در وزارت جهاد كشاورزي، صنعت ، تجارت و اصناف، اخبار متعددي از توزيع كالاهاي اساسي و مصرفي در آستانه نوروز منتشر كردند، اما از سه روزمانده به پايان سال مرغ ، گوشت و برنج ايراني و خارجي گران شده است. به گفته فعالان بازار وعده وعيد مسئولان قيمت‌ها را كاهش نمي‌دهد، بلكه افزايش ميزان توزيع به ويژه در روزهاي پاياني سال كه زمان خريد مواد غذايي براي تعطيلات است؛نقش مهم‌تري ايفا مي‌كند. تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد به رغم وعده مسئولان، مردم در دو روز آخر اسفند يكباره با افزايش قيمت مواد غذايي و حتي ميوه ، سبزي و صيفي مواجه مي‌شوند و با توجه به اينكه مسئولان نظارتي و بازرسان تعزيرات و سازمان حمايت نيز زود‌تر به تعطيلات نوروزي مي‌روند، در سايه نبود نظارت،تمام زحمات وزارت جهاد كشاورزي در تأمين و توزيع كالاهاي مورد نياز مردم در ايام نوروز به فنا مي‌رود و مردم حتي پرتقال كيلويي2هزار و ۵۰۰ تومان را ۵ يا ۶ هزار تومان مي‌خرند و اين وضعيت در مرغ و گوشت و ساير مواد مصرفي نيز وجود دارد.
بگذريم از اينكه دلالان از نبود نظارت، سوء‌استفاده كرده و ميوه‌هاي ايام نوروز را با كاهش عرضه گران مي‌كنند و از ۱۵ فروردين به بعد مركبات پخته شده و بي‌طعم به قيمت ۳ كيلو هزار تومان در سراسر كشور توزيع مي‌شود و متأسفانه اين داستان هرساله تكرار مي‌شود.
امسال سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان قيمت انواع مواد غذايي تنظيم بازاري را اعلام كرده و از مردم خواسته است تا با اطلاع به موقع به بازرسان اين سازمان مانع از سوءاستفاده فرصت‌طلبان در ايام نوروز شوند.
دراين خصوص معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با اعلام اينكه تأمين كالاهاي اساسي و ضروري برعهده شركت بازرگاني دولتي ايران و شركت پشتيباني امور دام كشور است، در مورد برنامه‌ سازمان حمايت براي كنترل و نظارت بر بازار شب عيد گفت: به منظور ايجاد آرامش در فضاي رواني جامعه و جلوگيري از هرگونه كمبود و افزايش غيرمنطقي قيمت كالا و خدمات و در راستاي جلوگيري از بروز التهاب قيمت ناشي از تغيير مؤلفه‌هاي بازار مانند كاهش عرضه و افزايش تقاضا، مراتب طي دستورالعمل اجرايي طرح ويژه بازرسي و نظارت بر بازار كالا و خدمات به سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.
شهرام ميرآخورلو افزود: در بازه زماني بهمن ماه 1396 تا پايان فروردين 1397 با اطلاع رساني، هماهنگي، هم‌افزايي با دستگاه‌هاي ذيربط و برنامه‌ريزي و اتخاذ تدابير و تمهيدات لازم براي نظارت و پايش مؤثر و بهنگام بر فرآيند تأمين و توزيع كالا و خدمات با قيمت مناسب به مصرف‌كنندگان، انجام گشت‌هاي مشترك، تسريع در رسيدگي به گزارش‌ها و شكايات مردمي و برخورد با تخلفات اقدام مي‌شود.
وي همچنين در رابطه با تأمين كالاهاي اساسي از جمله برنج، روغن، گوشت، شكر و... گفت: موضوع تأمين كالاهاي اساسي و ضروري با توجه به اينكه تأمين‌كننده اقلام اساسي و مايحتاج هموطنان بر عهده شركت بازرگاني دولتي ايران و شركت پشتيباني امور دام كشور قرار دارد، لذا بر اساس دستورالعمل اجرايي توزيع اقلام اساسي و ضروري مشمول تنظيم بازار مصوب ستاد تنظيم بازار، مقرر شد توزيع كالاهاي اساسي از قبيل انواع برنج وارداتي با برندهاي پرمصرف برنج هندي 1121، برنج هندي pr11 و برنج تايلندي هومالي به ترتيب با قيمت‌هاي 56هزار، 26هزار و 39هزار ريال به ازاي هركيلوگرم به مصرف‌كنندگان توزيع شود.
ميرآخورلو بيان داشت: همچنين انواع روغن با توجه به احجام مختلف بر اساس تقاضاي كميسيون تنظيم بازار استان و 5 درصد پايين‌تر از قيمت حاشيه بازار پس از كسر تخفيفات توسط شركت بازرگاني دولتي از طريق شبكه تعريف شده (فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، تعاوني روستايي و تعاوني‌هاي مصرف محلي) در دسترس عموم قرار می‌گيرد.
وي افزود: تأمين و توزيع گوشت مرغ منجمد با قيمت 62 هزار ريال به ازاي هركيلوگرم، تخم مرغ هر شانه به قيمت 126 هزار ريال و گوشت قرمز گوسفندي شقه 330 هزار ريال، نيم شقه ران 340 هزار ريال و نيم شقه دست 320 هزار ريال به ازاي هركيلوگرم با مديريت شركت پشتيباني امور دام كشور انجام مي‌شود.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان افزود: لذا نظارت بر روند توزيع و كنترل شبكه پخش اقلام در مقاطع خرده‌فروشي همزمان از طريق بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و بازرسان اصناف كنترل مي‌شود و در صورت مشاهده و احراز هرگونه تخلف گرانفروشي، عرضه خارج از شبكه وفق قوانين و مقررات جاري با متخلفان برخورد خواهد شد.
وي گفت: هموطنان به عنوان بازوي تأثيرگذار در حوزه اجتماعي به لحاظ وسعت پوشش مشهود و امكان حضور در جغرافياي گسترده منطقه‌اي مي‌توانند براي مشاركت در بخش نظارت بر بازار، گزارش‌ها و شكايت‌ها خود را در خصوص تمامي كالاها و خدمات از طريق سامانه 124 واحد رسيدگي به شكايات مردمي سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها كه در اين ايام به صورت ويژه حالت آماده باش است، منعكس نمايند تا در اسرع وقت مورد رسيدگي قرار گيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار