کد خبر: 899932
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
مصوبه برج‌باغ‌ها در پنجاه و سومين جلسه علني شوراي شهر تهران در سال ۸۲ تصويب شد و در پنجاه و سومين جلسه سال 96 با اكثريت آرا لغو شد تا بدين ترتيب تهران جاني دوباره بگيرد.

سرانجام در جلسه علني شوراي شهر تهران اعضاي شورا بدون مخالفت به لغو مصوبه موسوم به برج‌باغ رأي مثبت دادند.
مصوبه برج‌باغ‌ها در شوراي گذشته با كشاكش بسياري مواجه شد تا جايي كه برخي اعضا از آن به عنوان لكه ننگ بر پيشاني شوراي شهر چهارم نام مي‌برند. برخي كارشناسان معتقدند اين مصوبه سبب شده تا باغات تهران قلع و قمع شود و برخي ديگر معتقدند بعد از مصوبه برج‌باغ، قيمت مسكن نجومي شد. در هر صورت بسياري از متوليان امر بر اين اعتقاد هستند كه اين مصوبه بيشتر منجر به از بين بردن باغات تهران شده است. بر مبناي اين مصوبه، متوليان ساخت‌وساز مي‌توانستند صرفاً در ۳۰ درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰ درصد باقي‌مانده باغ را حفظ كنند. هر چند نيت تصويب اين لايحه در شوراي دوم خوب بود اما در عمل مصوبه به اين صورت اجرا نشد چراكه اولاً شهرداران مناطق در شوراهاي معماري بعضاً تا ۴۰، ۵۰ درصد سطح اشغال در طبقات دادند و ثانياً به بهانه تأمين پاركينگ، در زيرزمين‌ها بر اساس مصوبات كميسيون ماده پنج بعضاً ۶۰ تا ۷۰ درصد زيرزمين، تحت ساخت رفت و با ايجاد رمپ‌ها و لوپ‌ها در فضاي باقي‌مانده كه بخشي از فضاي ۷۰ درصد باغ را اشغال مي‌كرد، عملاً باغات شهر يكي بعد از ديگري از بين رفت.
عدم اجراي درست اين مصوبه در 14 سال اخير باعث شد از مجموع ۱۴ هزار هكتار مساحت اراضي سبز و باغات تهران، حدود ۸ هزار هكتار باقي بماند آن‌هم در شرايطي كه سهم زمين‌هاي باغي فقط ۱۲۰۰ هكتار يعني كمتر از ۲ درصد مساحت پايتخت برآورد مي‌شود. ضمن اينكه با روند پرشتاب ساخت «برج‌باغ» در سال‌هاي اخير، احتمال مي‌رود همين عرصه محدود قابل‌ حفاظت، سريع‌تر از گذشته تخريب و محو شود. اين در حالي است كه درست بعد از 14 سال و پس از برگزاری 53 جلسه از شوراي شهر تهران اين مصوبه با اكثريت آرا لغو شد تا تهران جاني دوباره بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار