کد خبر: 899852
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
به‌رغم داستان تکراری رسانه‌های غربی درباره قتل‌عام انجام شد
رسانه‌های غربی همان داستان تکراری حلب را درباره غوطه شرقی تکرار می‌کنند و مدام از قتل عام ساکنین این منطقه به دست دولت سوریه حرف می‌زنند اما...

رسانه‌های غربی همان داستان تکراری حلب را درباره غوطه شرقی تکرار می‌کنند و مدام از قتل عام ساکنین این منطقه به دست دولت سوریه حرف می‌زنند اما واقعیت‌های روی زمین همانند حلب نشان می‌دهد که ساکنین مناطق تحت کنترل تروریست‌‌‌ها از اینکه دوباره زیر چتر امنیت ارتش کشورشان باز می‌گردند، خوشحال هستند.
وزارت دفاع روسیه جمعه اعلام کرد تعداد کسانی که از آغاز اجرای آتش‌بس‌های انسانی در سوریه از غوطه شرقی خارج شده‌اند به 17 هزار و 29 نفر رسیده است. این نهاد روسی تأکید کرد که روز جمعه نیز 311 غیرنظامی از جمله 128 کودک از ایست و بازرسی اردوگاه «الوافدین» در شمال غوطه شرقی خارج شده‌اند. وزارت خارجه سوریه در واکنش به خروج این افراد تأکید کرد، خروج هزاران غیرنظامی از غوطه شرقی، با وجود تلاش‌های بی‌وقفه گروه‌های تروریستی برای منع آنان، نشان می‌دهد که فریاد برخی کشور‌‌‌ها با ادعای حفظ جان افراد غیرنظامی فقط بیانگر کذب و نفاق آنهاست. یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که پس از گذشت سال‌‌‌ها از دروغ، نیرنگ، استفاده از افراد غیرنظامی به عنوان سپر انسانی، ممانعت از رساندن کمک به آنان و استفاده از این افراد به عنوان دستاویزی در برابر جامعه بین‌الملل، دولت سوریه طی روز‌‌‌ها گذشته از بزرگ‌ترین دروغ‌ها و نیرنگ‌های گروه‌های تروریستی حاضر در غوطه شرقی پرده برداشت. خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منبع گزارش داد:«نیروهای مسلح ما امنیت خروج و انتقال هزاران غیر نظامی سوریه محاصره شده در غوطه را تأمین کرد‌ و همچنان روند انتقال آنان به مناطق امن ادامه دارد.»

دمشق تأکید کرد که سرویس‌های امنیتی سوری نیز امنیت این غیرنظامیان را تأمین کرده‌اند و به آنان غذا، دارو و خدمات بهداشتی می‌دهند. به گفته این منبع، افراد غیرنظامی با پای پیاده از مناطق تحت اشغال تروریست‌‌‌ها به آغوش دولت سوریه برگشتند و این مسئله خط بطلانی بر همه شعارهای پرطمطراقی است که تروریست‌‌‌ها و حامیان غربی و منطقه‌ای آنان طی هفت سال گذشته استفاده کردند. این منبع در پایان خاطرنشان کرد: دولت سوریه تأکید دارد که آماده است همه نیازهای شهروندان خود را تأمین کند و از سازمان ملل و نهادهای امدادرسانی می‌خواهد به اماکنی که در حال حاضر هزاران غیرنظامی را در خود جای داده است، کمک ارسال کند.
مذاکرات زیرنظر سازمان ملل
گروه‌های مخالف در غوطه شرقی از جمله جیش‌الاسلام، فیلق‌الرحمن و احرارالشام در بیانیه مشترکی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آمادگی خود را برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و ورود کامل به روند سیاسی اعلام کردند. بیانیه مشترک گروه‌های جیش‌الاسلام، فیلق‌الرحمن و احرارالشام بر اجرای کامل قطعنامه ۲۴۰۱ و ورود به روند سیاسی با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید دارد. استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه پیش‌تر اعلام کرده بود که تلاش‌‌‌‌هایی برای آغاز مذاکرات میان دو گروه احرارالشام و فیلق‌الرحمن که هر دو کنترل بخش‌های جنوبی غوطه شرقی را در دست دارند، با روسیه در دست انجام است اما این تلاش‌‌‌‌ها هنوز به موفق نبوده است. این در حالی است که فیلق‌الرحمن یکی از این گروه‌های مخالف مسلح اصلی در غوطه شرقی دمشق روز جمعه مخالفت خود را با پیشنهاد روسیه برای تسلیم کردن نیروهایش و خروج‌شان از این منطقه ابراز داشت. روسیه در حال رایزنی با گروه‌های مخالف متعددی در غوطه درباره خارج کردن غیرنظامیان از این منطقه در مقابل فراهم کردن شرایط برای عقب‌نشینی این نیروهای مسلح از منطقه به همراه خانواده‌های‌شان است. پیش‌تر گروه جیش‌الاسلام با عقب‌نشینی نیروهای جبهه النصره از غوطه به سمت استان ادلب موافقت کرده بود و تعدادی از آنها به همراه خانواده‌های‌شان از این منطقه خارج شدند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از وائل علون، سخنگوی گروه فیلق‌الرحمن گزارش داد: سازمان ملل پیشنهادات روسیه را به ما ابلاغ کرده اما آنچه روسیه از ما می‌خواهد مبنی بر تسلیم کردن نیروهای‌مان از طریق مذاکرات داخلی قابل‌قبول نیست. مرکز آشتی حمیمیم به تازگی اعلام کرد در پی درخواست‌های مطرح شده مبنی بر جدایی فیلق‌الرحمن از گروه‌ تروریستی النصره، جنگ خیابانی در غوطه شرقی بالا گرفت.

لاوروف: نیروهای ویژه امریکا، فرانسه و انگلیس مستقیم درگیر جنگ سوریه‌اند

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به درگیر بودن نیروهای ویژه امریکا، فرانسه و انگلیس به صورت مستقیم در جنگ سوریه، هشدار داد که تمام توطئه‌‌‌‌ها برای تجزیه سوریه باید خنثی شود. بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سرگئی لاوروف گفت: «همچنان حضور نیروهای خارجی در این کشور مایه نگرانی شدید است». وی تأکید کرد که حضور نیروهای خارجی در سوریه به منزله مداخله مستقیم در جنگ سوریه است. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت مسکو هرگونه حضور نظامی کشورهای خارجی به ویژه بدون رضایت دمشق را غیرقانونی می‌داند. لاوروف تصریح کرد: «نیروهای ویژه امریکا، فرانسه و انگلیس مستقیماً در جنگ سوریه درگیرند». وی افزود: «نیروهای ویژه امریکا، انگلیس، فرانسه و یک سری کشورهای دیگر در خاک سوریه حضور دارند و آنها نیز دیگر این مسئله را تکذیب نمی‌کنند. این حضور به معنای آن است که دیگر جنگ نیابتی مطرح نیست و مداخله مستقیم در جنگ وجود دارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه علاوه بر این تأکید کرد: «تهدید برنامه‌های امریکا درباره تسلیحات فضایی کمتر از تهدید تسلیحات هسته‌ای نیست و این مسئله بر ثبات جهان اثرگذار خواهد بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار