کد خبر: 899841
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
بر اساس اعلام رسمي خبرگزاري sputnik، مسئولان تلگرام اعلام كرده‌اند ايرانياني كه در فهرست تحريم‌هاي امريكا، بريتانيا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل قرار دارند، اجازه مشاركت در خريد ارز رمزنگار تلگرام را ندارند...
زهرا چيذري

چندي پيش بود كه پاول دورف، مدير تلگرام از عرضه ارز ديجيتال بر بستر اين شبكه اجتماعي در‌ آينده‌اي نزديك خبر داد. خبري كه بعدها با خبر وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كشورمان درباره ورود ايران به بستر عرضه اين نوع از ارزها حكايت مي‌كرد، اما تلگرام هم براي كم نياوردن از غربي‌ها مدعي شده افراد يا كشورهايي كه در فهرست تحريم‌هاي امريكا، بريتانيا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل قرار دارند، اجازه مشاركت در خريد ارز رمزنگار «گرام» تلگرام را ندارند. ادعايي كه هر چند به دليل منافعي كه عرضه ارز ديجيتال و رمزنگاري شده براي تلگرام ايجاد مي‌كند، نشانه‌اي از تأمين منافع تازه‌تر مديران تلگرام از سوي غرب است.
بر اساس اعلام رسمي خبرگزاري sputnik، مسئولان تلگرام اعلام كرده‌اند افراد يا كشورهايي كه در فهرست تحريم‌هاي امريكا، بريتانيا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل قرار دارند، اجازه مشاركت در خريد ارز رمزنگار تلگرام را ندارند.
ظاهراً تلگرام قصد دارد سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري براي ايجاد بستر اقتصاد مجازي به واسطه پيام‌رسان تلگرام ايجاد كند و اين موضوع مستلزم استفاده از ژتون‌هاي ديجيتال تلگرام است. بر اساس اعلام تلگرام ايران، كوبا، كره‌‌شمالي، سوريه و شبه جزيره كريمه به دليل حضور در فهرست تحريم‌ها شامل ممنوعيت خريد ارز رمزنگار «گرام» تلگرام مي‌شوند.

چرايي يك تحريم عجيب

بيشترين كاربران تلگرام در جهان ايراني هستند و شايد بتوان اين اپليكيشن را طراحي شده براي ايراني‌ها دانست، اما چرا بايد تلگرام ايران را تحريم كند؟ اين سؤالي است كه روح‌الله مؤمن‌نسب، كارشناس فضاي مجازي در پاسخ به آن مي‌گويد: مديران تلگرام با چنين اظهاراتي فراري رو به جلو را طرح‌ريزي كرده‌اند. از نگاه وي اين اپليكيشن ديگر در ايران جايگاهي ندارد و مديران آن هم از اين موضوع به خوبي آگاهند. مؤمن‌نسب همچنين با اشاره به قابليت ارز ديجيتال براي دور زدن تحريم تصريح مي‌كند: ‌آنها در عين حال نگرانند از همين ابزاري كه عليه اقتصاد ايران شكل داده‌اند، عليه اقتصاد خودشان استفاده شود. وي مي‌افزايد: غربي‌ها مي‌دانند بسياري از مديران كشورمان به بازار سياه علاقه‌مندند و با طرح تحريم، كالاهاي خود را با قيمتي بسيار بيشتر از ارزش واقعي آنها به ما مي‌فروشند. مؤمن‌نسب در عين حال بالا بردن نرخ اين ارز و همچنين تثبيت جايگاه تلگرام را نزد صهيونيست‌ها، ‌امريكا، غرب و همچنين سعودي‌ها دليل ديگري مي‌داند كه براي چنين تحريمي مي‌توان بيان كرد. به گفته اين كارشناس فضاي مجازي دورف مي‌داند كه براي راه‌اندازي يك حركت كلان اقتصادي به حمايت لابي‌هاي صهيونيستي IPAC نياز دارد و بدون حمايت آنها نمي‌تواند كارش را جلو ببرد به همين خاطر هم تلاش مي‌كند تا دل آنها را به دست بياورد.
مؤمن‌نسب با اشاره به اينكه پول مجازي مي‌تواند در درازمدت اقتصاد خرد را از بين ببرد، مي‌افزايد: با آمدن ارز ديجيتال حاكميت ارز دنيا به دست كشورهاي داراي اين فناوري مي‌افتد و هژموني اقتصادي را براي آنها فراهم مي‌آورد و مي‌توانند از بيرون مرزهاي كشور براي اقتصاد آن سياستگذاري كنند. در اين ميان اگر هم كشوري ارز خودش را راه بيندازد در مقايسه با ارزهاي رايج ارز خرد محسوب شده و به حاشيه مي‌رود.
وي با تأكيد بر اينكه امريكا و غرب از راهكارهايي كه بشود عليه خودشان استفاده كرد، عليه ايران به كار نمي‌برند، مي‌افزايد: تجربه‌هايي همچون استفاده ايران از ويروس استاكس نت عليه خود امريكا يا مهندسي معكوس پهپادي كه شكار شد به آنها چنين درسي را داده است.
اين كارشناس همچنين معتقد است اگر ايران تحريم نباشد، ارز ديجيتال به قيمت پايه به فروش مي‌رسد و بخشي از سودش به ايران مي‌رسد، اما آنها مي‌خواهند ما تنها توسعه‌دهنده اين ارز باشيم.

مسئله انحرافي

حالا آنطور كه عبدالصمد خرم‌آبادي خبر مي‌دهد نه‌تنها توييتر و يوتيوب رفع فيلتر نخواهند شد، بلكه در آستانه ورود به سال جديد اتفاق نظر بي‌نظيري بين مسئولان براي قطع نفوذ دشمن برفضاي مجازي ايجاد شده است.
وي طرح مسئله رفع فيلتر توييتر را موضوعي براي انحراف اذهان عمومي جامعه مي‌داند و مي‌افزايد: اندك اشخاصي كه اين اتفاق نظر مبارك، منافع آنها را به خطر انداخته با مطرح كردن موضوع انحرافي رفع فيلتر توييتر مي‌خواهند فضاي مجازي كشور را از چاله نفوذ برخي از شبكه‌هاي خارجي به چاه ويل توييتر و ساير شبكه‌هاي صهيونيستي هدايت كنند، اما قطعاً مسئولان ذيربط و اعضاي انقلابي و با بصيرت شوراي عالي فضاي مجازي از دخالت غير‌قانوني در اموري كه تكليف آنها توسط مراجع قضايي تعيين شده است، خودداري خواهند كرد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
همانگونه که بارها اعلام داشته ایم ؛ فضای مجازی هر کشوری مختص خود آن کشور است و یکی از خط قرمزهای آن کشور محسوب می شود .
همانگونه که مرز سرزمینی هر کشوری مشخص است و خط قرمزی است برای مباحث دفاعی و عبور و مرور و....
فضای مجازی نیز باید حد و مرز داشته باشد که دارد ؛ و در کشورهای متعدد دنیا رعایت می شود ؛ اما چرا مسؤولان کشور مقتدر ایران به این امر نمی پردازند ؛ جای بسی تأمل و تدبر و سؤوال داشته و باید از آنها پرسید که با توجه به اهمیت این مطلب که یکی از مسائل مهم و خط قرمزهای بسیار حساس کشور محسوب می شود ؛ چرا به این مهم نپرداخته و نمی پردازند؟!!!!!
برای آخرین بار به مسؤولان و دست اندرکاران فضای مجازی کشور جمهوری اسلامی ایران اعلام میداریم که تا دیر نشده و ضربه کاری از این جهت نخورده ایم ؛ که خورده ایم و ضربات جبران ناپذیری را ملت متحمل شده است ؛ ظرف یکماه ؛ تأکید مینمائیم ؛ ظرف یکماه نه بیشتر ؛ باید تکلیف این امر مهم و سرنوشت ساز ، توسط مسؤولان و دستگاههای ذیربط مشخص شده و گزارش ریز ، دقیق و شفاف آن به ملت فهیم ایران ارائه شود .
از روزنامه جوان و مسؤولان دلسوز و انقلابی آن ؛ درخواست داریم تا بعنوان صدای ملت ؛ این امر مهم را پیگیری نموده و نتیجه را به ملت بزرگ ایران اسلامی ارائه نمایند .
موفق و مؤید باشید .
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار