کد خبر: 899804
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
كدخدايي در نشست خبري:
سخنگوي شوراي نگهبان می‌گوید: درباره بحث جنسيتي در موضوع رجل سياسي هنوز بحثي صورت نگرفته است و پس از آنكه به جمع‌بندي رسيديم، اعلام مي‌كنيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در آخرين نشست خبري خود در سال 96، اظهار كرد: لايحه بودجه 97 پس از تصويب در مجلس شوراي اسلامي در شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي با اشاره به اينكه در سه نوبت به صورت رسمي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه بودجه 97 در تبادل با مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت، گفت: تعداد ايراداتي كه به لايحه بودجه 97 داشتيم در كل 78 مورد بود كه در سه جلسه‌اي كه برگزار شد، عمده اشكالات برطرف شد.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به ايراد شوراي نگهبان به بند الحاقي 2 تبصره 11 لايحه بودجه 97 درباره بازگشت زمين‌ها در شرايط خاص، تصريح كرد: به دليل آنكه در اين زمينه قانون مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود داشت، اما اين ايراد در لايحه بودجه همچنان اصلاح نشده بود و قرار است در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين تكليف شود.

بودجه 97 عدالت‌محور‌تر است

كدخدايي با تأكيد بر اينكه بودجه سال 97 نسبت به ساير لوايحي كه در سال‌هاي گذشته داشتيم عدالت‌محورتر بود، اظهار كرد: از نظر ما قدم خوبي بود كه در مجلس شوراي اسلامي برداشته شد و برخي از مصوبات اين لايحه مؤيد اين است كه قدم بسيار خوبي در اين زمينه برداشته شده است.
سخنگوي شوراي نگهبان تأكيد كرد: لايحه بودجه يك برنامه و نظام مالي براي يك سال كشور است و لازم است درآمدها و هزينه‌ها باهم تطبيق واقعي داشته باشند، مسئولان اجرايي بايد اختياراتشان در چارچوب اين قانون باشد و از حواشي هم پرهيز كنند، البته همچنان براي آنكه به نقطه مطلوب برسيم فاصله زيادي داريم.
وي در ادامه گزارشي در مورد مصوباتي كه در سال گذشته شوراي نگهبان داشته است و از سوي دولت، مجلس و ديوان عدالت اداري به شوراي نگهبان ارسال شده بود، گفت: در مجموع 62 مصوبه را از مجلس دريافت كرديم كه 33 مورد آن لايحه و 29 مورد آن هم طرح بود كه 16 مورد از اين مصوبات مورد ايراد نهايي قرار گرفته بود و همچنان دو مصوبه را هم در دستور كار داريم. كدخدايي با بيان اينكه حدود 14 اساسنامه از هيئت وزيران به شوراي نگهبان واصل شد كه تنها دو مورد از اين اساسنامه‌ها ايراد داشت، متذكر شد: حدود 83 نامه هم از سوي ديوان عدالت اداري به شوراي نگهبان واصل شد كه نظر خود را در اين باره هم بيان كرديم.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينكه تعريف، معيارها و شرايط لازم براي تشخيص رجل سياسي، مذهبي و مدير و مدبر بودن نامزدهاي رياست جمهوري مشخص شد، اظهار كرد: اين مورد در دو ماده و 11 بند تصويب شده است.
در ادامه جلسه وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا وضعيت جنسيت در تعريف رجل سياسي مشخص شده است، گفت: در اين باره هنوز بحثي صورت نگرفته است و پس از آنكه به جمع‌بندي رسيديم، اعلام مي‌كنيم.
وي همچنين در پاسخ به سؤال ديگر مبني بر اينكه آيا ادعاي برخي مبني بر اينكه برخي از رؤساي جمهور براي دور دوم رياست جمهوري شركت مي‌كنند، شوراي نگهبان آنها را بنابر مصلحت تأييد صلاحيت مي‌كند، اظهار كرد: شوراي نگهبان به مصالح عالي نظام توجه مي‌كند و در نهايت درباره شرايط نامزدهاي رياست‌جمهوري در شوراي نگهبان رأي‌گيري مي‌شود، براساس آن تصميم‌گيري مي‌كنيم و اين روند كاملاً قانوني است.
وي با بيان اينكه وظيفه مجلس بيشتر در حوزه نظارت است، گفت: عمدتاً قانونگذاري را در حوزه نظارت تعريف مي‌كنيم و خواهش مي‌كنيم مجلس بيشتر به وظيفه نظارتي خود دقت كند، البته خوشبختانه اين موضوع آغاز شده كه جاي تقدير دارد.
كدخدايي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا سن متناسب با رياست جمهوري در تعريف رجل سياسي قرار داده شده است، اظهار كرد: تعريف رجل سياسي از سوي شوراي نگهبان متناسب با سياست انتخابات رياست جمهوري اعلام شده است و ما جزئيات آن را بر عهده مجلس قرار داده‌ايم.
سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: سن متناسب با كانديدايي نمايندگي مجلس چندين بار تاكنون تغيير داشته است، لذا شوراي نگهبان به مسائل قابل تغيير خيلي ورود نكرده و آن را بر عهده مجلس گذاشته تا در قانون انتخابات تدوين كند.

معيارهاي تشخيص رجل سياسي نامزدهاي رياست‌جمهوري مشخص شد

وي تأكيد كرد: تعريف رجل سياسي در حال حاضر به صورت نهايي از سوي شوراي نگهبان اعلام شده و به زودی جزئیات این موضوع در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. كدخدايي همچنين در واكنش به اظهارات يكي از نمايندگان مجلس درباره تأييد صلاحيت رئيس دولت اصلاحات در دور دوم رياست‌جمهوري كه بنا بر مصلحت بوده است، بيان كرد: ما معتقديم دوستاني كه علاقه‌مند به شوراي نگهبان و نظام هستند اگر مي‌خواهند حرفي بزنند از سوي شوراي نگهبان نگويند بلكه تنها از طرف خودشان اظهار نظر كنند. الحمدلله شوراي نگهبان يك سخنگوي خوب و روابط عمومي خوب‌تري دارد كه مي‌توانند صحبت كنند(با لبخند.)
وي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيت الله جنتي در نشست خبرگان اعلام كرده هر كجا بودجه بيشتري هزينه شده اعلام شده تا اصلاح شود، آيا اين سخنان در حوزه شوراي نگهبان است؟ گفت: قطعاً دبير شوراي نگهبان چنين برداشتي را نداشته و تنها مي‌خواستند بگويند كه هر كجا هزينه‌هاي اضافي وجود دارد كه منطبق بر قانون بودجه نيست، اعلام شده تا اصلاح شود نه آنكه شوراي نگهبان بخواهد به صورت مستقيم به اين موضوع ورود كند. كدخدايي در واكنش به اظهارنظر يكي از نمايندگان مجلس درباره اينكه شوراي نگهبان به دليل مصلحت‌سنجي درباره مصوبه معروف پارلمو اظهار نظر نمي‌كند، تصريح كرد: آيا تاكنون ما اعلام نظر كرده‌ايم كه در آن مصلحت‌سنجي وجود داشته باشد؟ هنوز زمان بررسي شورا درباره اين مصوبه به پايان نرسيده است.
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيت‌الله جنتي در نشست خبرگان انتقادات تندي را نسبت به دولت داشته است، آيا تاكنون ايشان و رئيس‌جمهور ديدارهايي را داشته‌اند، افزود: سؤال از شوراي نگهبان بايد مطرح شود و دوم آنكه خبرنگار بدون حب و بغض سؤال خود را مطرح كرده نه آنكه تحليل كند.
وي تأكيد كرد: مسئولان ملاقات‌هايي را با آيت‌الله جنتي دارند و نكاتي در اين ملاقات‌ها بيان مي‌شود، البته وزرا و اعضاي دولت هر توضيحي هم كه داشته باشند براي رفع سوء‌تفاهم‌ها مي‌توانند مطرح كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار