کد خبر: 899781
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
یک‌ سال پس از قدرت‌نمایی بازی «کلش آو کلنز» در بازار گیم،‌ بازی ایرانی «کوئیز آو کینگز» با سیر صعودی در جذب کاربران توانست عنوان پدیده سال ۹۶ را از آن خود کند.

مجموعه گزارش‌‌های «پدیده سال» قرار است در هر سال یک بازی محبوب و پرمخاطب در ایران را تحت بررسی آماری قرار دهد که امسال در دومین گزارش خود بازی کوییز آو کینگز را بعنوان پدیده اجتماعی سال برگزیده است. نکته حائز اهمیت این گزارش اما قدرت‌نمایی یک بازی ایرانی در بازار گیم است؛ آن هم فقط یک سال پس از آنکه نتایج همین پیمایش میدانی، نشان داد یک بازی خارجی توانسته در سال ۹۵ بازار داخلی بازی‌ها را به تسخیر خود درآورد.
پس از آنکه در سال گذشته، بازی پرحاشیه «Clash of Clans» به‌ عنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت، این بار مرکز تحقیقات بازی‌‌های دیجیتال (دایرِک) سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است.
بازی موبایلی کوییز که مبتنی ‌بر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است، توانست در سال ۹۵ با رشد ۱۶۸۳ درصدی در تعداد دستگاه‌های فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازی‌های ایرانی تبدیل شود و در لیگ بازیهای رایانه‌ای ایران در سال ۲۰۱۷، در حضور بازیهای پرطرفداری مانند PES 2018، FIFA 18 و Clash Royale، عنوان پرمخاطب‌ترین بازی مسابقات را به دست آورد. به همین جهت دایرِک این بازی موفق ایرانی را به عنوان پدیده سال۹۶ انتخاب و گزارش مشروحی را درباره دامنه نفوذ این بازی تدوین کرده است.

**۱۱ میلیون کاربر، ۸ میلیون دستگاه، 400 میلیارد ثانیه بازی

براساس داده‌های ثبت شده در این گزارش از ابتدای پاییز ۹۴ تا انتهای پاییز ۹۶ آمار دستگاه‌های فعال استفاده‌کننده از بازی «کوئیز آو کینگز» به مرز ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه رسیده است.
به صورت میانگین ۱ میلیون و ۴ هزار و ۴۱۱ دستگاه فعال ماهیانه برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاه‌های منحصربه‌فردی است که در یک بازه یک ماهه وارد بازی می‌¬شوند.
به صورت میانگین ۲۲۹ هزار و ۴۸۴ دستگاه فعال روزانه برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاه‌های منحصربه‌فردی است که در یک بازه یک روزه وارد بازی می‌شوند. براساس همین آمار هم زمان صرف شده برای بازی کوییز، در مجموع ۷ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۳۴ دقیقه محاسبه شده است.
در مجموع ۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۲۷ دست کوییز در این بازه زمانی یک‌ساله بازی شده که در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام می‌شود اشتباه گرفته شود.
سالی که گذشت اما برای بازی کوییز از جوانب مختلفی درخشان و حائز اهمیت بود. بعد از یک کمپین موفق در نوروز ۹۶، تیم سازنده با یک جهش بی‌سابقه در تعداد کاربران مواجه شد؛ به طوری که تعداد کاربران فعال روزانه بازی از ۳۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار نفر رسید. همین موضوع باعث بوجود آوردن مشکلاتی در زیرساخت بازی در ماه‌های اول سال شد. اما این موضوع هم مانع تلاش بیشتر تیم سازنده موفق‌ترین بازی ایرانی این سال‌ها نشد.
در ادامه سال، با اضافه‌شدن قابلیت بازی به‌صورت گروهی، روح تازه‌ای در کوییز آو کنیگز دمیده شد. اضافه‌شدن این قابلیت، باعث افزایش فعالیت کاربران شد و کمک زیادی کرد تا از یکنواختی بازی جلوگیری کند.
پس از آن، قابلیت جدید دیگری به بازی اضافه شد به نام «چالش»؛ به این صورت که هر چند روز یکبار یک چالش و ماموریت برای مدت زمان محدود به بازی اضافه شده و در صورت اتمام آن، گیمر جوایزی دریافت خواهد کرد. این ویژگی یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های بازی تا به امروز بوده است.
تیم سازنده همچنین تمرکز خود را بر روی محتوا و کیفیت سوالات افزایش داد و یک تیم متخصص ۲۰ نفره در حال کار بر روی این موضوع و خارج‌کردن سوالات اشتباه از بازی هستند. همین موضوع باعث شد کیفیت سوالات بازی نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار