کد خبر: 899754
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
هشدار مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان؛
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هشدار داد: گرد و غبار ناشی از خشکی تالاب بین المللی گاوخونی بسیار خطرناک است و تداوم این روند سلامت ساکنان تا شعاع هزار کیلومتری آن را تهدید خواهد کرد.

این تالاب در سال 1354 به ثبت کنوانسیون رامسر رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت اما از10 سال پیش به این سو رو به خشکی گراییده و اکنون به کانون بالقوه ریزگردها تبدیل شده و سلامت ساکنان منطقه میانی کشور تا پایتخت را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،  در جمع خبرنگاران، اظهار داشت : استانداری اصفهان برای تامین آب کشاورزی و احیای تالاب بین المللی گاوخونی 12 طرح در نظرگرفته است،وی به جزئیات این طرح ها اشاره ای نکرد.

سید رحمان دانیالی گفت : اطلاع رسانی شفاف موجب مشارکت بهتر مردم برای حفظ و حراست از محیط زیست می شودو خطرات خشکی تالاب بین المللی گاوخونی به معنای واقعی و به دور از حساسیت های بومی و غیر بومی مورد بررسی قرار نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به خطرات ناشی از تداوم خشکی تالاب بین المللی گاوخونی ادامه داد: حقآبه محیط زیست برای تالاب بین المللی گاوخونی باید در نظر گرفته شود زیرا این حقابه پس از شرب در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان ادامه داد: اگر چه این طرح موفقیت آمیز نبود ولی از افزایش آلایندگی ها جلوگیری کرد.

در این طرح 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد و بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.

بیشترین اقدامات این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش بینی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: عدم اطلاع رسانی شفاف و فرهنگسازی و بی توجهی برخی مدیران به مفاد این طرح، تاثیرات منفی به همراه داشت.

وی گفت: در سال جاری تاکنون در شهر اصفهان 256 روز هوای سالم و 10 روز هوای پاک ثبت شده و از شدت آلایندگی ها در این کلانشهر کاسته شده است.

دانیالی ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب را بسیار ارزشمند دانست و افزود: این سیاست ها در رفع برخی اختلاف های موجود بسیار موثر بود.

وی با اشاره به افزایش برنامه های آموزشی در مراکز آموزشی و دانشگاهها، خاطر نشان کرد: افزایش برنامه های آموزشی در مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزشی و صنعتی یکی از برنامه های محیط زیست در راستای فرهنگسازی برای حفظ محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهارکرد: در حال حاضر 11 درصد وسعت استان تحت مدیریت اداره کل محیط زیست قرار دارد و قرار است این وسعت تا پایان برنامه ششم به 17 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به ضرورت افزایش و بهره گیری از نیروی انسانی در اداره کل محیط زیست استان اصفهان افزود: در حال حاضر 260 محیط بان در مناطق تحت حفاظت محیط زیست حضور دارند و 80 درصد از مناطق حفاظت شده از جمله پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان به دوربین مجهز شده اند.

دانیالی با اشاره به وضعیت نامناسب تولید پسماند در استان اصفهان، گفت: در زمینه امحای پسماند باید از روش های نوین و تفکیک در مبدا استفاده شود.

وی با بیان اینکه پسماندها دارای انواع مختلف خانگی، کشاورزی، صنعتی، بهداشتی و ویژه هستند، گفت: در شبانه روز حدود 50 تُن پسماند ویژه در استان اصفهان تولید می شود و سرانجام آنها معلوم نیست.

شایان ذکر است تالاب گاوخونی با وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 30 کیلومتری شهر ورزنه ، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از توابع استان یزد قرار دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار